- tis 07 feb 2017, 14:56
#1147566
Jag använde Campions L78 (motsvarar NGK B7HS, Bosch W3A, ) i min motor (läs ovan) och det funkade i den. Beror mycket på kompressionsförhållandet. Jag hade c:a 10,5, standard B20A har 8,7, B20B 9,5. Har du borrat motorn och inte ändrat toppen får du ett högre komp.förhållande. Är toppen orörd så räcker originalstiften Champion UL82 (motsvarar NGK B6HS, Bosch W5AC) till normal körning. Champions tändstift (L78) som jag använde satt normalt i dom luftkylda VW-motorerna (15 - 1600 cc) som vid normal arbetstemperatur är mycket varmare än en vattenkyld motor ( det verkligen var gott om sådana på -60 - -70-talen). Om isolatorn på tändstiften blir vit efter några 100 mil får du se över bränsle tillförseln och eller byta till "kallare" tändstift.
Mvh
Lennart
Kör sedan många år en väl utrustad 745 -88B GLT 16V