PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av frasse4
#1151492
Bytte nyligen kolen på startmotorn till min 940. Jag beställde en ny platta med kolen monterade. Hade kanske gått att byta kolen men tveksamt om jag lyckats löda fast kablarna till plattan. Prova att söka på ex ebay utifrån beteckningen på generatorn. Jag betalde runt 150 kr inkl. Frakt.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151520
142volvo skrev:Tack för tips!
Är en Motorola 40A- generator och vet inte vilken bil den suttit på tidigare. Fick av kolhållaren bakom den plastlucka som är vid den gröna sladdens kontakt (se tidigare bild). Kolen sitter i en hållare av vit plast och får inte ut dom. Finns det ett speciellt sätt? Eller är de inte utbytbara?
Dom är med all säkerhet lödda dit. Förmodligen får du lödda loss kabeln i fästet sedan drar du ut kolet (eller det flyger ut själv), slarva inte bort fädern bara. Det nya trycker du in mot fjädern och håller fast det medan du löder fast det.Länden på koppasladden avgör när kolen ska "ta slut" så den ska vara så lång så ett par mm av kolet är inne i hållaren när du löder fast det nya. Det är ganska "bra tryck" mot kolet när hållaren ska monteras igen
Satt inte Motorola på dom första (B18) Amazon 123GT?? Har för mig att dom första B20 motorerna hade en 32A (35A??) SEV generator som sedan blev en 55A. Motorola är ett Amerikanskt märke, SEV är Franskt. Mest berömda för sina fantastiska fjärrljus (SEV Marshall Fantastic) som "alla" hade på -50 - -60-talet. Jag hade 4 st flodljus, 6V 60W (smalare stråle) i min Opel Rekord -59 i början på -70-talet
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151522
frasse4 skrev:Bytte nyligen kolen på startmotorn till min 940. Jag beställde en ny platta med kolen monterade. Hade kanske gått att byta kolen men tveksamt om jag lyckats löda fast kablarna till plattan. Prova att söka på ex ebay utifrån beteckningen på generatorn. Jag betalde runt 150 kr inkl. Frakt.
Kolen på startmotorer är inte lödda p.g.a värmeutvecklingen. Dom är svetsade (slaglödda) eller "klämda" och skruvade för att tåla högre temperaturer
Användarvisningsbild
av frasse4
#1151932
Ja det var någon slags lödning/svetsning men inget man fixar med med en vanlig 50 W lödkolv ;). Kablarna till kolen var också för grova men på en 40 A generator kanske det är lite klenare...
Användarvisningsbild
av lennarte
#1151977
frasse4 skrev:Ja det var någon slags lödning/svetsning men inget man fixar med med en vanlig 50 W lödkolv ;). Kablarna till kolen var också för grova men på en 40 A generator kanske det är lite klenare...
Betydligt klenare :lol: Typ 1 mm² eller så. Det är bara styrström till att magnetisera ankaret. Huvudströmmen tar man ut genom fältlinningarna på B+. På en likströmsgenerator är det tvärt om, där magnetiserar man fältlinningarna och tar ut strömmen genom kolen. Dom är då betydligt kraftigare och med grövre kabel :-)-)
av 142volvo
#1152004
Efter närmre inspektion visar det sig att generatorn är körd och inte kan räddas enbart genom nya kol och jag har bestämt mig för att köpa en ny.
Då de "skräddarsydda" kostar 1995:- på vp-autoparts + frakt så undrar jag om det inte går att köpa en biltemagenerator för 999:- och kapa fäste och borra upp hålet.
Förstår att detta ska vara fullt möjligt utan större ansträngningar men måste veta vilken som är "närmst" och passar bäst efter justeringarna.
Har efter att ha kollat runt på andra forum, upptäckt att 63-629 ska funka och att jag då behöver kapa ena fästet som monteras på blocket från 56mm till 30mm ca samt borra upp hålet ett par millimeter så att bulten passar! 63-629 passar till 240 om jag fattat rätt?

Denna: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... rtId=63629

Har någon erfarenhet av detta och kan berätta mer?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1152036
Allting går, utom små barn. Men dom lär sig... :lol: Det ska i så fall borras upp till 12,7mm (1/2" UNC), och då blir det inte så mycket kvar. Det ensamma fästet på original generator är betydligt kraftigare än det som sitter främst på den på bilden. Försök göra så här. Skaffa en ny lång skruv som passar till den nya generatorn (kanske kan hitta en skrotad generator av samma typ att prova med). Passa in den nya generatorn med en rörbit mellan baksidan på fästet på blocket (du kan hänga generatorn i sträckaren) och det bakre fästet på generatorn och schimsa in med brickor på framsidan på fästet och främre fäste på generatorn så remskivorna är i exakt linje med varandra (annars får du byta rem ofta) så du ser hur den ska sitta (man kan flytta renskivan lite också). Sedan får man överväga fortsättningen, men det är lättare att finna en lösning när generatorn "hänger där". Ett sätt kanske är att borra hål i originalskruven (måste nog göras i svarv) absolut rakt igenom och skruva i den (låsa med Loctite när du är färdig med alla detaljer) och såga av skallen i den längd som blir lagom så remskivorna är i linje sätta en distansmellan baksidan på fästet som gängas på (kanske originalskruven når igenom??) eller i fästet "bakifrån" Denna distans ska också vara hål rakt igenom. var bara noga med det inte "glappar" mellan generator och det nya fästet så du bryter en gavel när du spänner fast den, Är inte original fäste på blocket plant på baksidan får man antingen plana det eller en lång originalskruv som når igenom så man kan gänga på och låsa den bakre delen på. Hoppas du förstår vad jag menar, har man reparerat allt från gräsklippare till hjullastare och numera vävmaskiner under 50 år så är detta en ganska enkel sak, men lite svår att förklara, kanske. Och kanske inte lika enkelt för alla. Det finns kanske färdiga lösningar att köpa också, det kommer säkert fler förslag också Kanske redan kommit innan jag hinner bli färdig
av 142volvo
#1159138
Tänkte bara skriva att Biltemas universalgenerator 63-630 nu sitter monterad på min B20 och går finfint!
Det som behövdes göras var att:
-Borra upp nedre generatorfästet till 13mm så bulten in i motorblocket gick igenom samt kapa bort ett par cm av fästet. Då det är av gjuten aluminium gick det relativt problemfritt.
- Vid montering blev det lite trixande med avståndet så att remskivorna hamnade i linje med varandra blev det, men gjordes enkelt med ett par brickor.
- Slutligen fick jag böja till justerings-/fästarmen till det övre gen.fästet för att det kom lite väl tajt inpå generatorns rotorblad. Gjordes enkelt med hammare!

Gamla fläktremmen kunde användas så inget byte behövdes för mig.

Sammanfattningsvis: vill man spara in en tusenlapp så är detta alternativ helt klart prisvärt, krävs lite pill och justeringar, men en rätt liten insats sett till pengarna man sparar. Hoppas det kan hjälpa andra!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1159402
Kanon, kul att det lyckades. Har du inget stöd i bakre fästet?? "känns" lite klent med bara det främre, men jag (vi andra också) hoppas det håller :lol: :lol: :lol:

Kolkanistern på min 745-a är trasig, ja[…]

Är B5244SG annorlunda än en B5244S f&oum[…]

Det där är bara lurendrejeri. Är sy[…]

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]