- tor 23 feb 2017, 14:41
#1152036
Allting går, utom små barn. Men dom lär sig... :lol: Det ska i så fall borras upp till 12,7mm (1/2" UNC), och då blir det inte så mycket kvar. Det ensamma fästet på original generator är betydligt kraftigare än det som sitter främst på den på bilden. Försök göra så här. Skaffa en ny lång skruv som passar till den nya generatorn (kanske kan hitta en skrotad generator av samma typ att prova med). Passa in den nya generatorn med en rörbit mellan baksidan på fästet på blocket (du kan hänga generatorn i sträckaren) och det bakre fästet på generatorn och schimsa in med brickor på framsidan på fästet och främre fäste på generatorn så remskivorna är i exakt linje med varandra (annars får du byta rem ofta) så du ser hur den ska sitta (man kan flytta renskivan lite också). Sedan får man överväga fortsättningen, men det är lättare att finna en lösning när generatorn "hänger där". Ett sätt kanske är att borra hål i originalskruven (måste nog göras i svarv) absolut rakt igenom och skruva i den (låsa med Loctite när du är färdig med alla detaljer) och såga av skallen i den längd som blir lagom så remskivorna är i linje sätta en distansmellan baksidan på fästet som gängas på (kanske originalskruven når igenom??) eller i fästet "bakifrån" Denna distans ska också vara hål rakt igenom. var bara noga med det inte "glappar" mellan generator och det nya fästet så du bryter en gavel när du spänner fast den, Är inte original fäste på blocket plant på baksidan får man antingen plana det eller en lång originalskruv som når igenom så man kan gänga på och låsa den bakre delen på. Hoppas du förstår vad jag menar, har man reparerat allt från gräsklippare till hjullastare och numera vävmaskiner under 50 år så är detta en ganska enkel sak, men lite svår att förklara, kanske. Och kanske inte lika enkelt för alla. Det finns kanske färdiga lösningar att köpa också, det kommer säkert fler förslag också Kanske redan kommit innan jag hinner bli färdig
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V