Amarace skrev:Nu hade du tyvärr inte många rätt
Dar ser man....
Jag var faktiskt lite osäker på mätarvajer till 740 så jag kollade på "nätet" och det finns mätarvajer att köpa till tidiga 740. Kollade igen nu på morronen och det verkar som dom luras. när jag kollade igen idag så står det så här
HASTIGHETSMÄTARWIRE VOLVO 740 (744) 2.3 114 HKR FRÅN ÅR 08.1984
Delarna i Hastighetsmätarwire-kategorin för VOLVO 740 (744) 2.3-bilar finns inte. Du kanske är intresserad av:
Jag borde sett upp bättre
Får väl skylla på åren, den enda 260 med denna låda som jag sett var en som jag servade på -70-talet när jag jobbade på Esso bilverkstad Den var nästan ny då och det var en kompis till min chef som hade den. Det är säkert någon som sagt att det var en tysk låda och så har jag dragit egna slutsatser.... Den hade i alla fall ett lite "lustigt" växelmönster med backen upp och ettan ner rakt under, precis som på gamla (ännu äldre :lol: ) 3-växlade Volvo. M47 har jag faktiskt aldrig bytt koppling på (vad jag kommer ihåg) så det var ett felaktigt antagande, men bytt växellåda har hänt.
Splinsen får jag "ta på mig" också då, det är vad jag antog när jag letade koppling till min och dom svar jag fick när jag "frågade omkring"
Då kanske du vet vad "killen på Volvo" menade med att
jag kunde ta en vanlig koppling men byta lamellen till den för B234
sunkmaster skrev:Så vad menar du med min grova misshandel? Om det nu är så att en M90 tål mer misshandel som du väljer att kalla det så är väl den ändå bättre eftersom den tål mer. Eller? Det säger ju sig självt.
Själva växellådan i M46 är ju "en vanlig" M45 och dom är ju kända för sin slitstyrka. Overdrivedelen är ju en hydraulisk växel och är känsligare. Bl.a bör man byta olja, man bör inte växla utan att använda kopplingen (framför allt inte vid fullgaskörning), man bör vara försiktig vid nerväxling från overdriveläge till 3-an direkt. Tidigare modeller (J) är inte sämre men "klenare" än senare modeller (J/P och P), men har man den "rätta viljan" så kan man köra sönder vad som helst. Du hade kanske samma otur som jag att föregående ägare aldrig bytt olja i den. Min 745-a hade gått 38500 mil när jag fick den och hade då börjat "krångla". Inte växellådan, utan overdrivdelen. Har aldrig jobbat med M90, men (enligt hörsägen) är dom starkare, men tål inte misshandel dom heller. Det heter ju inte "synkringar" för inte, dom ska ju sykronisera hastigheten mellan dreven
innan man lägger i nästa växel. Det "hinns inte" med vid "sportigare" körning alltid.