PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av sunkmaster
#1171909
LarsBd skrev:Att du fördärvade ett stort antal M46 beror inte på att lådorna var uråldriga och helt kassa utan endast på din grova misshandel. Effekten har mindre att göra med hållbarheten än handhavandet. En M90 tål mer misshandel och är men även dom går att ha sönder bara de får tillräckligt med stryk.
Så vad menar du med min grova misshandel? Om det nu är så att en M90 tål mer misshandel som du väljer att kalla det så är väl den ändå bättre eftersom den tål mer. Eller? Det säger ju sig självt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171984
Amarace skrev:Nu hade du tyvärr inte många rätt
Dar ser man.... :oops: Jag var faktiskt lite osäker på mätarvajer till 740 så jag kollade på "nätet" och det finns mätarvajer att köpa till tidiga 740. Kollade igen nu på morronen och det verkar som dom luras. när jag kollade igen idag så står det så här
HASTIGHETSMÄTARWIRE VOLVO 740 (744) 2.3 114 HKR FRÅN ÅR 08.1984

Delarna i Hastighetsmätarwire-kategorin för VOLVO 740 (744) 2.3-bilar finns inte. Du kanske är intresserad av:


Jag borde sett upp bättre :oops: :oops:
Får väl skylla på åren, den enda 260 med denna låda som jag sett var en som jag servade på -70-talet när jag jobbade på Esso bilverkstad Den var nästan ny då och det var en kompis till min chef som hade den. Det är säkert någon som sagt att det var en tysk låda och så har jag dragit egna slutsatser.... Den hade i alla fall ett lite "lustigt" växelmönster med backen upp och ettan ner rakt under, precis som på gamla (ännu äldre :lol: ) 3-växlade Volvo. M47 har jag faktiskt aldrig bytt koppling på (vad jag kommer ihåg) så det var ett felaktigt antagande, men bytt växellåda har hänt.
Splinsen får jag "ta på mig" också då, det är vad jag antog när jag letade koppling till min och dom svar jag fick när jag "frågade omkring"
Då kanske du vet vad "killen på Volvo" menade med att jag kunde ta en vanlig koppling men byta lamellen till den för B234
sunkmaster skrev:Så vad menar du med min grova misshandel? Om det nu är så att en M90 tål mer misshandel som du väljer att kalla det så är väl den ändå bättre eftersom den tål mer. Eller? Det säger ju sig självt.
Själva växellådan i M46 är ju "en vanlig" M45 och dom är ju kända för sin slitstyrka. Overdrivedelen är ju en hydraulisk växel och är känsligare. Bl.a bör man byta olja, man bör inte växla utan att använda kopplingen (framför allt inte vid fullgaskörning), man bör vara försiktig vid nerväxling från overdriveläge till 3-an direkt. Tidigare modeller (J) är inte sämre men "klenare" än senare modeller (J/P och P), men har man den "rätta viljan" så kan man köra sönder vad som helst. Du hade kanske samma otur som jag att föregående ägare aldrig bytt olja i den. Min 745-a hade gått 38500 mil när jag fick den och hade då börjat "krångla". Inte växellådan, utan overdrivdelen. Har aldrig jobbat med M90, men (enligt hörsägen) är dom starkare, men tål inte misshandel dom heller. Det heter ju inte "synkringar" för inte, dom ska ju sykronisera hastigheten mellan dreven innan man lägger i nästa växel. Det "hinns inte" med vid "sportigare" körning alltid.
av sunkmaster
#1172003
Självklart går allt att köra sönder om man vill men om om vi nu ska använda ordet misshandla så menar jag att om det ena går att misshandla mer än det andra så är den ju automatiskt bättre och håller för mer.

Men åter till ämnet. Om man nu väljer en m46. Hur blir det med kåpan? Amazon har ju hydrauliks koppling men det har väl inte 240?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1172015
sunkmaster skrev:Men åter till ämnet. Om man nu väljer en m46. Hur blir det med kåpan? Amazon har ju hydrauliks koppling men det har väl inte 240?
Äldre 264 (inte aktuellt kanske) och alla högerstyrda hade det. Tar du från en 740 så löser det sig automatiskt. Sedan har jag för mig att jag läst att det finns/fanns ett fäste att köpa på Volvo. Du måste i alla fall ha en kåpa för hydraulisk koppling för kopplingsgaffeln (och fästet för den) är inte samma heller. En vajer drar i gaffeln medan slavcylindern trycker på gaffeln
Får se om Jag kommer ihåg rätt denna gång.... :lol:
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]