PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av sunkmaster
#1171109
Hejsan. Jag har länge funderat på att sätta i en B230FK i amazon. Nu börjar det snart bli dags att börja. Men jag undrar hur man lättast löser hastighetsmätaren. Min tanke är att använda M90 låda. Jag skulle helst vilja att det går att använda orginal hastighetsmätare men om detta är omöjligt så är jag öppen för förslag :).

Mvh
Fredrik
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1171135
Väljer du m46 låda istället finns det ju från 240 mee uttag för hastighets wire men med m90 finns inte det så då blir det nog nån dyr adapter med el motor som driver wiren i så fall och sen behövs det givare som ger signal
av Rådlös
#1171443
Det finns 4 olika M90 att välja på. I fråga om utväxling är alla, inklusive M46 tämligen likvärdiga.

Bild

Men om du framhärdar och "måste" ha en M90, så måste du ha en annan bakaxel och den dyra adaptern, kanske uppåt 10 000 kr (?). Men du kan ju även välja utväxling i bakaxeln också. Modernare bakaxlar passar bara på senare Amazon, efter -67 tror jag (?) Det kräver svetsjobb!

http://bakaxel.se/utvaxlingar-till-slutvaxel.html?p=1

Inte för att vi har med det att göra, men har du gott om pengar?
av Amarace
#1171460
Rådlös, måste byta bakaxel? Varför då?? Osch svetsjobb för att byta bakaxel, ska man sätta i en B230FK känns det som att det är ett litet problem i sammanhanget :)
Att folk vill ha M90 är för dess bättre hållbarhet.
Vore dte jag skulle jag använda en M46, M46 fungerade utmärkt ända tills M90 kom 1995, och funkar fortfarande bra. Ha rätt olja och rätt nivå så håller dom bra.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171467
Amarace skrev:Vore dte jag skulle jag använda en M46, M46 fungerade utmärkt ända tills M90 kom 1995, och funkar fortfarande bra. Ha rätt olja och rätt nivå så håller dom bra.
Jag har min andra M46 (J/P) i min 745 med B234F motor (ungefär samma effekt som B230FT), Jag tycker det är en väldigt "behaglig" växellåda att köra med. Lär man sig tekniken så går det utmärkt att växla utan "ryck" och utan koppling utan att det belastar overdriven, framför allt nerväxlingar vid motorbroms.
Den första började krångla efter c:a 40000 mil (något år efter jag fått bilen) och då var det c:a 1 l tjära i när jag bytte oljan (ska vara 2,6 l olja...). Fick den aldrig att fungera riktigt, trots flera oljebyten (inte alls konstigt efter den oljan) så jag köpte en beg. låda likadan, samma årsmodell som gått c:a 25000 mil. Kört c:a 4 -5000 mil med den och den fungerar helt underbart. Bytt olja 2 ggr, först hällde jag i Mobil Dextron II (som jag hällde i den andra lådan också), men bytte efter c:a 5 -600 mil till Biltemas ATF Typ F/G och den har nu fungerat helt kanon i några tusen mil. Vet inte exakt då min väg och trippmätare har "lagt av" sedan några år, men bilen borde kommit upp i c:a 45 - 46000 mil. Enda problemet (det är egentligen inget problem) är att om man växlar för snabbt mellan overdrivläge till 3-an så vill den skrapa, men en 1/2 sek. i friläge innan 3-an så funkar det.
sunkmaster skrev:jag skulle helst vilja att det går att använda orginal hastighetsmätare men om detta är omöjligt så är jag öppen för förslag .
Har för mig att jag läst någon gång att "någon" satt i det "mekaniska drevet" från en äldre (M45, M46) i en nyare. "Spiralen" som driver finns kvar även i nyare lådor. I alla fall på sprängskisserna.
av Rådlös
#1171468
Amarace: Jo, TS säger att han vill ha original hastighetsmätaren, men samtidigt en M90. Då har vi påpekat att det behövs en dyr adapter för att driva hastighetsmätaren. Har man då en M90 så är väl det enklaste att byta till en 240-bakaxel (som ger pulser) och ansluta den dyra adaptern. Eller?
Men jag håller med om att en M46 med vajeruttag är mycket enklare och billigare och det har både jag och andra debattörer föreslagit.
Nu är inte jag någon speciellt kunnig här, men TS frågar efter förslag i sitt inlägg. Detta var mitt förslag.
Och här är lite förklaring till svetsarbetet; http://www.bilforumet.no/topic/169435-b ... -bakaksel/
Kanske inte så mycket "löpmeter" svetsfog, men det känns som att det måste bli exakt och stabilt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171471
Rådlös skrev:Men jag håller med om att en M46 med vajeruttag är mycket enklare och billigare och det har både jag och andra debattörer föreslagit
Det är inte riktigt så enkelt heller. Tidigare M46 heter modell "J", senare heter "P" och är betydligt starkare. Om jag inte är "helt ute och reser" så är det "J" som finns med vajer, medan "P" gör det inte. Den jag har är en "hybrid", alltså en blandning (mellanmodell) som heter "J/P" och satt omkring -88 och framåt och finns förmodligen inte heller med vajer. "P" fans samtidigt (inte helt säker) och i alla fram till -95. Orsaken till att alla motorstarkare modeller hade M46 (eller automat) är att M47 inte håller lika bra när effekten "drar iväg".
Amarace skrev:Osch svetsjobb för att byta bakaxel, ska man sätta i en B230FK känns det som att det är ett litet problem i sammanhanget :)
Det är nog rätt, byta bakaxel "känns" inte som det största jobbet i detta sammanhang. Det kan nog behövas en kraftigare bakaxel i vart fall. :lol: :lol:
En kompis hade (början på -80-talet) en PV med en "fulltrimmad" B20 motor. Han uppskattade effekten till c:a 160 - 180 hk. Han bytte bakaxel flera gånger under dom åren jag hade min trimmade PV (uppskattad effekt 120 - 130 hk). Jag bytte aldrig någon. Så gränsen för en Amazon/PV bakaxel är väl då någonstans där emellan... :roll: Jag hade en M41 overdrivlåda från en Amazon Sport -66 (hade aldrig problem med den), han hade också overdrive men han hade tagit den från en P1800 (okänd årsmodell)
av sunkmaster
#1171597
När jag körde 740 turbo på mina yngre dar så blåste jag säkert 3st m46or och en m47a. Bytte senare till m90 och den höll tills motorn rasade istället :). Så min erfarenhet av m46 och m47 är att dom är uråldriga och helt kass. Men som ni säger så är det ju frågan om vilket effekt man ska ha osv. Men jag vet att hornen gärna växer när man väl börjat trimma :).

Men om man nu ska välja en m46 säger vi. Då måste man väl också ha svänghjul ifrån 240 eller är jag ute och cyklar. Eller räcker det med koppling från 240? Är det bara m46 från 240 som har vajer? Inte m47? Anledning till att jag frågar är för att om man inte hittar en m46 men en m47 så kunde man ta den så länge.

Mvh
Fredrik

Hej på er Hjälper barnbarnet med hans E[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

Tjena. Man kan använda begagnade prylar helt […]

Det är inte så att det räcker med[…]

Vilken motor är det frågan om, bensin e[…]