PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1180480
Hej
Försök köpa en begagnad portad rally topp eller rally cross topp med Förstärkta ventilfjädrar
Det man förr kallade steg 2 alternativt 3
Begagnade Weber typ DCOE 45 med ett bra insug typ Misab
Ett bra grenrör
Ett bra tändsystem , typ 123 eller liknande , finns billigare alternativ
Se till att bottendelen är 100 % ok , såsom lager vevstakar etc och balanserat
Ska du varva som en galning så krävs det nog bättre vevstakar
Köp hellre en modernare kam än R kam

Jag har haft en rätt vass maskin som köptes då Volvo Racing la ner ,, den skulle ge 165-170 hkr enl pappret, hmm 130 gav den på rullande landsväg, , fick senare upp den 145 men det krävde rätt mycket jobb med förgasarna och tändningen samt en bättre kam än R kammen

Frågan är hur mycket har du kört rally innan?
Kanske skulle ge dig på lättare trim tills du blir duktig förare
Min start bil var en 144 med B20 med renoverad bottendel steg 1 topp och en weber DCD samt på den tiden en D kam
Den drog bra från ganska låga varv och var lättmekad , riktigt behändig i skogen
Samt både växellådor o bakaxel höll hyfsat ,, tror aldrig jag bytte bakaxel på den nån gång.
Växellådorna gick väl då o då ,, oftast på grund av slarv i växlingarna
Bättre o satsa på kaross o väghållning samt bromsar
Mvh




Sent from my GT-P5210 using Tapatalk
#1180568
ingesjo skrev:Jag har haft en rätt vass maskin som köptes då Volvo Racing la ner ,, den skulle ge 165-170 hkr enl pappret, hmm 130 gav den på rullande landsväg, , fick senare upp den 145 men det krävde rätt mycket jobb med förgasarna och tändningen samt en bättre kam än R kammen
Stora problemet med R-kammen är att motorn fungerar inte alls eller mycket dåligt på lägre varv, man måste upp i över 4500 - 5000 varv innan den orkar något. Sedan kommer allt på en gång, och då går det minsann undan..... En lumparkompis hade en röd PV -65-a som vi trimmade och höll på med när vi hade helgvakt. Jag har aldrig åkt i något så snabbt, men den var totalt omöjlig i stadstrafik. Det gick inte att starta med dragläge det var hjulspinn som gällde. Tänk er 4 ungdomar i en PV (den var nästa ny då, en av dom sista som såldes som -66 års modell) på väg upp i Östra Nordstadens parkeringshus (5 våningars karusell) med en bil som du måste upp i minst 50 - 55 km/tim (på ettans växel) för att den över huvud taget skulle orka..... :-O) :-O)
Skillnaden mellan rullande landsväg och motoraxeln är väl ungefär 30 % så tar man dom 130 hk som nämns ovan och plussar 25 - 30 procent så hamnar man på dom c:a 160 hk så det stämmer säkert.
#1180667
ingesjo skrev:
Jag har haft en rätt vass maskin som köptes då Volvo Racing la ner ,, den skulle ge 165-170 hkr enl pappret, hmm 130 gav den på rullande landsväg, , fick senare upp den 145 men det krävde rätt mycket jobb med förgasarna och tändningen samt en bättre kam än R kammen
Stora problemet med R-kammen är att motorn fungerar inte alls eller mycket dåligt på lägre varv, man måste upp i över 4500 - 5000 varv innan den orkar något. Sedan kommer allt på en gång, och då går det minsann undan..... En lumparkompis hade en röd PV -65-a som vi trimmade och höll på med när vi hade helgvakt. Jag har aldrig åkt i något så snabbt, men den var totalt omöjlig i stadstrafik. Det gick inte att starta med dragläge det var hjulspinn som gällde. Tänk er 4 ungdomar i en PV (den var nästa ny då, en av dom sista som såldes som -66 års modell) på väg upp i Östra Nordstadens parkeringshus (5 våningars karusell) med en bil som du måste upp i minst 50 - 55 km/tim (på ettans växel) för att den över huvud taget skulle orka..... :-O) :-O)
Skillnaden mellan rullande landsväg och motoraxeln är väl ungefär 30 % så tar man dom 130 hk som nämns ovan och plussar 25 - 30 procent så hamnar man på dom

Det är anledningen till varför du bör skaffa en modern kamaxel som även fungerar vid ett lägre varvtal.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]