PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av fas317
#1172658
Håller på och rotar med en B20 med Strombergare.
Motorn startar och går bra på choke!
Men när man trycker in choken beter den sig som " en motor med förgasare med defekt acc. pump"!!
Jag vet, Stromberg har inte acc. pump"" Men vad är det som är fel?
Ger man full gas så skjuter den i förgasaren, klassiskt for att den inte får soppa tillräckligt!

Hur är Choken på en Strombergare skapt? Spärrar den vacuum kolven i lite öppet läge, eller är det en separat bränsleförsörjning via eget system!

Tilläggas är att den glödtänder grymt när man stänger av den! Behövs närapå slakt mask för att få stopp på den!!

Finns det någon som har något tips?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1172705
fas317 skrev:Ger man full gas så skjuter den i förgasaren, klassiskt for att den inte får soppa tillräckligt!
Eller så för den för mycket luft.....
Choken är "vid sidan om" och är en skiva med olika stora hål för bensinen. Vad har du gjort med förgasaren? Har du kollat på membranet? Är det olja i dämparen, är det rätt olja? Glödtändning beror oftast på felaktigt tändläge, tjyvluft eller felaktigt justerad förgasare. Vissa senare modeller ( kanske mest B21) har en elektrisk ventil som "stänger av" ett luftkanal för tomgången för att försvåra glödtändning. Denna brukar sluta fungera.
av rid54
#1173042
Accelerationspumpfunktionen i en Stromberg bygger på att oljan i dämpcylindern håller tillbaka kolven ett ögonblick när man öppnar trotteln. Då skapas extra undertryck vid bryggan under kolven, som gör att mer bensin sugs in i intagsluften, samma princip som en "vanlig" acc-pump; lite mer bensin kommer med in.

Förgasaren kan ställas in, genom att munstycket justeras i förhållande till bryggan (och nålen). Antingen finns det en "mutter" under flottörhuset att vrida på, eller så behövs ett specialverktyg att pressa med. Man kan (MYCKET grovt) skapa sig en uppfattning om ifall motorn går fett eller magert, genom att vid tomgång lyfta kolven med ett finger (luftrenaren borttagen....). Om motorn varvar till och sedan tröttnar står förgasaren "fett", om den dör direkt står den "magert", om den går opåverkat nån sekund innan den tröttnar är det "ungefär rätt". Riktig inställning kräver CO-mätning.

Glödtändningar är inte bra. Kolla tändläget och att tänstfiten är rätt för motorn och att de är ordentligt inskruvade (så de inte överhettar). Mager blandning ger lätt väldigt varma stift (och annat i förbränningsrummet), så där kan finnas ett samband. Blandningen påverkas även av flottörnivån, men den brukar oftast fela åt andra hållet (för hög, så att motorn går fett). Skulle kunna vara "skit i förgasaren", dvs nån förorening i munstycket.
Justering Halvljus

Den bakersta är höjd, den främre ti[…]

XC70 - S80 och XC90 i ett?

Jag valde XC70 när jag köpte bil 2011, f[…]

Vill slänga in en varning, en ballast till en[…]

Har ägt en V60 T3 årsmodell 2018, autom[…]