PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvolotten
#1169793
Hej!
Vi tog ut vår gamla Amazon idag för första gången på 2 år. Först ville han inte starta, gick bara runt. När han sen startade så hoppade den lilla slangen som går från filtret till, vad jag antar är bränsletrycksregulatorn, av. Efter det ville han inte starta alls, gick bara runt. Det verkar vara stopp i systemet. Jag hällde bensin direkt i slangen till förgasaren o efter det startade han. Gick hem (3,5 mil) utan bekymmer, men när vi körde in honom i garaget o öppnade huven så är där en läcka kring regulatorn. Någon som har erfarenhet av detta?Tacksam för svar!
av rid54
#1169831
Tror inte det är en regulator... Bränslesystemet består av en pump och ett filter och en förgasare. Pumpen sitter på en av motorns sidor och drivs av kamaxeln. Den har ett sugrör till tanken och ett tryckrör till föragasare. Det som kan hända är att det läcker i nån skarv i sugröret till tanken. Då får bilen inte bensin eller i alla fall dåligt med bensin. Om det är läcka på trycksidan (mellan pumpen och förgasaren) blir det ett synligt läckage och det är desssutom lite riskabelt så det bör man ju fixa omgående. Om röret till tanken inte är helt tätt, brukar det funka bättre med mer bensin i tanken, men i värsta fall kan det uppstå läckage under bilen. I bästa fall är det skarven mellan tankröret och pumpen som konstrar, det är lätt att komma åt.
av Volvolotten
#1169837
Okej. Jag är insnöad på B230F o jag tycker den ser ut som en regulator som sitter upp! :). Lossade skruven som sitter mitt uppe på denna lilla "mojäng" o i denna satt en packning typ o-ring samt en gulaktig packning typ membran. Det är i denna skarv, där de två delarna på "mojängen" sitter ihop som det läcker nu. Bilen står i garaget o ska inte gå en meter förrän detta är fixat, därför tänkte jag be er experter här inne om råd. Kan ju vara de små packningarna inne i mojängen som är slut. Bilen har ju några år på nacken
av rid54
#1169843
Det du tog isär är rätt säkert bränslepumpen. Du kan ju granska alla delarna och om de tycks felfria (inga sprickor, ingen fastnad smuts etc) kanske det går att sätta ihop den igen så att den inte läcker. Den jobbar med en liten vipparm från kamaxeln som påverkar ett membran. Med hjälp av en form av "backventiler" suger den bränsle från tanken och lyfter det till förgasaren. Dessa pumpar levererar lågt tryck med en inbyggd fjäder, det är oftast under en bar. Om det uppstår otätheter kan det suga luft och rinna ut bensin, om ventilerna hänger sig pumpar den ingen bensin, men det kan man kolla genom att lossa tryckröret vid förgasaren. Om du inte kan fixa pumpen eller hitta en ersättare, kan man använda elektriska pumpar för förgasarmotorer (finns bl.a på Biltema, säkert på andra ställen också).
av Volvolotten
#1169849
Det kom ingen bensin från denna lilla mojäng när jag lossade slangen till förgasaren o lät motorn gå runt. Sen hällde jag bensin i slangen till förgasaren o satte dit den igen i mojängen o då startade den o gick hela vägen hem. Men när jag kom hem hade det runnit bensin från skarven. Kan jag göra ordentligt rent o byta dessa packningar? För bilen gick ju o den startar snällt nu. Men man vågar ju inte köra den en längre stund... kan det ha varit så att nåt i systemet hängt sig under tiden den stått stilla? 1,5 år handlar det om.
av rid54
#1169908
Man får en känsla av att pumpen tar lite luft. I kombination med att den stått länge, kan det leda till att den får svårt att börja jobba. Om man då häller bensin i röret, så hjälper man den att komma igång, men läckan kan ju vara kvar och då fuktar det lite. Det kan ju också ha hamnat nån oönskad partikel i ventilerna så att det inte är tätt. Jag kan egentligen bara föreslå att du tar loss pumpen och tar isär den och ser till att det är kliniskt rent inuti. Om du inte gjort det förr och inte har nån bild till hands, så kan det ju vara bra att ta lite bilder vartefter du demonterar. Om ingen komponent är direkt trasig, ser jag inget som hindrar att du sätter ihop den igen och att den då kommer att funka. Det bör vara en packning mellan "kupolen" upptill och själva pumhuset. Om den är dålig/trasig kan det vara svårt att få tätt. Sannolikt finns reservdelar att få tag i - det är ju ändå en Amazon. Om det är en enkel packning kan man ju till nöds kanske skära till en egen, det finns att få tag i diverse material till egna packningar (papper, kork, gummi). Att du faktiskt lyckades köra bilen tyder på att pumpen i princip är frisk, men att det är lite otätt utåt och du kan troligen koncentrera dig på packningen under kupolen, om du inte vill riva hela pumpen.
av LarsBd
#1169962
Enklast är nog att skaffa en ny pump och samtidigt montera ett filter före pumpen så att inte skräp från tanken fördärvar nya pumpen. Det bör räcka med ett billigt slangmonterat filter i plast.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1169972
Det hände att själva hävarmen som går in i pumpen blev sliten och själva "slaglängden" blev mindre och mindre. Har den då stått och torkat över vintern så kan det vara svårt att "få igång" den. Det kan hjälpa att skruva loss den från motorn (2 skruvar) och manuellt "pumpa fram" bensin (trycka på hävarmen när du håller pumpen i handen. Då får den bättre hävarm och när väl bensinen kommit fram så funkar det ett tag till.... :lol: Ny pump är nog inte fel att i alla fall ha i reserv, dom kostar inte många kronor.
av Arne
#1170010
Sen är det inte helt ovanligt att bränsleröret rostat sönder på ovansidan där den går över bakaxeln, då blir sugförmågan dålig. Inget läckage brukar heller synas vid detta fel.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...