PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Schmoyoho
#1168276
Skulle ta årets premiärtur i Amazonen men fick lite problem då kopplingen kändes helt död, hade liiite feedback sista centimeterna men något verkar galet. Vätskenivån i behållaren var lite låg men över röret. Slavcylindern är bytt för en 3-4 år sedan. Bilen har stått i samma garage men flyttats lite fram och tillbaka så det fanns inga uppenbara spill på golvet. Amazon 1965 med B18 och hydraulisk koppling.

Jag antar det bara finns två felkällor: huvudcylinder och ev slangar och rör men jag vet inte hur jag ställer diagnos på en trasig huvudcylinder, inte heller säker på hur jag ska kolla slangarna. Kan tilläggas jag inte har krupit under bilen något ännu då den står lite halvt inkilad i ett garage men tänkte be om tips innan jag tar mig an den. Kanske bara fylla på vätska och pumpa på koppling?
av LarsBd
#1168281
Prova att fylla på lite först och pumpa. Annars måste du krypa under och kontrollera efter läckage. Ett test av huvudcylinder kanske kan ske med en svetstång eller tving på slangen för att blockera flödet till slavcylindern. En felfri huvudcylinder utan luft bör då kännas som en bromspedal ska kännas.
av LarsBd
#1168282
Prova att fylla på lite först och pumpa. Annars måste du krypa under och kontrollera efter läckage. Ett test av huvudcylinder kanske kan ske med en svetstång eller tving på slangen för att blockera flödet till slavcylindern. En felfri huvudcylinder utan luft bör då kännas som en bromspedal ska kännas.
av Schmoyoho
#1168294
Vad innebär det att fylla på och pumpa? Jag tänkte man skulle kunna framtvinga läckage för att hitta om det är någon slang som läker. Ska testa det där med att blockera slavcylinderns flöde.
av LarsBd
#1168473
Fyll på bromsvätska och pumpa lite med pedalen, ibland räcker det för att lufta ur kopplingen så att den fungerar igen om vätskan bara har läckt ur. Efteråt får man naturligtvis felsöka efter läckaget och sedan åtgärda problemet men bilen blir tillfälligt flyttbar till lämplig plats före felsökningen.
av rid54
#1168693
Med erfarenhet av vad jag själv råkat ur för, skulle jag titta i första hand på cylindrarna, inte på slangar eller rör om det inte syns tydligt att det läcker när man trampar på pedalen. En läckande slav är självindikerande (den droppar), medan en läckande huvudcylinder inte alltid syns utåt. Läckande vätska verkar sällan komma ut ur huvudcylindrarna, men då lär det väl synas inifrån pedalstället (men jag kan minnas fel om just Amazonen).
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168757
rid54 skrev:Läckande vätska verkar sällan komma ut ur huvudcylindrarna, men då lär det väl synas inifrån pedalstället (men jag kan minnas fel om just Amazonen).
Det stämmer, själva "arbetspackningen" sitter ju framför kolven och är den dålig kan den inte längre "bygga" upp något tryck. Om man då pumpar några gånger kan det bli lite tryck. Det är huvudcylindern jag "pratar" om (det är samma till bromsen). Längst bak på kolven sitter en packning för tätning mot läckage bakåt (in i kupén i detta fall) och det är ju inte säkert att den är dålig samtidigt. Slavcylindern har bara en packning, så läcker den aldrig så lite så läcker det ut

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]

säkring volvo v70n 2000 2,4t

Enligt Volvos gamla EWD ,skulle V70 -00 ha 4 s&aum[…]

Tja!! Varken ljusen till regplåtsbelysingen[…]