PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1171660
Att du fördärvade ett stort antal M46 beror inte på att lådorna var uråldriga och helt kassa utan endast på din grova misshandel. Effekten har mindre att göra med hållbarheten än handhavandet. En M90 tål mer misshandel och är men även dom går att ha sönder bara de får tillräckligt med stryk.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171713
sunkmaster skrev:Men om man nu ska välja en m46 säger vi. Då måste man väl också ha svänghjul ifrån 240 eller är jag ute och cyklar. Eller räcker det med koppling från 240? Är det bara m46 från 240 som har vajer? Inte m47? Anledning till att jag frågar är för att om man inte hittar en m46 men en m47 så kunde man ta den så länge.
Vajer eller inte beror inte på bilmodell eller växellåda utan årsmodell (c:a -85 års modell). Dom första 740 hade också vajer och även då (förmodar jag) 760. Just omkring -88 bytte Volvo från glesa till täta splines på ingående axeln i växellådan (kanske tidigare på turbomodellerna, senare på motorsvagare) och då följaktligen också på lamellen. Se bara till att du har en koppling från samma bil som växellådan så funkar den biten. Lagret i vevaxeln (för ingående axeln i växellådan) är samma på alla, liksom svänghjulet. Olika svänghjul hör ihop med insprutningssystemet och om du skaffar en M90 låda. Tidiga 264 hade en 5-växlad ZF låda. Den bör kanske funka också men lär inte vara lätt att hitta (M50/51 årsmodell -75 - 76 enligt listan längre upp i tråden)
av LarsBd
#1171728
lennarte skrev:Just omkring -88 bytte Volvo från glesa till täta splines på ingående axeln i växellådan (kanske tidigare på turbomodellerna, senare på motorsvagare) och då följaktligen också på lamellen.
Omkring 78 / 79 ska det vara och på samtliga modeller med M45-47 lådorna samtidigt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171758
Visserligen är inte alla som jobbar på Volvo lika kunniga, men när jag frågade efter en ny koppling till min B234F där så menade han att jag kunde ta en "vanlig" koppling bara jag bytte till en lamell med "dom täta splinsen". Då tog jag "för givet" att det ändrades omkring -88 eftersom min är en -88B. Eller är det något annat som gör att lamellen skiljer på just B234 motorn?? Nu köpte jag en begagnad koppling tillsammans men växellådan så jag "forskade inte mer i det då. Söker man på "nätet" på koppling till 740 så står det ibland 22 splines, och det behöver det ju inte göra då...... Har för mig att det var 15 innan, ej säker på det (heller??)
av Amarace
#1171895
lennarte skrev:
sunkmaster skrev:Men om man nu ska välja en m46 säger vi. Då måste man väl också ha svänghjul ifrån 240 eller är jag ute och cyklar. Eller räcker det med koppling från 240? Är det bara m46 från 240 som har vajer? Inte m47? Anledning till att jag frågar är för att om man inte hittar en m46 men en m47 så kunde man ta den så länge.
Vajer eller inte beror inte på bilmodell eller växellåda utan årsmodell (c:a -85 års modell). Dom första 740 hade också vajer och även då (förmodar jag) 760. Just omkring -88 bytte Volvo från glesa till täta splines på ingående axeln i växellådan (kanske tidigare på turbomodellerna, senare på motorsvagare) och då följaktligen också på lamellen. Se bara till att du har en koppling från samma bil som växellådan så funkar den biten. Lagret i vevaxeln (för ingående axeln i växellådan) är samma på alla, liksom svänghjulet. Olika svänghjul hör ihop med insprutningssystemet och om du skaffar en M90 låda. Tidiga 264 hade en 5-växlad ZF låda. Den bör kanske funka också men lär inte vara lätt att hitta (M50/51 årsmodell -75 - 76 enligt listan längre upp i tråden)

Nu hade du tyvärr inte många rätt ;)

740 hade elektrisk hastighetsmätare från start.
Fina splines kom 1979
Svänghjul är inte samma till alla, M47 fick ett djupt svänghjul, däremot funkar plana svänghjulet oavsett, bara man har den kopplingen.
Tidiga 260 hade Getrag låda, inte ZF

240 har elektrisk hastighetsmätare från 1986, innan dess är det mekanisk, M46 försvann på 240 då också.
av sunkmaster
#1171909
LarsBd skrev:Att du fördärvade ett stort antal M46 beror inte på att lådorna var uråldriga och helt kassa utan endast på din grova misshandel. Effekten har mindre att göra med hållbarheten än handhavandet. En M90 tål mer misshandel och är men även dom går att ha sönder bara de får tillräckligt med stryk.
Så vad menar du med min grova misshandel? Om det nu är så att en M90 tål mer misshandel som du väljer att kalla det så är väl den ändå bättre eftersom den tål mer. Eller? Det säger ju sig självt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171984
Amarace skrev:Nu hade du tyvärr inte många rätt
Dar ser man.... :oops: Jag var faktiskt lite osäker på mätarvajer till 740 så jag kollade på "nätet" och det finns mätarvajer att köpa till tidiga 740. Kollade igen nu på morronen och det verkar som dom luras. när jag kollade igen idag så står det så här
HASTIGHETSMÄTARWIRE VOLVO 740 (744) 2.3 114 HKR FRÅN ÅR 08.1984

Delarna i Hastighetsmätarwire-kategorin för VOLVO 740 (744) 2.3-bilar finns inte. Du kanske är intresserad av:


Jag borde sett upp bättre :oops: :oops:
Får väl skylla på åren, den enda 260 med denna låda som jag sett var en som jag servade på -70-talet när jag jobbade på Esso bilverkstad Den var nästan ny då och det var en kompis till min chef som hade den. Det är säkert någon som sagt att det var en tysk låda och så har jag dragit egna slutsatser.... Den hade i alla fall ett lite "lustigt" växelmönster med backen upp och ettan ner rakt under, precis som på gamla (ännu äldre :lol: ) 3-växlade Volvo. M47 har jag faktiskt aldrig bytt koppling på (vad jag kommer ihåg) så det var ett felaktigt antagande, men bytt växellåda har hänt.
Splinsen får jag "ta på mig" också då, det är vad jag antog när jag letade koppling till min och dom svar jag fick när jag "frågade omkring"
Då kanske du vet vad "killen på Volvo" menade med att jag kunde ta en vanlig koppling men byta lamellen till den för B234
sunkmaster skrev:Så vad menar du med min grova misshandel? Om det nu är så att en M90 tål mer misshandel som du väljer att kalla det så är väl den ändå bättre eftersom den tål mer. Eller? Det säger ju sig självt.
Själva växellådan i M46 är ju "en vanlig" M45 och dom är ju kända för sin slitstyrka. Overdrivedelen är ju en hydraulisk växel och är känsligare. Bl.a bör man byta olja, man bör inte växla utan att använda kopplingen (framför allt inte vid fullgaskörning), man bör vara försiktig vid nerväxling från overdriveläge till 3-an direkt. Tidigare modeller (J) är inte sämre men "klenare" än senare modeller (J/P och P), men har man den "rätta viljan" så kan man köra sönder vad som helst. Du hade kanske samma otur som jag att föregående ägare aldrig bytt olja i den. Min 745-a hade gått 38500 mil när jag fick den och hade då börjat "krångla". Inte växellådan, utan overdrivdelen. Har aldrig jobbat med M90, men (enligt hörsägen) är dom starkare, men tål inte misshandel dom heller. Det heter ju inte "synkringar" för inte, dom ska ju sykronisera hastigheten mellan dreven innan man lägger i nästa växel. Det "hinns inte" med vid "sportigare" körning alltid.
av sunkmaster
#1172003
Självklart går allt att köra sönder om man vill men om om vi nu ska använda ordet misshandla så menar jag att om det ena går att misshandla mer än det andra så är den ju automatiskt bättre och håller för mer.

Men åter till ämnet. Om man nu väljer en m46. Hur blir det med kåpan? Amazon har ju hydrauliks koppling men det har väl inte 240?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1172015
sunkmaster skrev:Men åter till ämnet. Om man nu väljer en m46. Hur blir det med kåpan? Amazon har ju hydrauliks koppling men det har väl inte 240?
Äldre 264 (inte aktuellt kanske) och alla högerstyrda hade det. Tar du från en 740 så löser det sig automatiskt. Sedan har jag för mig att jag läst att det finns/fanns ett fäste att köpa på Volvo. Du måste i alla fall ha en kåpa för hydraulisk koppling för kopplingsgaffeln (och fästet för den) är inte samma heller. En vajer drar i gaffeln medan slavcylindern trycker på gaffeln
Får se om Jag kommer ihåg rätt denna gång.... :lol:

Det blir kanske inte så lätt när d[…]

Justering Halvljus

Vilken av de inringade skruvarna höjer man ha[…]

Missljud i bilen

Har en V70 D3 2.0 mk3 2016 som jag bytte till Somm[…]

Tänker att det kanske går att koppla in[…]