PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V9097
#1165345
Någon som har tips på en vettig däckdimension till Volvo 164 1973 med original 5,5x15 plåtfälgar? Bilen är inte trimmad eller så, det är inget fartmonster. Målet är att få den så nära orginalskick som möjligt.

Vilka däck kör ni era 164-or på? Och var har ni köpt dem?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1165398
Jag servade och bytte däck på en 164 -69 på mitt första jobb (det var i början på -70-talet). En underbar bil att köra. Vinröd, läderklädsel,145 hk och automat. Den hade Gislaved Speed 106 165/80x15 på som ny. Dom var inge vidare, Gislaved var nog först ut med stålradial däck när Michelins patent gick ut i mitten på -60-talet. Stålkorden "kröp ut" på sidorna och var "sylvass". Dock lärde dom sig och i mitten på -70-talet var dom riktigt bra. Har för mig att senare modeller (insprutningsmotor? ) hade 175/80x15. Med dagens däck dimensioner ligger nog 195/65x15 nära i storlek. Bredare däck för 5,5" fälgar blir nog att "ta i"
av Volvosson
#1165431
Original och rätt dimension på din bil är 165-15. De benämns numera 165/80-15

Modern ersättningsdimension som däckhandlaren gärna säljer är 185/65-15.
Köp INTE dessa om du vill ha rätt original-stil på bilen, profilen är för låg.

165/80-15 är lätta att få tag på, tillverkas av många fabrikanter och har bra pris.
En annan dimension som passar bra och blir snygg på dina fälgar är 185/70-15.
Men dessa blir dyrare och görs av få tillverkare. (Vredestein Classic)

1974 kom ny dimension på 164. 175-15 (175-80/15).
Dessa finns dyra från Michelin, och billiga från Nankang.
av Volvosson
#1165457
LarsBd har rätt. I litteraturen gäller 175 i bredd från och med 73.

Min dåvarande 164-73 hade aldrig nåt annat än 165-(R)15. (R=Radialdäck)
Men instruktionsboken finns kvar och en koll där går på LarsBd's linje.

I övrigt gäller tipsen här ovan.
Användarvisningsbild
av V9097
#1165539
Tack för era svar :-)-)

Det lutar åt 165-15 som verkar gå att få tag på till rimligt pris. Tror ni det blir svajigt att köra på?
av LarsBd
#1165541
Det blir smala däck i förhållande till fälgbredd, jag köpte 195/70 till 142:ans ATS fälgar bara för att få en något större rulldiameter och mer gummi i hjulhuset. Risken med 165-15 är att det ser ut som cykelhjul.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1165556
V9097 skrev:Tack för era svar :-)-)

Det lutar åt 165-15 som verkar gå att få tag på till rimligt pris. Tror ni det blir svajigt att köra på?
Om bilen skulle bli "svajig" för att du byter till nya däck är det nog däcken det är fel på snarare än dimensionen. Svajigt och "krängigt" blir det (främst) när stötdämparna börjar "ta slut".
Ska du ersätta (om det nu var 175x15 original) originalhjulen med en nyare (bredare) profil är det 215/65x15 (kanske lätta att få tag på till ett bra pris) du ska ha. Det är (exakt) samma höjd och rullomkrets. Dock blir dom däcken för breda för 5,5" fälgar 185/70x15 är ett bra alternativ, men dom däcken blir mindre i höjd och (det bilprovningen aldrig kollar ändå) rullomkrets (-3,1%). Det är dock inom "toleransen" +-5%. Så det funkar det också. Har den rullat på 165x15 däck innan så kan den säkert rulla på det nu också men höjden och rullomkretsen är ju mindre (-2,2%) mot original. Detta är säkert inget man tänker på i första hand när man ser bilen, då får man vara en "riktig originalnörd" om man ska se skillnad dessa däck. Möjligtvis om du lägger på 215 däcken att någon skulle reagerat, dom är ju (jämförelsevis) ganska mycket bredare.
Kollade för "skojs skull" på http://www.dackonline.se
185/70x15, endast 9 (!?) st olika däck från 1566:- (Vredestein Sprint Classic) till 5993:- (Michelin Collection XWX)
215/65x15 74 st olika däck från 502:- (Rotalla Setula E-Pace RHO1) till 4280 (Michelin Energy Saver)
165/80x15 21 st olika däck från 554:- (Hankook Optimo K715) till 3862:- (BF Goodrich Silvertown) med bred vit sida, det är väldigt stiligt på en välvårdad bil
175/80x15 3 (!?) st olika från 511:- (Nankang TOURSPORT XR611) till 923:- (Yokohama Geolandar A/T-S (G012))
195/70x15 68 st olika från 544:- (Rotalla Transporter RF09) till 1362:- (Kumho Radial 857). Detta är nog en vanlig dimension på transportbilar, det var många av dom som är märkta med C och RF (förstärkta)
I detta läge hade jag nog köpt originaldimensionen och Nankang TOURSPORT XR611, dom andra båda i den dimensionen är terrängdäck. Jag har handlat däck dom sista åren härifrån och det fungerar kanon. Du kan då dom levererade till din dörr, till din verkstad eller en verkstad som dom rekommenderar. Frakten ingår i priset
av Volvosson
#1165636
I teorin är 165-15 (165/80-15), något smala för dina 5,5 tums fälgar.
175 eller 185 är de mest perfekta däck-bredderna för dessa fälgar.

I praktiken behöver du inte oroa dej över detta. Inga problem.
Och inte minst, Volvo själva ansåg att detta gick alldeles utmärkt.

På 164 1969-70 satt spinkiga 4,5 tums fälgar (ovala hål). Däck 165-15 (165/80-15).
På 164 årsmodell 1971 kom de nya 5,5 tums fälgarna (fyrkantiga hål), fortfarande med 165-15.
Så på både 71 och 72 års modell satt kombinationen 5,5 tums fälg och 165-15 (165/80-15) från fabrik.

Sen var det redan på 80-talet vanligt att 164 -73 och 74 fick 165'or monterade vid däckbyte.
Troligen för att redan då började 175-15 vara en udda dimension, och 165-15 var billig och lätt tillgänglig.
av 164forever
#1165823
Hej.
Jag köpte förra våren Continental 165/80-15 från Alvén & Ingvarsson AB
till min 164:a, -73.
Det är alltså andra säsongen jag kör med dom nu och dom funkar
alldeles utmärkt.
Jag har haft samma dimension i alla 26 år jag ägt bilen!
Aldrig några problem med den dimensionen.
Dock är dom ju lite smala, men det är ju charmen med gammelbil!
Mvh/Håkan

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen