PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av TRavens1
#1146711
Hej,, Jag har en nyrenoverad b20 uppborrad till b21, samt k-kam weber 32-36,, undrar vilka tändstift är bäst ?,, drar en husvagn också
av LarsBd
#1146727
Det är sannolikt olika beroende på om du drar husvagn, tävlar/leker eller är på crusing, man kan inte hitta något som är bäst på allt. Förmodligen är någon av de som rekomenderas för B, D eller E motorn en rimlig kompromiss. Troligen inverkar även tänd och avgassystem samt toppens utformning på ett optimalt val av tändstift.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147566
Jag använde Campions L78 (motsvarar NGK B7HS, Bosch W3A, ) i min motor (läs ovan) och det funkade i den. Beror mycket på kompressionsförhållandet. Jag hade c:a 10,5, standard B20A har 8,7, B20B 9,5. Har du borrat motorn och inte ändrat toppen får du ett högre komp.förhållande. Är toppen orörd så räcker originalstiften Champion UL82 (motsvarar NGK B6HS, Bosch W5AC) till normal körning. Champions tändstift (L78) som jag använde satt normalt i dom luftkylda VW-motorerna (15 - 1600 cc) som vid normal arbetstemperatur är mycket varmare än en vattenkyld motor ( det verkligen var gott om sådana på -60 - -70-talen). Om isolatorn på tändstiften blir vit efter några 100 mil får du se över bränsle tillförseln och eller byta till "kallare" tändstift.

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]