PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 142volvo
#1146539
Efter motorrenovering har temperaturmätaren bestämts sig för att lägga av! Har köpt ny givare men utan framgång..
Har testat att jorda givarsladden men visaren rör sig inget.

Vart går den svarta givarsladden vägen in i instrumenthuset? Hur ska man röna ut vad som är problemet och hur fixar man det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1146558
Fungerar tankmätaren?? Det sitter nämligen en liten "spänningsregulator" på baksidan på hastighetsmätaren som matar dessa båda mätare med en konstant ström på (tror jag )10V. Sitter uppe till vänster på baksidan om du tittar på hastighetsmätaren när den är monterad
av 142volvo
#1146574
lennarte skrev:Fungerar tankmätaren?? Det sitter nämligen en liten "spänningsregulator" på baksidan på hastighetsmätaren som matar dessa båda mätare med en konstant ström på (tror jag )10V. Sitter uppe till vänster på baksidan om du tittar på hastighetsmätaren när den är monterad
Ja, tankmätaren fungerar! Sitter en röd och en svart sladd kopplade till denna regulator jag misstänker du pratar om.
Är det den svarta som är tempgivarsladden? Testade sladden och det gick ström igenom, så inget brott på den!
av Rådlös
#1146582
Stämmer Lennart! 10 volt, +/- 0,2 volt.

142Volvo: Här är en bild:
Bild
Det är den lilla "dosan" som är inringad med grönt streck. Du behöver inte ta isär instrumentpanelen eftersom dosan sitter på baksidan av panelen. Den sitter med tre flatstift.
Skulle du inte lyckas hitta någon sådan på skroten eller som fabriksny så finns IC-kretsen att köpa på ELFA för någon tjugolapp (plus moms och frakt) Men du bör ha lite (minimal) elektronikkunskap och lödkunskap. Säg till om du behöver artikelnummer på ELFA eller annan hjälp.
Här ser du en annan bild: Det gröna strecket är kabeln mellan givaren, som är ett motstånd som ändrar Ohmvärde med temperaturen. Det går sedan in i mätaren som egentligen är en Amperemätare. Den säger hur mycket ström som det variabla motståndet släpper igenom till jord. Du ser också att tankmätaren, märkt B, är kopplad på samma kopplingspunkt. Tankgivaren heter 46. Och du ser också det röda strecket som matar 12 volt in till stabilisatorn, den "fyrkanten" som heter 31 på schemat. Till sist ser du det svarta grövre strecket som är jord till stabilisatorn.
Bild
Alla anslutningar och kablar ligger alltså på flatstiften.
av 142volvo
#1146599
Intressant!
Men om tankmätaren funkar, är det verkligen fel på regulatorn då, om nu den är gemensam för de båda?
Hittade ett schema som ser annorlunda ut än det du bifogat Rådlös, som ska vara till 142 årsmodell 1972. Finns på sida 30 på följande länk: http://www.240.se/litteratur/tp11494.pdf

Där visas att tempmätaren går via tankmätaren till spänningsregulatorn. Då tankmätaren funkar bör väl tempmätaren ha kontakt? Eller tolkar jag fel?

Också, skulle det gå rent teoretiskt att koppla in och använda en digital multimeter som amperemätare = tempmätare som nödlösning?
av Rådlös
#1146611
Ja, OK! Du har den äldre modellen av stabilisator med bara två stift. Jorden går genom höljet på dosan. Så här ser det ut:
Bild
Den är också inringad med grönt. Till vänster i bilden.
Men det stämmer som du säger att om tankmätaren fungerar så borde stabilisatorn vara hel (förutsatt att tankmätaren visar rätt?) Om du kan mäta på givaren i topplocket så bör du ha 10 volt på anslutningen. Då är stabilisatorn hel. För att vara helt säker, ta av anslutningen och mät mellan flatstiftet/ringkabelskon på kabeln och jord. Du skall ha 10 Volt där. När du ändå är igång och mäter, låt anslutningen vara borta (isolerad) och Ohmmät på givarens anslutning till jord. Jag kan inte värdena utantill men om motorn är kall skall du ha 2 KOhm eller något sådant? Ganska "mycket" alltså. Är motorn varm så skall du bara ha 100 Ohm eller något liknande? Har du kvar den gamla givaren? Gör samma mätning på den. Först när den är kall. Kyl den gärna med kallvatten. Sedan kan du värma den med handen eller något annat. Till sist i t.ex en varm kaffekopp, kokhett vatten eller liknande. Du skall få varierande värden av hela mätningen. Tänk på att inte dricka upp kaffet om det skulle vara glykolrester på givaren. Glykol är rejält giftigt!
Användarvisningsbild
av lennarte
#1146644
Har för mig att stabilisatorn "hänger" i 2 flatstift och det är "bara" + stömmen till mätarna som går igenom den (alltså ingen jord). Du få lossa på kabeln som "går ut" från temp.mätarmen till givaren med ohmmätare om du ska få något vettigt mätvärde. Den gröna inringade på bilden högre upp är till en -73 - 74 års modell och är inte samma som till -72, som har "liggande strecket" som hastighetsmätare. Annars är principen desamma, den "reduceade" spänningen går till respektive mätare och jordas i tankmätare resp. temp.mätare. Du bör voltmäta ingående spänning till mätarna först och se om det är spänning till båda och att det är 10V till båda så det inte är för hög spänning så tankmätaren kanske också "pajar"
av 142volvo
#1147845
Efter lite felsökning och provkörning så är problemet fortfarande inte löst. Ingen ström går fram till givaren. Vid mätning jord och givarsladden är voltstyrkan 0,0 dock pendlar den sporadiskt mellan 0-12V om man rotar i kontaktfästena bak på instrumentpanelen. Inget Ohm-motstånds uppmätts heller från stiftet på givaren och jord.. Om man enbart mäter på givaren ( urskruvad från motorn) uppmäts korrekt Ohm-motstånd.

Vad kan vara fel? Är det regulatorn trots allt? Var man kan hitta en sådan hade isåfall varit till stor hjälp!
av rid54
#1147897
Låter spontant som glapp mellan instrument och tempsensorn (kablage eller kontakt på vägen). Är motorblocket jordat ordentligt (det bör det ju vara om fordonet används, annars skulle det inte gå att starta...)? Gängtejp på sensorns gängor stör elförbindelsen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1148021
Själva spänningsregulatorn är av enklaste modell, har för mig det är "bara" är en typ bimetallfjäder som bryter strömmen vid 10V och då ska strömmen på "insidan" pendla mellan mellan 0 - 12V "Rådlös" vet kanske mer om detta. Senare modeller (övre bilden) har en "bättre" typ av regulator. Själva mätaren (visaren) är uppbyggd så att strömmen från regulatorn går i en mycket tunn tråd som är lindad runt en bimetall som böjer sig av värmen och påverkar då visarnålen. Denna tråd är mycket, mycket tunn och den jordas i givaren i motorn. Därför rör sig nålen beroende på värmen i bimetallfjädern som rör sig beroende på resistansen i givaren som ju ändrar sig med temperaturen. Hoppas jag förklarat (både) rätt och att ni (TS) förstår jag jag menar, och då är det kanske lättare att felsöka. Bensinmätaren fungerar på samma sätt, men där är det en lindad spole och en flottör med en "släpsko" i tanken som ändrar resistansen
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]