PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1172859


Har gjort rent förgasaren och den vart bättre på tomgång men beter sig likadant när man börjar gasa.
Motorn är komplett plockad från skroten, fördelaren är från en annan bil.

Felbeskrivning:
Något i fördelaren var fel. bytte ut den komplett med en annan så vart den bra.
Senast redigerad av 2 Frrla, redigerad totalt 0 gång.
#1172907
Att stå och vrida på fördelaren på tomgång ger inget med dina felsymtom. Du ska kolla förtändningen med stroblampa. Tändningen bör ändra sig från ca 8-10° vid 700-800 rpm (tomgång) till, här kommer jag inte ihåg värdena exakt, 25-28° vid 3200-3500 rpm. Men det väsentliga är att vikterna i fördelaren ändrar tändgraderna.
Sedan finns det ju en hel del andra felorsaker, ventiljustering, dåligt komp, luftläckage etc etc. Förgasaren även om du gjort den ren så kan det ja finnas andra fel på den.
#1172919
Kollat membranet (och oljan) i förgasaren?? Är det en aldrig så liten läcka där så lyfter inte trotteln och motorn får ingen luft.
Ett bra grundtändläge kan man få om man kopplar en provlampa (multimeter) mellan kabeln som går in i fördelaren (från tändspolen) och jord. Tändning på och vrid runt motorn tills lampan tänds (multimetern visar 12V). Är där inget tändningsmärke på remskivan får du vrida ett halvt varv till och kolla. Precis när lampan tänds kommer gnistan. står då märket på kamdrevskåpan på 8 - 10°på remskivan är det Ok. Gör den inte det vrider du fördelaren, vrider motorn baklänges en bit, vrid fram igen tills lampan tänds. Så får du hålla på tills du "träffar rätt" Du kan även lätt kontrollera om fördelaren är i "hyfsat" skick. Vrid rotorn (försiktigt) åt båda hållen. Åt ena håller (samma riktning som den "rör sig" när motorn går runt) ska den fjädra med en bit och fjädra tillbaka när du släpper den. Åt andra hållet ska det vara stopp. Det kan vara allt från "helt lealöst (fjädrarna trasiga) till helt stopp (fastrostad). Båda fallen resulterar i en motor som inte går bra. Har för mig (det är ju länge sedan nu) att med stroboskop (utan vakuumledning till fördelaren) ska tändningen stå 21 - 23°vid 1500 varv. Glöm inte kolla om vakuumdosan fungerar, sug i slangen och brytarplattan ska röra sig, och fjädra tillbaka obehindrat. Fördelarens funktion är mycket viktig för en väl fungerande motor.
#1172967
Om jag står och gasar medan någon annan vrider på fördelaren ska den gå upp i varv. Mer än dom 1500 den typ står å hugger på nu. Lyfter trotteln med tummen, rör chocken, stryper luft med handen, tvingar ner trotteln osv osv. Vägrar varva mer oavsett.

Självklart har jag avsedd förgasarolja osv.

Hittar som sagt inget fel på fördelaren heller. Men tomgång är slät gång utan minsta tvekan... Den borde väll ändå påverkas mest av tex felaktig tändning, ventilspel, komp osv?
#1172972
Plocka av ventilkåpan och kolla på ventilerna när motorn går på tomgång, Är det några som inte öppnar?? Syns tydligt på "vipporna". När kamaxeln blir utsliten (ganska vanligt på B20 på -70 - 80-talen). Det brukar vara avgasventilernas nockar som ger upp, främst dom bakre. Då kan det bli som du beskriver, den går fint på tomgång men orkar mindre än ingenting.
Jag bytte en gång en kam på en (visserligen B18) 144 -67 som en äldre gentleman hade (omkring 1980) den hade då gått c:a 7000 mil i lugnt tempo (mest stadskörning). Han var då fyllda 90 år och klagade på alla som "tutar och räcker finger åt mig för jag kör så sakta, men jag kör så fort bilen går" Dom 5 bakre nockarna öppnade i princip ingenting och alla var i princip utslitna.

Enda man behöver vara försiktig med &aum[…]

Det är skillnad i utseendet på plastgal[…]

Jeg glemte å nevne at jeg ligger på ca[…]

Nytt avgasrör B234F

Den där justeringen är så jäk[…]