PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#1152004
Efter närmre inspektion visar det sig att generatorn är körd och inte kan räddas enbart genom nya kol och jag har bestämt mig för att köpa en ny.
Då de "skräddarsydda" kostar 1995:- på vp-autoparts + frakt så undrar jag om det inte går att köpa en biltemagenerator för 999:- och kapa fäste och borra upp hålet.
Förstår att detta ska vara fullt möjligt utan större ansträngningar men måste veta vilken som är "närmst" och passar bäst efter justeringarna.
Har efter att ha kollat runt på andra forum, upptäckt att 63-629 ska funka och att jag då behöver kapa ena fästet som monteras på blocket från 56mm till 30mm ca samt borra upp hålet ett par millimeter så att bulten passar! 63-629 passar till 240 om jag fattat rätt?

Denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=63629

Har någon erfarenhet av detta och kan berätta mer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1152036
Allting går, utom små barn. Men dom lär sig... :lol: Det ska i så fall borras upp till 12,7mm (1/2" UNC), och då blir det inte så mycket kvar. Det ensamma fästet på original generator är betydligt kraftigare än det som sitter främst på den på bilden. Försök göra så här. Skaffa en ny lång skruv som passar till den nya generatorn (kanske kan hitta en skrotad generator av samma typ att prova med). Passa in den nya generatorn med en rörbit mellan baksidan på fästet på blocket (du kan hänga generatorn i sträckaren) och det bakre fästet på generatorn och schimsa in med brickor på framsidan på fästet och främre fäste på generatorn så remskivorna är i exakt linje med varandra (annars får du byta rem ofta) så du ser hur den ska sitta (man kan flytta renskivan lite också). Sedan får man överväga fortsättningen, men det är lättare att finna en lösning när generatorn "hänger där". Ett sätt kanske är att borra hål i originalskruven (måste nog göras i svarv) absolut rakt igenom och skruva i den (låsa med Loctite när du är färdig med alla detaljer) och såga av skallen i den längd som blir lagom så remskivorna är i linje sätta en distansmellan baksidan på fästet som gängas på (kanske originalskruven når igenom??) eller i fästet "bakifrån" Denna distans ska också vara hål rakt igenom. var bara noga med det inte "glappar" mellan generator och det nya fästet så du bryter en gavel när du spänner fast den, Är inte original fäste på blocket plant på baksidan får man antingen plana det eller en lång originalskruv som når igenom så man kan gänga på och låsa den bakre delen på. Hoppas du förstår vad jag menar, har man reparerat allt från gräsklippare till hjullastare och numera vävmaskiner under 50 år så är detta en ganska enkel sak, men lite svår att förklara, kanske. Och kanske inte lika enkelt för alla. Det finns kanske färdiga lösningar att köpa också, det kommer säkert fler förslag också Kanske redan kommit innan jag hinner bli färdig
av 142volvo
#1159138
Tänkte bara skriva att Biltemas universalgenerator 63-630 nu sitter monterad på min B20 och går finfint!
Det som behövdes göras var att:
-Borra upp nedre generatorfästet till 13mm så bulten in i motorblocket gick igenom samt kapa bort ett par cm av fästet. Då det är av gjuten aluminium gick det relativt problemfritt.
- Vid montering blev det lite trixande med avståndet så att remskivorna hamnade i linje med varandra blev det, men gjordes enkelt med ett par brickor.
- Slutligen fick jag böja till justerings-/fästarmen till det övre gen.fästet för att det kom lite väl tajt inpå generatorns rotorblad. Gjordes enkelt med hammare!

Gamla fläktremmen kunde användas så inget byte behövdes för mig.

Sammanfattningsvis: vill man spara in en tusenlapp så är detta alternativ helt klart prisvärt, krävs lite pill och justeringar, men en rätt liten insats sett till pengarna man sparar. Hoppas det kan hjälpa andra!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1159402
Kanon, kul att det lyckades. Har du inget stöd i bakre fästet?? "känns" lite klent med bara det främre, men jag (vi andra också) hoppas det håller :lol: :lol: :lol:
Användarvisningsbild
av lennarte
#1160293
Då håller det säkert.. Kan du lägga in en eller flera bilder på hur det blev?? Denna fråga dyker upp då och då, och säkert oftare framöver då Biltema slutat sälja den som passar direkt
av Amarace
#1160428
Hmm, vadå "bakre fäste"? en sån generator har ju bara ett nedre fäste och ett övre.

Jag har gjort om 240 generator till nästan alla B20 jag haft, precis som du gjort, kapa nedre fästet och borra upp hålet.
Men för att måtta så man kapar rätt brukar jag lägga originalgenerator och 240 generator mot varandra och linjera med en rem, då ser man exakt hur mycket man aka kapa och behöver inte shimsa något :)

Mina socklar till varselljus (och p-ljus) har &quo[…]

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]