- lör 17 jun 2017, 21:34
#1180033
Hej mina kunniga vänner.
Jag har en gammal Volvo 142 som är byggd som en rallycross bil en gång i tiden!
Nu är tanken att skrämma liv i den helt orörda B20 och tänkte bara höra lite era funderingar kring mitt projekt!
Jag bifogar en textfil med inköpslista samt beskrivning för projektet så får ni gärna säga vad som är rätt och fel :
Inköpslista
Trim till motor
2 st Fajs 45 (Weber kopior) inkl trattar: 4.400 :-
B20 2x Weber Insug: 1.795 :-
R-Kamaxel B20: 1.395 :-
Extraktorgrenrör 140, Amazon B20: 2.075 :-
Lättat Skelettsvänghjul Volvo 8-Bult: 900 :-
Org Kopplingssats Volvo: 1.250 : -
Förbrukningsdetaljer
Sotningsats B20A: 355 :-
Kompletteringsats packning B18, B20: 345 :-
Kolvringar x4 B20, B30 1,75-2-4mm: 195 :-
Ramlagersats B18, B20, B21, B23: 545 :-
Vevlagersats B18, B20 -73: 345 :-
Ventilstyrning B20 Insug x8: 400 :-
Ventilstyrning B20 Avgas x8: 400 :-
Ventiltätning Volvo 8V 4Pack: 75 :-
Ventilfjädersats Race ( Lite styvare ) Enkla 8st: 350 :-
Oljepump B18, B20, B30: 975 :-
Kula/Fjäder till oljepump B20/B30: 65 :-
O-ring Oljepump: 45 :-
Oljetryckskontakt B20: 75 :-
___________________________________________________________________________
145-24-58mm B20, B21, B23 H-stakar x4 inkl bult: 3.460kr
(Denna kostnad är utöver beloppet nedan, konsulterade med kunnig på ämnet och enligt rekommendation så ska org stakarna klara upp till 200 hk så detta kanske inte behövs?)
___________________________________________________________________________
Lätt port/plan av toppen kommer att göras av mig med övervakning av erfaren trimmare.
Uppskattad prestanda 125-135 hk (Relativt lätt trimmad med fördel av lång livslängd)
Pris 15.985kr totalt inkl moms, exkl byte av stakar.
Budget för projektet är 20.000kr för att täcka ev oväntade kostnader.
Bilen har utöver detta diffad bakaxel samt fullbur, stol och bälten kommer att inhandlas!
Simon A Jarefeldt
Volvo 142 Rally B20
ADB412
Jag har en gammal Volvo 142 som är byggd som en rallycross bil en gång i tiden!
Nu är tanken att skrämma liv i den helt orörda B20 och tänkte bara höra lite era funderingar kring mitt projekt!
Jag bifogar en textfil med inköpslista samt beskrivning för projektet så får ni gärna säga vad som är rätt och fel :
Inköpslista
Trim till motor
2 st Fajs 45 (Weber kopior) inkl trattar: 4.400 :-
B20 2x Weber Insug: 1.795 :-
R-Kamaxel B20: 1.395 :-
Extraktorgrenrör 140, Amazon B20: 2.075 :-
Lättat Skelettsvänghjul Volvo 8-Bult: 900 :-
Org Kopplingssats Volvo: 1.250 : -
Förbrukningsdetaljer
Sotningsats B20A: 355 :-
Kompletteringsats packning B18, B20: 345 :-
Kolvringar x4 B20, B30 1,75-2-4mm: 195 :-
Ramlagersats B18, B20, B21, B23: 545 :-
Vevlagersats B18, B20 -73: 345 :-
Ventilstyrning B20 Insug x8: 400 :-
Ventilstyrning B20 Avgas x8: 400 :-
Ventiltätning Volvo 8V 4Pack: 75 :-
Ventilfjädersats Race ( Lite styvare ) Enkla 8st: 350 :-
Oljepump B18, B20, B30: 975 :-
Kula/Fjäder till oljepump B20/B30: 65 :-
O-ring Oljepump: 45 :-
Oljetryckskontakt B20: 75 :-
___________________________________________________________________________
145-24-58mm B20, B21, B23 H-stakar x4 inkl bult: 3.460kr
(Denna kostnad är utöver beloppet nedan, konsulterade med kunnig på ämnet och enligt rekommendation så ska org stakarna klara upp till 200 hk så detta kanske inte behövs?)
___________________________________________________________________________
Lätt port/plan av toppen kommer att göras av mig med övervakning av erfaren trimmare.
Uppskattad prestanda 125-135 hk (Relativt lätt trimmad med fördel av lång livslängd)
Pris 15.985kr totalt inkl moms, exkl byte av stakar.
Budget för projektet är 20.000kr för att täcka ev oväntade kostnader.
Bilen har utöver detta diffad bakaxel samt fullbur, stol och bälten kommer att inhandlas!
Simon A Jarefeldt
Volvo 142 Rally B20
ADB412
Bilagor
19388756_10208364584982467_3615344109587049167_o.jpg (75.49 KiB) Visad 2308 gånger