PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av LarsBd
#1157212
Var har du hittat dessa märkliga uppgifter om backljus? För att kunna få automatiskt backljus måste det finnas möjlighet till vitt ljus bakåt, med helröda bakljus är det inte så lätt att få till vitt sken utan en lös lykta. På länken jag angav står det under rubriken 1963 bland annat
•Trefärgade bakljus (gul, röd, vit) på samtliga modeller
•Automatiskt backljus är nu standard
* Tvåfärgade bakljus (röd, röd, vit) på exportbilarna till USA och Kanada från ch.-nr. 112915 på P 120, 10725 på P 130 och på samtliga P 220. D.v.s. bytet från två lampor till tre skedde senare på exportbilarna till USA och Kanada.
Tillägg.
Nu ser jag att din information kommer från Wikipedia, det är inte en källa som är användbar utan dubbelkoll. Inte heller min länk är garanterat utan fel men sannolikt den mest tillförlitliga källan på nätet när det gäller Volvo Amazon P120, P130 samt P220. All information där är verifierad i Volvos egna dokumentation som t.ex. från denna instruktionsbok http://volvoamazonpictures.se/documents ... _10_62.pdf gällande 120F tryckt oktober 62 där 3 färgade bakljus nämns.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1157357
LarsBd skrev:Var har du hittat dessa märkliga uppgifter om backljus
Backljuskontakten finns (vad jag vet) på alla M40/M41 växellådor (fanns även på min PV -62 tillverkad i augusti -61) så det var antagligen exta tillbehör att ha en vit lykta på bakre kofångaren. Det var inte helt ovanligt att man såg det på -60-talet på både Amazoner och PV. Herrgårdsvagnen hade väl vita fält redan från start (-62), om jag fattat rätt, och det är ju samma växellåda.
Mina Opel Rekord -59 hade vita fält i glasen men inga lampor/lamphållare monterade, ingen backljuskontakt heller. Jag monterade en kontakt från en Saab 96 (som ju också hade rattväxel) och monterade in insatser och lampor från min första Rekord -59-a (från bakljusen), funkade kanon
av Amarace
#1157362
På Amazon så slog man på backljuset med en knapp (under instrumentbrädan till vänster) fram till dess det blev automatiskt
av LarsBd
#1157388
Som extrautrustning kunde man säkert få backljus redan på ÖV4 men frågan gällde inte extrautrustning utan när automatiskt backljus blev originalmonterat från fabrik på alla modeller.
Upp till och med 62 saknade M30/31/40/41 växellådorna kontakten för backljus och hade en kåpa över skiftaxlarna som saknade detta hål.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1157508
När jag bytte till M41 växellåda på min PV -62 använde jag den "plåtkåpan" med backljuskontakt från M40 växellådan som satt original i PV-n till M41 växellådan som satt originalmonterad i en Amazon Sport -66. Där var den lilla "fjädern" som jordar relät till det automatiska backljuset avbruten. Om nu Herrgårdsvagnen kom i januari (?) -62 med automatiskt backljus så borde en den kontakten på växellådan suttit på alla Volvo samtidigt, även dom som inte hade vitt glas i bakljusen. Alltså både PV och Amazon med röda glas. P1800 vet jag inte, men där borde varit en kontakt på den också i alla fall.
av Arne
#1157912
PV:n har aldrig haft backljuskontakt på M40 växellådan. Ej heller Amazon förrän 1962 på kombin och 1963 på sedan. Samtidigt som de gula blinkerserna bak. Enda Amazonen med gula blinkers fram och röda bak var 1962 på första modellen med B18 motor, undantaget expoertmodellerna till USA som hade röd/röd/vita bakljus från 1963. Den översta bilden på Amazon är troligen en sen 1959 och fram till sista B16 modellen.

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]