- tor 05 jul 2018, 07:30
#1258021
Med tjuvkopplad pump och startmotor som snurrar tänder den alltså inte. Då lossar och lyfter du på en spridare (kan vara lättare lossa alla fyra samtidigt och lyfta alla en liten bit så du ser ändarna) och kollar om du får en liten dusch med bränsle med jämna mellanrum när någon vrider på starten. Får du inte det så har alltså både pumpstyrning och spridardrivning lagt av. Båda styrs av ECU så se till att den har ström via sitt relä o säkring. Får du bränsle överhuvudtaget så borde den försöka hosta till lite även om trycket är lågt. Det är inget problem att låta pumpen snurra via tjuvkoppling hela tiden under proven, soppan går tillbaka till tanken.
Alternativt om du har mätinstrument kan du koppla in dig parallellt på en spridare. Välj tex 2V mätområde och dra på starten. Du ska få lite fladdrande värde om du har ett digitalt instrument. Med att analogt får du välja lägsta området och kan då se ett kort ryck men det kan vara svårt då pulsen bara är några millisekunder. Bäst är ett batteridrivet oscilloskop. Spridarna aktiveras två åt gången av fördelarkontakterna.
XC60 Rdesign MY19
BMW 525D 3,0 F10