PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av lennarte
#1170261
LarsBd skrev:+ matningen från batteriet går via startmotorn
Du kan ju koppla ihop kabeln från batteriet till startmotorn med kabeln som går från startmotorn (svetstång, typ) till tändlåset och säkringarna, då ska det bli ström "överallt". Där ska vara 3 kablar med 8 mm kabelsko, en till batteriet, en till tändlåset och en till generatorn. Koppla inte den till generatorn för den kan ju ligga var som helst när du inte har någon generator i bilen. Kabeln från tändlåset till solenoiden (på startmotorn) har flatstift så du kan inte ta fel.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1170334
okej. jag fattar typ :P mätte nyss lite för skojs skull, å en av kablarna, ganska kort (enda med svart fabriks-plast-skydd) som kommer ut och hänger rätt ner mitt i motorutrymmet, tillsammans med (vad jag misstänker) oljetrycksgivaren och laddsignalen, ger + impulser ungefär lika snabbt som en trasig blinkerslampa. men jag hör inget relä i bilen eller så.

Spolen är på plats och inkopplad, så den har ström på ena tåten. den kabeln är det inte då.

men men. ja ska försöka få hem en motor å sånt så kanske det ger med sig självt (P)
Användarvisningsbild
av lennarte
#1170464
Dessa bilar var till största delen firmabilar och dom utrustades (ofta) med både parkeringsvärmare och elekriskt värmeskåp (för mat), tänker på kabeln du nämnde. En kompis till svärfar hade en Express med denna utrustning, inklusive verktygsskåp och utdragbart skruvstycke med stöd att fälla ner. Jobbade som "rörkrökare" på Tekniska Kontoret "på kommunen". Han hade Expressen tills han gick i pension i början på -90-talet. Jag jobbade på ESSO Bilverkstad till mitten på -80-talet och gjorde mindre service grejer På Televerkets bilar, dom tankade hos oss på morronen innan dom "åkte ut". Det var mycket med service på parkeringsvärmare. Jag var "legitimerad servicetekniker" för Monark parkeringsvärmare (Dom flesta av Televerkets bensindrivna bilar hade en sådan). Ofta var det bara luftvärmare för kupén, men ibland med värme för även för kylarvätskan och större bilar (Ford Transit och större) hade även ett värmeskåp för kläder. Tror att det var "lag" på extra värmare när du hade bilen som arbetsplats. Tänk vad många minnen som dyker upp bara man "pratar" om en "speciell" sorts bil. Den Expressen rullar fortfarande här i sta'n, ser den någon gång om året, den är fortfarande i "orenoverat originalskick" (Blå givetvis) men börjar se lite "sjaskig" ut.
Användarvisningsbild
av Frrla
#1170542
De är lite just därför jag gillar dessa gamla bilar. Åker man på träff får man höra grejer tills öronen blöder å de är jättekul. Även med 240isarna får man höra mycket historier om :)

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]