PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1182071
Hög laddspänning: Alla tillverkare av bilelektronik har fått lova att deras produkter som är avsedda för 12 volt, skall tåla upp till 16 volt som en marginal uppåt. Detta gäller då lampor, reläer, elmotorer, panelinstrument och annat. Det mesta i hela elsystemet i en bil.
Hur det ställer sig med tändspolar med förkopplingsmotstånd vet jag inte, men det finns helt säkert en marginal där också.

Och bara som en kommentar, dagens bilar med datorer och finelektronik jobbar ju ibland med spänningar på kanske 1 eller 5 volt. Där tror jag knappast det finns någon marginal på 16 volt. Det har man nog löst på något annat sätt?

rid54: Det är helt rätt att Volvo Amazon inte hade förkopplingsmotstånd. Inte ens Volvo 140 hade det enligt mina tillgängliga uppgifter. Det kom först i 200-serien, om jag tolkar mina handböcker här.
#1182115
16 V är för mycket för ett 12 V blybatteri. Det kommer att tappa vatten relativt fort (även om det är "slutet") och sedan är det nytt batteri som gäller.

Förkopplingsmotståndet är ju till för att höja gnistspänningen vid start (då förbikopplas motståndet). Att köra utan med en spole som är avsedd för att ha motstånd kommer inte att bränna nåt direkt, men brytarna kommer att ta stryk fortare än normalt. Fortsätt kör du, men håll koll på brytarna. Eller köp en vanlig 12 V -spole på Biltema eller nåt.
#1182120
"16 V är för mycket för ett 12 V blybatteri. Det kommer att tappa vatten relativt fort (även om det är "slutet") och sedan är det nytt batteri som gäller."

Det kanske bara avser en begränsad tid? Jag minns inte exakt var jag läste det. Det var nog säkert inte på detta forumet? Kanske tidningen Ny Teknik eller någon liknande publikation?
#1182196
Ett "normalt" blybatteri börjar gasa vid 14,4 - 14,5 V och då förlorar man vatten ur elektrolyten. Vissa batterier har en funktion för att återvinna vatten ur vätgas och syrgas som bubblar iväg (rekombination) och de klarar ju överspänning lite bättre (de förlorar mindre vatten). Vid kall väderlek kan man kräma på lite högre laddström/-spänning en stund och vissa modernare regulatorer har en sådan inbyggd funktion. Men om generatorn håller spänningen över 14,5 V hela tiden är det stor risk att batteriet åldras i förtid. Det kan ju vara idé att mäta "systemspänningen" med motorn igång efter att man kört en stund. Så hög späninng som 16 V kan kanske funka en stund, men inte hela tiden.
#1182259
Jag tror att regulatorerna är "generatorspecifika". De känner utspänningen och påverkar generatorns fältström och därmed utströmmen/spänningen så den ligger runt 14 V. Det kanske finns lite utrymme för "experiment", men det är inte säkert att det blir jättebra om regulatorn inte är "rätt".
#1182266
Den 3:e kabeln på laddningsregulatorn är en jordkabel och är endast nödvändig om regulatorns hölje inte är ordentligt jordat.
Regulatorns enda uppgift är att via magnetiseringslindningen få en stabil utspänning på omkring 14V, alla växelströmsgeneratorer fungerar på i princip samma sätt så jag har svårt för att tänka mig "generatorspecifika" regulatorer vad funktion beträffar. De kan ju naturligtvis ha olika fysiska inbyggnadsmått som gör att de inte passar på rätt plats men elektriskt borde det inte finnas särskilt många olika varianter.
Rekommendation Generator V50 2.0 D

Säkerställ bara att anslutningen till re[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej! Jag fick med problem med att bakluckan ej gic[…]

Har tagit felkoder i hål 2 nu på dosan[…]