- mån 17 apr 2017, 01:53
#1166604
Hej
Jag har fått ett problem med b20:n eller rättare sagt kopplingen.. Det är en hyfsat lång historia som jag skall försöka att korta ner så mycket som möjligt. Det hela började med att jag körde bilden till jobbet och på resan dit så fungerade det felfritt enligt mig, iallafall så var det inget märkbart fel med kopplingen. Men problemet uppstod när jag skulle åka ifrån jobbet plötsligt gick det inte att få i någon växel även fast än jag frikopplat. Provade att stänga av bilen och då gick växel i fint. Provade att starta med kopplingen nere och backen i för att kunna backa ut och det funkade fint så jag backade ut och lade i neutral och förde växelspaken fram till "ettans" läge men det var som en vägg, alltså helt omöjligt att få växel. Provade med samma teknik genom att stänga av den sedan lägga i växel å frikoppla å sedan starta. Funkade lika fint denna gång så tänkte inte mer på de. Allt funkade fint till en början och jag kunde växla utan problem så länge jag rullade framåt. Men så fort jag stannade så fick jag göra om proceduren. Efter ett tids körande så märkte jag att bilen började rycka framåt vit stillastående vit ett rödljus medan jag frikopplade. Så lade foten på bromsen och sedan var det lugnt å när det blev grönt så körde jag iväg (såklart :roll: ) så nu hade det uppståt två symptom som både oroväckande mig och engagerade mig p.g.a att det kan i vissa fall vara intressant att felsöka efter ett problem. Men tänkte där efter att jag inte borde köra mer för tillfället utan begav mig hemåt för den dagen. Sedan på fredagskvällen så funderade jag mycket på vad det skulle kunna vara som gjort detta och kom fram till att det eventuellt kunde vara så att kopplingsvajer spännares plats gängor kanske hade hoppat lite och därav problemet. Därefter så begav mig ut på lördagsmorgon för att se om jag kunde spänna vajern med lyckat resultat. Men kunde dock inte se att några gängor var "förstörda". backade ut bilen för att prova om det blivit någon skillnad, detta kunde jag dock ganska fort konstatera då jag fortfarande inte fick i växeln när motorn var igång så fick göra som innan för att kunna backa ut bilen ur garage. Men när jag kommit ut en bit så stod jag med backen i och kopplingen nertryck. Just för tillfället så ryckte bilen ej bakåt så kunde stå med endast frikoppling. Men rätt som det var så blev det en jädra smäll och bilen flög back 1 meter och sedan därefter så dog den. Med en undrande blick så ställde jag mig frågan om vad det kunnat vara. Min första tanke var att urtrampningslager hade gått. Men uteslöt den tanken igen då jag ej hade hört några missljud innan och det brukar mig veterligen låta hyfsat mycket innan dem går. Sedan kom jag upp med tanken om att lamellen hade gått eller liknande. Därefter så började jag att förbereda för att plocka ur motorn för att öppna upp kopplingen och se hur det såg ut där inne. Lyfte ut motorn med hyfsat lyckat resultat. Öppnade upp och kollade och såg med förbryllade ögon att allt verkade se fint ut. Tryckplattan var fräsch och lamellen var hel och hade mycket kvar att ge. Så nu vet jag inte var det kan vara. ?:-/ Öppnade även upp för att kolla i växellådan för säkerhetens skull men kunde endast konstatera att allt så bra ut.
Historian blev inte så kort som jag hade tänk mig :|
Vet inte vad det skulle kunna vara. Kändes som att hände på en gång eller under de närmare 24timmarna eller ca 30min körning har ingen idé pga att allt ser fint ut vilket förbryllar mig p.g.a att de symptom som jag upplevt. Behöver lite tips och råd från er kunniga Volvo fantaster.
Mvh M123
Jag har fått ett problem med b20:n eller rättare sagt kopplingen.. Det är en hyfsat lång historia som jag skall försöka att korta ner så mycket som möjligt. Det hela började med att jag körde bilden till jobbet och på resan dit så fungerade det felfritt enligt mig, iallafall så var det inget märkbart fel med kopplingen. Men problemet uppstod när jag skulle åka ifrån jobbet plötsligt gick det inte att få i någon växel även fast än jag frikopplat. Provade att stänga av bilen och då gick växel i fint. Provade att starta med kopplingen nere och backen i för att kunna backa ut och det funkade fint så jag backade ut och lade i neutral och förde växelspaken fram till "ettans" läge men det var som en vägg, alltså helt omöjligt att få växel. Provade med samma teknik genom att stänga av den sedan lägga i växel å frikoppla å sedan starta. Funkade lika fint denna gång så tänkte inte mer på de. Allt funkade fint till en början och jag kunde växla utan problem så länge jag rullade framåt. Men så fort jag stannade så fick jag göra om proceduren. Efter ett tids körande så märkte jag att bilen började rycka framåt vit stillastående vit ett rödljus medan jag frikopplade. Så lade foten på bromsen och sedan var det lugnt å när det blev grönt så körde jag iväg (såklart :roll: ) så nu hade det uppståt två symptom som både oroväckande mig och engagerade mig p.g.a att det kan i vissa fall vara intressant att felsöka efter ett problem. Men tänkte där efter att jag inte borde köra mer för tillfället utan begav mig hemåt för den dagen. Sedan på fredagskvällen så funderade jag mycket på vad det skulle kunna vara som gjort detta och kom fram till att det eventuellt kunde vara så att kopplingsvajer spännares plats gängor kanske hade hoppat lite och därav problemet. Därefter så begav mig ut på lördagsmorgon för att se om jag kunde spänna vajern med lyckat resultat. Men kunde dock inte se att några gängor var "förstörda". backade ut bilen för att prova om det blivit någon skillnad, detta kunde jag dock ganska fort konstatera då jag fortfarande inte fick i växeln när motorn var igång så fick göra som innan för att kunna backa ut bilen ur garage. Men när jag kommit ut en bit så stod jag med backen i och kopplingen nertryck. Just för tillfället så ryckte bilen ej bakåt så kunde stå med endast frikoppling. Men rätt som det var så blev det en jädra smäll och bilen flög back 1 meter och sedan därefter så dog den. Med en undrande blick så ställde jag mig frågan om vad det kunnat vara. Min första tanke var att urtrampningslager hade gått. Men uteslöt den tanken igen då jag ej hade hört några missljud innan och det brukar mig veterligen låta hyfsat mycket innan dem går. Sedan kom jag upp med tanken om att lamellen hade gått eller liknande. Därefter så började jag att förbereda för att plocka ur motorn för att öppna upp kopplingen och se hur det såg ut där inne. Lyfte ut motorn med hyfsat lyckat resultat. Öppnade upp och kollade och såg med förbryllade ögon att allt verkade se fint ut. Tryckplattan var fräsch och lamellen var hel och hade mycket kvar att ge. Så nu vet jag inte var det kan vara. ?:-/ Öppnade även upp för att kolla i växellådan för säkerhetens skull men kunde endast konstatera att allt så bra ut.
Historian blev inte så kort som jag hade tänk mig :|
Vet inte vad det skulle kunna vara. Kändes som att hände på en gång eller under de närmare 24timmarna eller ca 30min körning har ingen idé pga att allt ser fint ut vilket förbryllar mig p.g.a att de symptom som jag upplevt. Behöver lite tips och råd från er kunniga Volvo fantaster.
Mvh M123