PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1184337
Bytte stift i Amazonen (B18, 1965), förmodligen första gången på hundra år. Är ingen expert på tändstift men tyckte de gamla såg okej ut med ganska raka kanter på elektroderna. Vid bytet upptäckte jag dock två saker: alla stiften hade sprucken beläggning på elektroder och dessutom såg de ganska olika ut från cylinder till cylinder. Är detta indikativt på något om motors skick eller är det normalt? Något som behöver justeras eller ses över?

Ettans stift hade mycket beläggningar. Tvåan och fyrans stift ser i mina ögon ut som ett stift bör, vid optimal förbränning. Trean ser lite ljus ut, mager blandning? Har ett nytt stift som referens...

Bild Bild Bild Bild Bild Bild
av rid54
#1184343
Om det är en enförgasarmotor är det ju samma blandning i alla cylindrar, inte nåt att göra om ett stift är lite "ljust". Av bilderna tycker jag inte det finns anledning till oro. Beläggningar blir det med tiden. Olja (fuktiga/kladdiga) på stiften är naturligtvis en fingervisning om att det kommer in olja i förbränningsrummen, det är inte önskvärt. Emellertid blir ju stiften påverkade av hur man kör. Kör man rejält med landsväg och håller sig till tillåten fart, är det mindre tydligt med oljekladd, även om motorn tar lite olja; korta sträckor utan att det tas ut så mycket effekt lämner mer kladd kvar, även om det inte är nåt större fel på motorn. Du kan ju alltid kolla kompressionen, det är en bra diagnosmetod. Olja kan också komma in via ventislpindeltätningarna (inte ovanligt på B18/20). Om inte motorn tar mycket olja bör du kunna ta det kallt ett tag till.

Om jag minns rätt är dessa motorer lite kinkiga ibland med elektrodavståndet. Ett par av de använda stiften ser ut att ha väl stort gap; kolla och justera efter specifikation när du sätter i nya stift.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1184451
Du bör ställa dig frågan,är detta rätt tändstift? Sprucken isolatorer tyder på hög belastning (spikningar??). Dessa motorer (eller egentligen fördelaren) brukar kunna vara ganska slitna efter Så många år. På B18 motorerna är det busenkelt at byta ventil tätningar, dom sitter ovanpå ventil fjädrarna. Byter du dom har du eliminerat en orsak till oljigt tändstift. Sedan tycker jag du ska göra ett kompressionsprov när stiften ändå är ute, ett med motorn som den är och ett där du "pumpat i" några pump olja med en oljekanna. Även om du ställer tändläget exakt kan det bli fel p.g.a sliten fördelare och då spikar motorn lätt. Är motorn sliten (syns på kompressionsprovet) kanske man ska överväga ett "varmare" tändstift än normalt. T.ex dom som rekommenderas till B14 motorn (alltså den Reanultmotor som sitter i tidiga 340). Om man "pratar" Champion språk så heter dom L92 (B14) L87 (B18) och som jämförelse L82 till B20 motorn. Det är alltså en högre siffra för ett varmare stift (lägre kompressionsförhållande) på B14 motorn jämfört med B20 motorn som har ett "kallare" stift (högre kompressionsförhållande).Andra fabrikat (NGK, Bosch) går "skalan tvärt om". Nu är vi verkligen ute i en djungel..... Detta är inte lätt :lol:
av Schmoyoho
#1185465
Ska kolla elektrodavstånden på nya stiften, antog lite slarvigt de var förinställda. Kan ju vara intressant att samtidigt kolla hur de ser ut nu efter några tiotalsmils körning?

Ang oljeförbrukning så har jag fått för mig att flamfällan (burken på sidan av motorn?) kan vara igensatt, vet inte om det kan bidra till att den dricker olja? Ska försöka få ett komptest gjort också. Är det en tillräcklig diagnosmetod att kompen inte ökar med olja i cylindrarna, för att veta att ventiltätningarna är dåliga? Eller ska jag göra kompressionstestet med ventilkåpan av?

Ingen aning om de gamla stiften var rätt men de nya jag köpte var NGK-stift från CVI. De gamla har som sagt förmodligen hängt med i 10-20 år under vilken tid bilen bara gått några få mil per år. Med de nya tänddelarna känns motorn förutom mer lättstartad även mycket starkare och jämnare i mellanregistret, har varit lite småbluddrigt där om man gasat för mycket. Eller bör jag ändå fundera på andra stift menar du? Fördelaren är säkert sliten men kan inte riktigt förmå mig att köpa en "ny" vanlig brytarfördelare istället för att spara pengarna till en 123 ignition, men samtidigt kostar en sån ju en 3-4000 kr som jag inte heller tycker känns prio. Motorn går jämnare än B21A:n i 240:n, om det är något vitsord för fördelaren?
av rid54
#1185490
Om "flamfällan" är igensatt bör det gå att notera övertryck i påfyllningshålet i ventilkåpan - nånstans ska gaserna ju komma ut... Har bilen nån form av styrd vevhusventilation, dvs att det finns nån förbindelse med insuget? Då kan man ju prova att "blåsa igenom" med nån form av pump-/suganordning. Övertryck i vevhuset brukar för det mesta leda till läckage, men inte påverka motorns förbrukning via förbränningen så mycket.

Att skvätta in olja i cylindrarna vid kompprov gör mest att man får en idé om huruvida det är kolvringar eller ventiler som läcker. Ingen skillnad med olja = troligen otäta ventiler. Skillnad finns = möjligen kolvringarna. Ventiltätningarna är inte inblandade alls här, det är en form av gummitätningar på ventilspindeln som ska hindra olja att rinna ned längs spindeln ("skaftet") och sugas in i insugningsröret via ventilstyrningen.

Jag undrar om det idag säljs tändstift förinställda för B18/B20, så kolla för all del elektrodavståndet. Det kan ju vara rätt, men det kan också ligga lite fel. Rätt är bäst. Om motorn går jämnt och fint och drar som den ska, är tändningen nog inte dåligt inställd och fördelaren kan ju misstänkas funka rätt väl. Hur stiften funkar i motorn kan man nog bara få reda på efter en längre körsträcka. Nytillkommande spikningar är ju ett dåligt tecken - stiften kan vara för veka (bli för varma), men om inget sådant händer är det nog bara att köra ett tag och ta ur och granska dem då och då. En fördelare av "gammal sort", som är hel och inte utsliten/ihopkärvad kan fungera mycket bra. För att veta mer om HUR den faktiskt funkar, måste man prova den vid olika varvtal och även undersöka hur vakuumförställningen arbetar. Inga konstigheter, men kanske lite utanför hobbyistens möjligheter vad gäller utrustning.
Passar dessa fälgar

Ja bör passa, yttre fälgkanten hamnar do[…]

Stort tack, erniefågelholk! Det blir till st[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Har beställt via reg.nr. en tidigare gå[…]

Nu hittade en polare till mig en tysk åter[…]