PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1170091
Som det ser ut just nu då jag pratat lite med folk här och där så kanske jag får tag på en b20 från 74 med låda, och byta spakstället på annat håll.
Då har man iaf grejer så ja kan skramla ihop bilen och köra med den.

Har gått över elen, och jag blir inte klok på hur det ser ut med laddningen. Får aldrig någon lampa att tändas i panelen.
Inte heller någon olje-trycks-lampa, eller någon kabel för backljuset.
Har mätt och kontrollerat mätarhuset och allt fär fungerar.
Men kanske ska starta en annan tråd om det

Jo just det. Här är kärran också :)
Bild
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170195
Frrla skrev:Har gått över elen, och jag blir inte klok på hur det ser ut med laddningen. Får aldrig någon lampa att tändas i panelen.
Inte heller någon olje-trycks-lampa, eller någon kabel för backljuset.
Har du ingen motor i kan du inte "få ljus" i laddnings eller oljetryckslampan eftersom dom jordas i motorn.. Angående bilen i övrigt så ser den väl relativt "fräsch" ut. Du skrev att det var en -73-a, kan det stämma?? Från -72 har du infällda dörrhandtag, svart grill och kort växelspak. Det var även svarta ventilatonsgaller på bakskärmarna. Kan vara en enklare modell, det fanns (i alla fall -72) en L-modell med bl.a den gamla grillen. -73 hade dessutom annat gummi på stötfångarna. Är det 240 fälgar (14") på den?? då är den ju redan "uppdaterad" ---- :lol:
Angående laddningen, original på dessa modeller satt en generator med en "utanpåliggande" laddningsregulator. Den satt skruvad i innerskärmen bakom höger strålkastare, bredvid jordpunkten för strålkastaren och p-ljuset. Tänk på det när du får den "nya" motorn att du får med regulatorn.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1170224
Nä de är en -71. Förra ägaren hade blandat ihop med en annan bil.
Ska de inte räcka att jorda kabeln för ladda och olja mot karossen för att kontrollera att den biten fungerar?

Kasta på 240 fälgar fram och några med mindre hål och ska vara några smalare chromeringar till bakfälgarna. Antar de är sena 140 fälgar eller nått.
Den har vart blå så omlackad någon gång. Höger framskärm skadad i efterhand. Annars ganska ok faktiskt. En dags hobbysvetsning så är den duglig. Tror de är lite lätt bra å veta hål bara.

Ajust de. Laddregulator ja. Singelrem å 35amp generator med värsting extraljus å grejer ;)
av LarsBd
#1170255
+ matningen från batteriet går via startmotorn så har du inte kopplat på annat sätt finns det ingen spänning i instrumenten och det hjälper då inte att jorda oljetrycks eller laddkabel.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170261
LarsBd skrev:+ matningen från batteriet går via startmotorn
Du kan ju koppla ihop kabeln från batteriet till startmotorn med kabeln som går från startmotorn (svetstång, typ) till tändlåset och säkringarna, då ska det bli ström "överallt". Där ska vara 3 kablar med 8 mm kabelsko, en till batteriet, en till tändlåset och en till generatorn. Koppla inte den till generatorn för den kan ju ligga var som helst när du inte har någon generator i bilen. Kabeln från tändlåset till solenoiden (på startmotorn) har flatstift så du kan inte ta fel.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1170334
okej. jag fattar typ :P mätte nyss lite för skojs skull, å en av kablarna, ganska kort (enda med svart fabriks-plast-skydd) som kommer ut och hänger rätt ner mitt i motorutrymmet, tillsammans med (vad jag misstänker) oljetrycksgivaren och laddsignalen, ger + impulser ungefär lika snabbt som en trasig blinkerslampa. men jag hör inget relä i bilen eller så.

Spolen är på plats och inkopplad, så den har ström på ena tåten. den kabeln är det inte då.

men men. ja ska försöka få hem en motor å sånt så kanske det ger med sig självt (P)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170464
Dessa bilar var till största delen firmabilar och dom utrustades (ofta) med både parkeringsvärmare och elekriskt värmeskåp (för mat), tänker på kabeln du nämnde. En kompis till svärfar hade en Express med denna utrustning, inklusive verktygsskåp och utdragbart skruvstycke med stöd att fälla ner. Jobbade som "rörkrökare" på Tekniska Kontoret "på kommunen". Han hade Expressen tills han gick i pension i början på -90-talet. Jag jobbade på ESSO Bilverkstad till mitten på -80-talet och gjorde mindre service grejer På Televerkets bilar, dom tankade hos oss på morronen innan dom "åkte ut". Det var mycket med service på parkeringsvärmare. Jag var "legitimerad servicetekniker" för Monark parkeringsvärmare (Dom flesta av Televerkets bensindrivna bilar hade en sådan). Ofta var det bara luftvärmare för kupén, men ibland med värme för även för kylarvätskan och större bilar (Ford Transit och större) hade även ett värmeskåp för kläder. Tror att det var "lag" på extra värmare när du hade bilen som arbetsplats. Tänk vad många minnen som dyker upp bara man "pratar" om en "speciell" sorts bil. Den Expressen rullar fortfarande här i sta'n, ser den någon gång om året, den är fortfarande i "orenoverat originalskick" (Blå givetvis) men börjar se lite "sjaskig" ut.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1170542
De är lite just därför jag gillar dessa gamla bilar. Åker man på träff får man höra grejer tills öronen blöder å de är jättekul. Även med 240isarna får man höra mycket historier om :)

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]