PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Frrla
#1167786
Hur svårt skulle något sådant bli?
Tänker på motorfästen, växellådsfäste, spakstället, kardan, avgassystem. M47 har vireuttag för hastighetsmätare.

Måste man såga golvet för lådan? Ska man satsa på en m40 istället?
Eller ska man helt enkelt skrota idén och försöka slanta fram en b20 med låda så de blir rätt?

Aldrig hållit på med 140 så ska bli spännande.
av Rådlös
#1167808
Det finns "adapterplattor" till växellåda och motor, om man skulle behöva det. https://www.smt.nu/ Då kan du i princip sätta en B21, -23, -230 till en valfri tidig växellåda. Det är säkert inte gratis, men om du tänker satsa på en välvårdad 140 så kan det vara ett alternativ. Och förresten, du har väl en hel del erfarenhet av E-motorer med K-Jet numera? Leta fram en sådan motor i stället. Förgasare är ju från "stenåldern".
K-Jet är väl kanske bara steget över, men ändå ett stort steg mer än förgasare :roll: Jag läste någonstans på nätet en gång och skrivet av någon auktoritet, som jag har glömt nu. Han sa så här, ungefär: En bra förgasare kan reglera bränsleblandningen inom högst 4 områden. Han avsåg väl då fart, belastning och varvtal m.m m.m. K-Jet kan reglera inom ca 1500 områden. LH 2.4 kan reglera inom ett par hundra tusen områden.

Med "bra förgasare" menade han inte t.ex nyrenoverad förgasare, utan bra konstruktion och bra teknik. Så ett fungerande insprutningssytem, även om det är gammalt, men fullt fungerande, är många "Volvolängder" före en förgasarmotor.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1167860
År det en 140 av -72 års modell eller nyare så ska nog spaken passa. Dom har ju kort spak original. Annars får du"ta" överdelen på kardan tunneln från en -72-a eller nyare och svetsa dit. Jag gjorde så på mín PV -62-a, funkade kanon. Fast då var det ju B20 och M41. Det blir säkert pyssel att få ihop det, men du är inte den förste som gör det så det finns säkert information på nätet. Ska den besiktigas så kolla med bilprovningen först. Dom är jättebra att prata med på telefon. Jag har för mig att 140 är godkänd för c:a 180 hk men då ska du inte en ha en M47 låda. Den klarar inte det. Välj i så fall M45 eller M46. Eller M90, men då spricker det med vajermätare. Och, jag håller med "Rådlös", Satsa på "ordentliga" grejer. Ska du ha förgasare är Weber som gäller (Dellerto, Solex), har för mig att det fanns ett japanskt märke på -70-talet också (Kumo, Komo???) Som funkade bra. Och då menar jag inte dubbel förgasare utan dubbla dubbel förgasare (typ Weber DCOE) Bara ljudet av dom är värt pengarna...... :lol:
s-l1000.jpg
s-l1000.jpg (46.14 KiB) Visad 4452 gånger
Användarvisningsbild
av Frrla
#1167867
ja har en 145 express på g. Inte alls fin men har gått saltfritt. Den saknar motor, låda och lite småsaker. Tänkte koppla dragstång och dra hem den.

Då det ska bli lite av ett billigare projekt tänkte jag först få den körbar så snart det går.
Tänkte försöka hinna ta den till tex Östersunds flygfält och lite andra veteranbilsträffar i sommar innan man eventuellt ställer bort den i vinter, så man kan leta rätt på bra grejer, man kan pyssla med i lugn och ro då..
Gillar originalutförande men en b21/23/0a/e/f skulle inte störa mig om den biten är "modaniserad" :)

Att leta reda på en okej b20/18 med låda är lite halvsvårt, och brukar inte gå loss speciellt billigt. men känns mer värt av de jag vill åstadkomma egentligen.

Fått för mig att det är en -73a, väntar på lite mer bilder och årsmodell mm, kommer senare idag hoppas jag.
av LarsBd
#1167884
Motorfästen och växellådsfäste måste konstrueras, komplett kardanstång med stödlagergummi samt bakaxelmedbringare tas från 240. Original 140 avgassystem passar inte bolt on på B21-230 men det kanske går att använda 240 främre rör, skarvar man ihop främre delen av 240 röret med bakre delen av 140 röret så passar det. Spakstället får plats i befintlig kardantunnel (73) om lådan (M45-47) kommer från en 240.
av Arne
#1168251
Du får antingen modifera oljetråget eller flytta fram framvagnsbalken ca. 20 mm för att få ner en B19/B21/B23/B200/B230. Ska du rakmontera motorn passar oljetråget från en B18/B20.
Roligt projekt. Lycka till.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168256
Fördelaren sitter väl "på det gamla" stället på "A"-motorn. Det är väl först på "F"-motorn din flyttade bak den (bara på 740). Annars lär ju den vara i vägen
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1168298
Alla 240 har blockfördelare så de är väl o föredra att motor o låda kommer från 240 annars går de flytta både fördelare o byta spak ställe men osäker på om de finns nån 740 med vajer driven hastighets mätare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1168315
robinb3rgsten skrev:osäker på om de finns nån 740 med vajer driven hastighets mätare?
Dom allra första (-84) hade det, men jag är osäker på om det var någon mer årsmodell
av Rådlös
#1168354
Skulle det hänga upp sig på hastighetsmätaren och dess "drivning" så finns det en omvandlare att köpa. Den har en "generator/pulsräknare" som tar emot pulser (?) från en digital/elektronisk givare. Sedan driver den en elmotor som i sin tur driver hastighetsmätarvajern. Den måste ju som alla förstår programmeras för den aktuella givaren, bakaxel eller växellåda och den aktuella hastighetsmätaren. Och det var ganska omfattande för den som inte förstår något sådant.
Dessutom var den långtifrån billig också. Just nu kommer jag inte ihåg vad den hette eller vem som säljer, men jag skall försöka Googla.
Senast redigerad av 1 Rådlös, redigerad totalt 0 gånger.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]