PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
#1166604
Hej

Jag har fått ett problem med b20:n eller rättare sagt kopplingen.. Det är en hyfsat lång historia som jag skall försöka att korta ner så mycket som möjligt. Det hela började med att jag körde bilden till jobbet och på resan dit så fungerade det felfritt enligt mig, iallafall så var det inget märkbart fel med kopplingen. Men problemet uppstod när jag skulle åka ifrån jobbet plötsligt gick det inte att få i någon växel även fast än jag frikopplat. Provade att stänga av bilen och då gick växel i fint. Provade att starta med kopplingen nere och backen i för att kunna backa ut och det funkade fint så jag backade ut och lade i neutral och förde växelspaken fram till "ettans" läge men det var som en vägg, alltså helt omöjligt att få växel. Provade med samma teknik genom att stänga av den sedan lägga i växel å frikoppla å sedan starta. Funkade lika fint denna gång så tänkte inte mer på de. Allt funkade fint till en början och jag kunde växla utan problem så länge jag rullade framåt. Men så fort jag stannade så fick jag göra om proceduren. Efter ett tids körande så märkte jag att bilen började rycka framåt vit stillastående vit ett rödljus medan jag frikopplade. Så lade foten på bromsen och sedan var det lugnt å när det blev grönt så körde jag iväg (såklart :roll: ) så nu hade det uppståt två symptom som både oroväckande mig och engagerade mig p.g.a att det kan i vissa fall vara intressant att felsöka efter ett problem. Men tänkte där efter att jag inte borde köra mer för tillfället utan begav mig hemåt för den dagen. Sedan på fredagskvällen så funderade jag mycket på vad det skulle kunna vara som gjort detta och kom fram till att det eventuellt kunde vara så att kopplingsvajer spännares plats gängor kanske hade hoppat lite och därav problemet. Därefter så begav mig ut på lördagsmorgon för att se om jag kunde spänna vajern med lyckat resultat. Men kunde dock inte se att några gängor var "förstörda". backade ut bilen för att prova om det blivit någon skillnad, detta kunde jag dock ganska fort konstatera då jag fortfarande inte fick i växeln när motorn var igång så fick göra som innan för att kunna backa ut bilen ur garage. Men när jag kommit ut en bit så stod jag med backen i och kopplingen nertryck. Just för tillfället så ryckte bilen ej bakåt så kunde stå med endast frikoppling. Men rätt som det var så blev det en jädra smäll och bilen flög back 1 meter och sedan därefter så dog den. Med en undrande blick så ställde jag mig frågan om vad det kunnat vara. Min första tanke var att urtrampningslager hade gått. Men uteslöt den tanken igen då jag ej hade hört några missljud innan och det brukar mig veterligen låta hyfsat mycket innan dem går. Sedan kom jag upp med tanken om att lamellen hade gått eller liknande. Därefter så började jag att förbereda för att plocka ur motorn för att öppna upp kopplingen och se hur det såg ut där inne. Lyfte ut motorn med hyfsat lyckat resultat. Öppnade upp och kollade och såg med förbryllade ögon att allt verkade se fint ut. Tryckplattan var fräsch och lamellen var hel och hade mycket kvar att ge. Så nu vet jag inte var det kan vara. ?:-/ Öppnade även upp för att kolla i växellådan för säkerhetens skull men kunde endast konstatera att allt så bra ut.

Historian blev inte så kort som jag hade tänk mig :|

Vet inte vad det skulle kunna vara. Kändes som att hände på en gång eller under de närmare 24timmarna eller ca 30min körning har ingen idé pga att allt ser fint ut vilket förbryllar mig p.g.a att de symptom som jag upplevt. Behöver lite tips och råd från er kunniga Volvo fantaster.
Mvh M123
av Gelis
#1166612
Vad sitter den i för bil? Om det är en Amazon/PV, det är inte så enkelt att någon av slav / huvudcylindern börja ge sig. Om det är en 140 så kanske kopplingsvajerns hölje glider med ibland.
av Arne
#1166656
Jag gissar också på stödlagret i vevaxeln eller att kopplingsgaffeln har vikit sig, vilket inte är helt ovanligt. Rengör noggrant splinsen i lamellcentrum och ingående axel till växellådan så det inte kärvar där.
av Monsterapan123
#1166666
Tack för såpass snabba svar. motorn sitter i en 140:a så det är vajer. skall kolla stödlagret och kopplingsgaffeln, hur ser jag om kopplingsgaffeln har vikt sig? Ser iaf inga sprickor i den eller liknande så funderar hur man på annat sätt kan kontrollera det... Kan försöka ta lite bilder sedan så kanske ni också kan ta en till på hur armen ser ut så får ni vara med och bedöma huruvida den vikt sig eller ej :-)-) Nu till stödlagret, vad händer när de går sönder. Vet att dem kan skära om man kör med det för länge typ. Men vad mer kan hända? kan den bli "smalare" så att den inte trycker tillräckligt eller liknande. Är första gången jag öppnar upp en koppling så kan inte riktigt relatera till hur ett "friskt" lager ser ut om detta nu är trasigt sa att säga. Kommer nu ihåg att jag reagerade lite på att det kom vissa missljud ifrån kopplingen innan allt gick snett. Som ett svagt tjut som mynnade ut i samma takt som kopplingen trycktes ner. Men det var verkligen ingen urstrampningslager väsande som alla berättat för mig. :???: :D
av LarsBd
#1166734
Stödlagret är ett kullager som ska rulla lätt utan missljud. Havererar stödlagret går det inte att koppla ur helt. Kopplingsarmen viker sig inte utan att den har spruckit, oftast ungefär där urtrampningslagret sitter. Kanske tryckplattan har någon defekt som gör att den inte kopplar ur runt hela lamellen.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1166767
Om du kollar noga på tryckplattan där urtrampningslagret går emot så ska alla "ändarna" vara lika höga, "ligga jämnt" både när den är obelastad (inte monterad) och belastad. Är dom olika har solfjädern "går av" eller härdning släppt. Då frikopplar den inte ordentligt.
Det fanns förr (originalmonterad) en klenare variant av kopplingsarmen. Den byttes på garantin och under många år där efter. Den såg ut så här
https://www.google.se/search?q=koppling ... CdGdAUpTCM:
Det är inte så många år sedan jag såg en sådan (monterad på en växellåda på en skrot) så det kan finnas kvar i drift. Så här ser den förstärkta ut, det är "utvikningen" som är färstärkningen
https://www.google.se/search?q=koppling ... oj_uYTIqoM:
Och det är den du ska ha. Även den blir utmattad med åren och kan vika sig, men som skrivits ovan så brukar det bli sprickor vid "tapparna"
av rid54
#1166776
Det förefaller omöjligt att stödlagret skulle kunna få bilen att hoppa iväg, även om det skär. Troligen skulle det lossna från sätet och spinna, eller så går axeltappen av. Den våldsamma delen av händelseförloppet tycker jag tyder på att kopplingsmekaniken "bröt ihop", typ vajern gick av eller att kopplingsgaffeln vek sig plötsligt. Riktigt långsökta orsaker skulle ju vara nåt med pedalarmen eller att vajerhöljet kollapsat så att det liksom "tryckts ihop" i längsled (vajerns funktion bygger ju på att höljet är som ett rör, styvt i längsled fast böjligt).
av Monsterapan123
#1167192
Filmade lagret så även ni kan se hur det mår. Vissa säger att det kan vara lite glapp, men såhär mycket tror jag nog inte att det skall vara. följ länken nedan och kolla på filmen och avgör själva om ni tror att det är slut eller ej... Personligen skulle jag tro att de är slut men eftersom att jag aldrig haft ett nytt urtrampningslager så kan jag inte referera med något..

Länk till youtube:


Ser ut att vara en kopplingsarm som är av den bättre modellen: http://imgur.com/a/OK6sL :D
Användarvisningsbild
av lennarte
#1167206
Monsterapan123 skrev:Vissa säger att det kan vara lite glapp, men såhär mycket tror jag nog inte att det skall vara.
Joodå, det är det ingen fara med, Det är ett axiallager så det håller inte "ihop" på det hållet. Det ser väldigt rentvättat ut, det är inte riktigt bra om du inte kan komma åt att fylla på nytt fett i det. Många gånger kan man göra det andra inte. På min 745-a gick det alldeles utmärkt att fylla i fett.
Monsterapan123 skrev:Ser ut att vara en kopplingsarm som är av den bättre modellen
Det är det (skulle varit förvånad annars), syna den "uppvikta kanten" efter sprickor eller tecken på att den "töjt sig", Annars, byt kopplings vajern, det är säkert den som töjt sig. Byt även lagret i vevaxeln, det är säkert inte gjort på många år. Har lamellen matreal kvar till niten (1 mm räcker lääänge) så behöver du inte byta om tryckplattan är bra (som jag skrev om innan).
rid54 skrev:Det förefaller omöjligt att stödlagret skulle kunna få bilen att hoppa iväg, även om det skär
Har varit med om (en 145-a på -70-talet) där lagret skurit på axeln. Vet ej om bilen "hoppade fram" när det hände. Den bogserades till verkstaden och vajern var hel. vi skulle då plocka ner växellådan för vi trodde det var kopplings armen då. Fick fick inte bort växellådan (med sprängkåpan) så vi fäste sprängkåpan och lossade växellådan från den och tog i med kofot, brytspett för kung och fosterland, men inte. Det slutade med att vi fick skära av delar av sprängkåpan så vi kom åt att lossa tryckplattan så vi fick fört tillbaka den och lamellen och kom åt att "pilla loss" låsringen som håller kvar lagret i vevaxeln. Då kunde vi "få ner" växellådan. Vi försökte då få bort lagret med en avdragare, det slutade med att ytterbanan sprack så kulor och kulhållare trillade ut. Sist fick vi ta en vinkelslipmaskin och dela på innerbanan till lagret, inte ens då fick vi bort det. Vi fick dela innerbanan i flera mindre delar, värma dom med svetsen och slå bort bit för bit. Lagret hade skurit och börjat snurra på ingående axeln och det blivit så varmt så det "friktionssvetsades" ihop. Försökte fila rent men det var hårdare än filen så vi "putsade" axeln med vinkelslipen monterade ny koppling (den hade "fått stryk" av oss) och beg, sprängkåpa sedan funkade den bilen i många år
Uppföljning mjukvara 2024

Upptäckte ytterligare en ny egenskap med mjuk[…]

De nya "linserna" från VParts (sp&[…]

Weber 32dir på en b20

Det är ju bara att prova. Har bara den motorn[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?