PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1173420
Se där ja, då går det ett varv till (jorden runt.... :lol: ) Lite ventiljustering på detta så får du "smyga dig på bilen om du ska hinna med innan den kör". Tändningen (och fördelaren) måste varit helfel.
Det var en jobbarkompis till min far som sade detta in gång i slutet på -60-talet när jag servat hans Amazon -62. Han hade fått den ny av Volvo när han köpte en ny lastbil (det var vanligt då "på den tiden") och inte servat den alls på många år Han körde nästan inget med den dom första åren. Den hade då gått 4 - 5000 mil och stiften var bland det mest utslitna jag någonsin sett
#1173474
ja är inte så säker ja. har hört väldigt olika om b20 motorn. att vissa tidiga motorer va inte bra, dom senare vart bättre eller att olika tilverkningsnummer va inte bra osv.

kollade på min felaktiga fördelare och den verkade vara från en b18. men rent praktiskt sett ska den fungera på en b20. iaf så det ska gå att köra normalt utan bekymmer. men va vet jag som aldrig provat med en "hel och felfri" :)

Den nuvarande fördelaren som fungerar är från en b20 så det stämmer rätt iaf.
#1173479
Originalmotorn i farsans 144 -72 rullade 36500 mil, dom sista 2000 milen på 3 + 1/3 cylinder. Den tog så mycket olja så ungefär var 14-de dag fick jag göra ren stiftet i 3-ans cylinder och skifta med 1-ans (den cylindern fick dra tyngsta lasset). Snubblade över en 72-a 142 som var skrotad och tog hela bilen och "plockade ner" och bytte på farsans motor, koppling, kopplingsvajer, växellåda övre och nedre länkarmar (dom var hade färgen kvar) och drivaxlar (hade vibrationer någonstans i farsans). Sedan körde jag ett par tusen mil med den Har för mig mätaren på den stod på över 30000 i alla fall på den "nya motorn". Vibrationerna var kvar och jag letade ett tag till innan jag av en händelse hittade det. Den främre kardanstångens främsta gaffelfäste för kardankorset var felgjort. Det främre korset satt inte i mitten utan ungefär låsringens bredd fel år ena hållet. Förmodligen hade det varit så sedan den var ny, den hade alltid vibrerat lite så länge farsan hade den, men han brydde sig inte så mycket. han körde inte så fort. Hade jag bytt kardanstången också när jag bytte allt det andra..... Den gick i alla fall kanon när jag sålde den 2009. Då körde jag den på E85 och hade 6x15 760 fälgar på den med 185/65/15 däck.
#1173555
Ett tips om fördelare till Frrla: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13

Här kan du se ett antal olika Bosch-fördelare och vilken Volvomotor dom satt i. Och du vet väl Frrla? men om någon annan funderar hur Bosch-detaljnummer fungerar. Först 0 sedan mellanslag och siffergrupper om tre siffror med mellanslag mellan varje grupp. Tio siffror totalt. Om man skriver ett Boschnummer så då vet t.ex Google att det handlar om Bosch. Snabbare svar och mer rakt på.
#1173598
De va bra tips om sökning Rådlös :)

Jag har en 123 fördelare på min -84 GLE b23e motor. fungerar perfekt eftersom den motorn är trimmad. med originalfördelare fick jag bara optimal tändning i ett spann på ca 2 000 rpm. så de va tomgång, motorvägskörning eller däckbränning beroende på hur man ställde fördelaren då :)

Eftersom denna motor nu verkar gå och fördelaren känns fast och fin. så får den sitta kvar i b20in. mitt mål är väll egentligen att den ska vara körbar och någorlunda pålitlig så man tar sig till och från diverse träffar. har ju en hel fördelare extra med fungerande kondensator och brytarspetsar med lock som passar. 240 fördelararm passar denna fördelare så finns mycket i reserv. slänger in några stift, kablar, verktyg, bränslepump och ett par bränslefilter också så har man väll gjort de man kan :)
#1173612
I min trimmade PV hade jag en fördelare från en 123 GT motor, men dom är kanske inte så lätta att hitta idag. En sak jag fick som råd var att sätta tändningen på c:a 38° vid 4000 varv då alla fjädrar är uttöjda. Denna fördelare har ingen vakuum dosa, så det är kanske inte riktigt jämförbart. B18A och B20A fördelare i gott skick är ganska jämförbara i tändkurvorna, det har ingen större betydelse på en sliten motor i alla fall. Jag har några gånger fixat till heltaskiga fördelare till bättre än halvtaskiga genom att svetsa i fästena för fjädrarna i både plattan och vikterna. Det har blivit mycket bättre fördelare av det, mer "distingt" när man vrider i rotorn och motorn går bättre.
#1173623
Fördelare är intressant... Som många andra har jag träffat ett antal B18/B20 i varierande skick. Fördelarna kan uppvisa en hel del olika "brister", om inte de har fått rätt kontroll och omvårdnad.
¤ Vikterna till C-regleringen fastnat eller tagits bort.
¤ Fjädrarna till vikterna utslitna eller borttagna
¤ Fjäderfästena böjda
¤ Vikter o fjädrar OK, men "nock-axeln" kärvat eller rostat fast på drivaxeln
¤ Vakuumklockans fjäder (motkraften mot vakuumet) borta
¤ Vakuumklockan/fördelarplattan har fastnat i nåt läge
¤ Vakuumklockan läcker

... så det finns lite att undersöka. Och då är inte det elektriska medräknat. Jag hittade för länge sedan en "tillsats" som bestod av en optisk läsgaffel och en sorts fyrvingad adapter som träddes på nockaxeln. Detta tillsammans med ett litet "slutsteg" ersatte brytarspetsarna. Funkade fint och eliminerade justeringar och byten av spetsarna.
#1174318
när vi ändå diskuterar lite hållbarhet osv. tänker på bränslet.
Kan man köra denna motor på tex 95-98 och hä i ett par liter e85 eller lacknafta istället för blyersättning på en tank?
Har sökt runt lite men hittar inget jag känner att man kan lita på riktigt.
#1174331
Häll i så mycket E85 du kan utan att motorn protesterar. Jag körde farsans 144 på "ren" E85 i flera år utan problem, efter motorbytet. Den gick hur bra som helst. Etanolen sänker ju förbränningstemperaturen så det skonar ventiler och säten. Det enda jag gjorde med den motorn var en strypning i förgasaren som minskar insugshålet i förgasaren till 38mm (provade med papperspackningar i olika utföranden först), gjort av aluminium. Och så ledde jag in förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och kastade spjället. På vintern när temperaturen kröp under nollan tog jag bort strypning och tankade bensin. Aldrig en droppe blyersättning dom åren jag körde med den (c:a 2001 - 2009)
#1174419
ja den verkar vilja gå lite fett som det är nu. och luftfiltret är skitigt så de gör sig själv då jag sätter på det också :) ska damma i e85 mer å mer under tiden när jag får rull på den, så får vi se vart gränsen går då.

just nu är de bara kopplingswire och torkararmaturen jag väntar på. så får vi se hur bromsarna är när jag ger mig på det innan de blir åka av. (D)

Programvaruppdateringen kommer säkert bara ko[…]

Måste man ha specialverktyg för att lyf[…]

Vågar jag köra?

Går att köra, tänk dock på b[…]

Samma prylar 850/v70?

Hej Är det samma elhissar och elspeglar p&ar[…]