Amarace skrev:Vore dte jag skulle jag använda en M46, M46 fungerade utmärkt ända tills M90 kom 1995, och funkar fortfarande bra. Ha rätt olja och rätt nivå så håller dom bra.
Jag har min andra M46 (J/P) i min 745 med B234F motor (ungefär samma effekt som B230FT), Jag tycker det är en väldigt "behaglig" växellåda att köra med. Lär man sig tekniken så går det utmärkt att växla utan "ryck" och utan koppling utan att det belastar overdriven, framför allt nerväxlingar vid motorbroms.
Den första började krångla efter c:a 40000 mil (något år efter jag fått bilen) och då var det c:a 1 l tjära i när jag bytte oljan (ska vara 2,6 l olja...). Fick den aldrig att fungera riktigt, trots flera oljebyten (inte alls konstigt efter den oljan) så jag köpte en beg. låda likadan, samma årsmodell som gått c:a 25000 mil. Kört c:a 4 -5000 mil med den och den fungerar helt underbart. Bytt olja 2 ggr, först hällde jag i Mobil Dextron II (som jag hällde i den andra lådan också), men bytte efter c:a 5 -600 mil till Biltemas ATF Typ F/G och den har nu fungerat helt kanon i några tusen mil. Vet inte exakt då min väg och trippmätare har "lagt av" sedan några år, men bilen borde kommit upp i c:a 45 - 46000 mil. Enda problemet (det är egentligen inget problem) är att om man växlar för snabbt mellan overdrivläge till 3-an så vill den skrapa, men en 1/2 sek. i friläge innan 3-an så funkar det.
sunkmaster skrev:jag skulle helst vilja att det går att använda orginal hastighetsmätare men om detta är omöjligt så är jag öppen för förslag .
Har för mig att jag läst någon gång att "någon" satt i det "mekaniska drevet" från en äldre (M45, M46) i en nyare. "Spiralen" som driver finns kvar även i nyare lådor. I alla fall på sprängskisserna.