PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1160545
Hej igen forum...
Lunchrast å lite mer funderingar !

Alla pratar ju om dubbla SU...

Har ju dryftat det här med dubbla förgasare i en annan tråd och nu kommer vi till Herr Strömberg...
Vad jag förstår så satt dessa på senare B20 och marinmotorer... ?
Vad är fördelen (om någon ?) med 2 st dylika ?
Nackdelar ?
Om man tittar på bestyckningen (nålar) på ett dubbelmontage, är det samma som på enkel ?
Visst är det väll 2 likadana förgasare, inte en främre resp bakre som på SU ?

Allt står säkerligen i reservdelskatalogen, men det är roligare att lyfta frågan här... 8)

Andra synpunkter ?

Mvh
Micke K
Ekerö
av LarsBd
#1160562
De satt på vissa B20B alla årsmodeller 69-74
Fördelar, de kräver ett mindre antal specialverktyg än HS6?
Nackdelarna är, svåra att justera p.g.a. att munstycket ska pressas upp eller ner, ett membran som går sönder, sämre utbud av nålar, det behövs fler specialverktyg än till HIF6.
Bestyckningen är inte samma på alla dubbla stromberg därför kan den inte vara lika på en enkel.
Det finns en bakre och en främre stromberg också.
#1160578
LarsBd skrev:De satt på vissa B20B alla årsmodeller 69-74
Min svåger hade en 142 -72 Englands import med dubbla Stromberg och ett "tvåvägs" insugningsrör. Där var även ett tygtak av "gammal god modell", alltså taklucka i tyg som på gamla Folkvagnar där man öppnar hela taket. Har inte sett något av detta på någon annan 140 än denna.
av rid54
#1160677
Jag hade en 164 med dubbla Stromberg. Det är svårt att ange nån nackdel, eftersom den bilen i princip aldrig krånglade under 15000 mil. Jag bytte nålar (de såg slitna ut) och membran (i profylaktiskt syfte), fyllde dämpolja emellanåt (det gick inte mycket...) och annars intet. Jag ser ett par fördelar jämfört med SU (personlig åsikt): Lösningen (Strombergs, alltså) med en slitstark kolvstyrning som inte har nån tätningsuppgift och ett tätande membran, är mindre mekaniskt krävande än en kolv med fin inpassning som ska täta, som i SU. Det är inte så att SU funkar sämre, men där finns en felkälla till. Stromberg, å andra sidan, har en tempkompensator med en bimetallfjäder för tomgången. Den var på den tiden löjligt dyr och om den krånglade blev det svårt att få en lugn o fin tomgång under vissa förhållanden - SU har inte den "finessen" så vitt jag vet - skönt att slippa. Men båda fabrikaten är robusta och pålitliga grejer enligt mitt tycke.
#1160690
Har kört/ägt några 164 B30A = med dubbla strombergare.
Bestyckning och detaljer skiljer förståss mot B20, men principen är densamma.

Visst, strombergare är lite bökigare att justera in rätt för en hemmamek.
Man kan dock finjustera lite på nålarna om man har takt och känsla.
Men så ska egentligen inte göras, det är munstyckena som ska justeras.

I övrigt vill jag påstå att dessa förgasare är mycket bra och driftsäkra.
Om man först ser till att nålar-munstycke-flottörventil är i bra skick,
och att flottörnivån är rätt. Och sen låter en förgasar-specialist justera
in förgasarna på korrekt sätt. Då har man förgasare som kommer stå sej länge.
Dessa förgasare är stabila och ställer INTE om sej själva som vissa SU-förgasare gör.

Och den här rädslan några har för membranen är helt obefogad. Varför då?
1. Jo för det första kostar dessa membran inte många kronor.
2. De är dessutom enkla att byta ut. Max 10 minuters jobb, om man ser
till att alltid ha friska skruvar med perfekta spår för stjärn-mejseln.
3. Ha alltid ett nytt membran liggande som reserv, eller byt membran i
förebyggande syfte vart 5 år när bilen ändå står still över vintern.
av LarsBd
#1160702
rid54 det är nog oftare membranet i Stromberg går sönder än kolven fastnar i SU. Är membranet trasigt måste du ha ett nytt, fastnar kolven på SU räcker det att göra rent. I dag finns det inte nya membran på alla bensinstationer och verkstäder som förr och i min värld är det en nackdel för Stromberg. Kolvstyrningen är dessutom i princip identisk på båda fabrikaten, kolven i SU ska aldrig någonsin ta i vacumklockan och har mellan kolv och klocka ingen som helst styrande funktion. Däremot är tätningen mellan kolv och klocka som du skriver av helt olika konstruktion. SU hade enligt uppgift ursprungligen ett lädermembran som tätning vilket betyder att Stromberg använder en avdankad SU ide.

Volvosson jag kan inte se att punkterna 1, 2 och 3 i ditt inlägg kan räknas som en fördel till Strombergs favör. Rädslan för membran är inte rädsla utan ett konstaterande att de är en felkälla och tydligen inte obefogat eftersom du själv skriver att de bör bytas vart 5:e år eller alltid ha ett i reserv för att inte bli strandsatt.
Inga förgasare i bra skick ställer om sig själva men de måste ha service med jämna mellanrum för att fungera, ingen SU (och förmodligen ingen Stromberg heller) som gått 20-30000 mil utan byte av slitdelar är möjlig att ställa in och sedan hålla inställningen.
av rid54
#1160880
Jag har inte haft problem värda att ta upp med någon av dessa förgasartyper. En Morris Minor med dubbla SU gjorde fin tjänst i många år, behövde aldrig röra förgasarna efter att ha ställt dem ordentligt från början. Däremot hade jag nån annan bil, minns inte vilken, där det kommit in damm och mög i pottan (en SU) så den kolven kärvade. Tror det var så, att nån tidigare ägare tyckte det var ballt med tratt med nät, i stället för riktiga luftrenare. Men det var ju lätt fixbart.
C003107 -Hjulhastighetsgivare

Ganska stort. Fram är den inte integterad som[…]

740 generator laddar dålig

Kolla och lossa, smörj in, spänn fast al[…]

S/V60 Polestar utan taklucka

Värt att ha med sig är att tiden då[…]

Startspärr Rattlås XC70

Halloj. Håller på att bli tokig.. Har[…]