PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1180033
Hej mina kunniga vänner.

Jag har en gammal Volvo 142 som är byggd som en rallycross bil en gång i tiden!

Nu är tanken att skrämma liv i den helt orörda B20 och tänkte bara höra lite era funderingar kring mitt projekt!

Jag bifogar en textfil med inköpslista samt beskrivning för projektet så får ni gärna säga vad som är rätt och fel :

Inköpslista

Trim till motor
2 st Fajs 45 (Weber kopior) inkl trattar: 4.400 :-
B20 2x Weber Insug: 1.795 :-
R-Kamaxel B20: 1.395 :-
Extraktorgrenrör 140, Amazon B20: 2.075 :-
Lättat Skelettsvänghjul Volvo 8-Bult: 900 :-
Org Kopplingssats Volvo: 1.250 : -
Förbrukningsdetaljer
Sotningsats B20A: 355 :-
Kompletteringsats packning B18, B20: 345 :-
Kolvringar x4 B20, B30 1,75-2-4mm: 195 :-
Ramlagersats B18, B20, B21, B23: 545 :-
Vevlagersats B18, B20 -73: 345 :-
Ventilstyrning B20 Insug x8: 400 :-
Ventilstyrning B20 Avgas x8: 400 :-
Ventiltätning Volvo 8V 4Pack: 75 :-
Ventilfjädersats Race ( Lite styvare ) Enkla 8st: 350 :-
Oljepump B18, B20, B30: 975 :-
Kula/Fjäder till oljepump B20/B30: 65 :-
O-ring Oljepump: 45 :-
Oljetryckskontakt B20: 75 :-
___________________________________________________________________________
145-24-58mm B20, B21, B23 H-stakar x4 inkl bult: 3.460kr
(Denna kostnad är utöver beloppet nedan, konsulterade med kunnig på ämnet och enligt rekommendation så ska org stakarna klara upp till 200 hk så detta kanske inte behövs?)
___________________________________________________________________________

Lätt port/plan av toppen kommer att göras av mig med övervakning av erfaren trimmare.
Uppskattad prestanda 125-135 hk (Relativt lätt trimmad med fördel av lång livslängd)
Pris 15.985kr totalt inkl moms, exkl byte av stakar.
Budget för projektet är 20.000kr för att täcka ev oväntade kostnader.

Bilen har utöver detta diffad bakaxel samt fullbur, stol och bälten kommer att inhandlas!

Simon A Jarefeldt
Volvo 142 Rally B20
ADB412
Bilagor
19388756_10208364584982467_3615344109587049167_o.jpg
19388756_10208364584982467_3615344109587049167_o.jpg (75.49 KiB) Visad 2308 gånger
#1180037
robinb3rgsten skrev:För den effekten är h stakar helt onödigt så spar dom pengarna o lägg på nån modernare kam än en r kam. Med ny kam behövs väl nya stötstänger o nya tryckare har ja för mig

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
Tack för ditt svar, missade att lägga till tryckare + stötstänger med givetvis så kommer detta att inhandlas. Kände att stakar är aningen onödigt, men frågan är om jag kan förvänta mig aningen mer hästkrafter i detta utförande ? :shock:
#1180332
Med R-kam eller motsvarande bör du hamna omkring eller kanske över 160 hk. En original B20E motor gav 125 - 135 hk med "D" eller "K" kammen. B20E topplocket är redan "portat och färdigt", men förmodligen svårt att få tag på idag. För stora förgasare "ger inget extra" kanske t.o.m sämre "vrid" på lägre varv. Jag hade 2 st 38mm Weber DCOE på min Volvo PV med B20 motor och "D" kammen och 10,5 i komp.förhållande och där var ett ordentligt "vrid" hela vägen, Kompisen hade "R" kam, 48 mm DCOE (också en PV). Han rasade bakaxlar och hade en betydligt mer "svårkörd" motor Den blev faktiskt mer lättkörd när han köpte nytt insug och körde med en 48 mm DCOE
PS, jag hade en fördelare från en B18B motor. Den är nog inte heller så lätt att få tag på längre.
#1180350
Som av en ren händelse skriver Pelle Söderström, som bygger en 16-cylindrig motor, om ämnet tändkurvor på sin sida: http://www.sweet16.se/
Gå in där och leta upp Tekniksidan, kapitel 7. Läs igenom det för att förstå lite mer om effekt och tändkurvor. Texten är färsk och lades in på sidan i går 18/6 -17

Och till TS: Du har det lätt om du väljer en 123 Ignition. Du får något som passar din motor direkt. I och för sig får du göra vissa inställningar, men på färdiga delar. Pelle Söderström får göra allt själv från början eftersom det inte finns något av det han vill ha. Det inser du om du läser mer om projektet på hans sida.

Bilens inställningar (konton, ID, VIN osv): J[…]

Kan du ge exempel på funktioner eller anna[…]

V70 motor till 850

Läste precis att de använder olika typer[…]

och i ECU i motorutrymmet. Inte på en -[…]