PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Flenstorp
#1170910
hej. jag har stött på ett problem, kopplingen frikopplar inte,
ny koppling nytt uttrampningslager och ny tryckplatta. har dubbelkollat att kopplingen är åt rätt håll.
gaffeln är rak, inga fel men frikopplar ändå inte, uttrampningslagret når ända fram till tryckplattan..
vad kan jag kolla nu, någon som har någon aning?? vore tacksam =)
det är en 144 -1973, vajer, B20
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170913
Vad är Det för bil? Det finns en del olika konstruktioner. Har du tvättat tryckplattan ordentligt så det inte är rostskyddet som "kletat fast". På PV brukar det vara länksystemet som är slitet så slaglängden inte räcker till, på Amazonen kan hydrauliken "ge upp" vid den högre belastning på en ny koppling. 140 är det kopplings vajern som kan strula, den blir längre när den blir gammal och kan bli för lång lång när kopplingen är ny
av Amarace
#1170975
Så lagret går fram till solfjädern, och sen har du full slaglängd på kopplingsarmen? Har varit med om kopplingssatser som det blir för dålig slaglängd, urtrrampningslagret har varit för kort.
av Flenstorp
#1170988
Hej har haft ner det 4 till 5 gånger hittar inget fel. Det känns som den inte når fram men uttrampningslagret ligger mot solfjädern men ändå går det inte att frikoppla, kopplingsarmen rör sig.
tycker att jag har full slaglängd och jag spände kopplingsvajern så mkt det gick.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1171045
Kommer ihåg på farsans 144 -72 som först dottern hade efter honom och sedan jag i ett antal år. Där hade jag nere och bytte växellåda. Samtidigt byttes kopplingen och bytte även vajern när den var för lång. Även den nya vajern var för lång, så det var troligtvis inget fel på den gamla. Jag hittade i skrotbacken en kort tjock rund gummiring till avgasupphängningen på någon okänd bil (c:a en cm tjock) den passade precis att lägga mellan ytterhöljet på kopplingsvajern och torpedplåten där vajern går in. Sedan funkade det i många år. Kanske funkar än, den såldes 2009 och hade då gått 43000 mil. Kanske finns mer än en vajer till dessa (kollade aldrig upp det), eller är det kanske som "Amarace" säger att det finns olika urtrampningslager. Det sitter en gummigenomförning i torpedväggen, den var kanske sliten
av Flenstorp
#1171048
Hej kopplingen funkade innan den plockades ner men lamellen var slut, nu är jag inne på att det är fel koppling..
av LarsBd
#1171090
Fungerar kopplingen inte alls eller dåligt? Det finns några saker som kan ställa till det, stödlagret i vevaxeln, lamellen kärvar på växellådsaxeln eller så är det en större eller mindre del av tryckplattan som inte fungerar korrekt. Det förutsätter att urtrampningslager och kopplingsarm rör sig på rätt sätt.
Stödlagerfel och kärvande lamell bör ge mindre störningar som att det inte går att få i en växel vid stillastående bil men att växling för övrigt nästan fungerar felfritt. Felaktig tryckplatta kan beroende på hur stor del som är ur funktion betyda upp till ingen koppling alls.
av Flenstorp
#1171098
jag ska försöka förklara lite bättre...
förr om åren ca 30 år sen bytte lyckades jag vända lamellen fel på en 140. så som kopplingen kändes då känns det idag, inget motstånd när man trycker ner kopplingen, MEN lamellen är korrekt placerad idag. det är det första som är konstigt.
uttrampningslagret ligger emot tryckplattan upptäckte jag, men det finns ändå inget motstånd.
tryckt på kopplingen för att se om kopplingsarmen rör sig korrekt och det gör den.
stödlagret i vevaxeln är bytt och den fungerar som den ska .
det är likadant när jag startar bilen som när den står still.
dock har jag inte kört den, den är uppallad sen i höstas för fix och renovering av motorn.
kopplingen köpte jag på vparts och uttrampningslagret är köpt på autoparts, trodde först det var det som var felet, så jag köpte ett nytt uttrampningslager via vparts men det är samma resultat.
står här och river huvvet och tänker att det kanske är fel på tryckplattan och lamellen.
av rid54
#1171465
Är solfjädern bytt? Om jag minns rätt, så är solfjädern både hävarm och tryckfjäder i ett (jämfört med gamla modellen, som hade några hävarmar som urtrampninslagret gick emot och ett antal tryckfjädrar som pressade tryckplattan mot svänghjulen med lamellen emellan). Om solfjädern är defekt eller möjligen sitter fel, kan hävarmsverkan utebli - går ej att koppla ur.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...