PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Irokee
#1146479
Hej igen Forum....
Håller på och samlar på mig delar för att i under nästa vinter bygga mig en "Sportmotor".
Frågan är då vilka f-gasare man lämpligen bör införskaffa... Stromberg 175, H6S eller HIF6 ?

//Micke K
Användarvisningsbild
av lennarte
#1146517
Jag provade båda SU typerna. Den ena var från donatorbilen för bromsar växellåda m.m (Amazon Sport -66), och den andra var från en B20B motor från -73 (köpt på skroten) men det blev verkligen ordentlig fart på min PV -62-a när jag monterade förgasare från en Alfa Romeo GTV -72. Dubbla Weber DCOE 40 mm
s-l1000.jpg
s-l1000.jpg (46.14 KiB) Visad 3685 gånger
I och med B18 motorn i PV-n var ett -68 block borrat till 2,0 l och Alfa motorn var en 2,0 l motor funkade det helt kanon med en gång. Annars kan man få bestycka om förgasare. Det kan kosta både tid och pengar. Men fanken vad bra det passade ihop. Nu är det några år sedan jag gjorde denna trimning, det är nog svårt att hitta någon Alfa Romeo med förgasare på skroten idag, men då (runt 1980) fans det (i princip) hur många som helst.
Användarvisningsbild
av Irokee
#1147277
Måste väll medge att "Sportmotor" var ett nåååågot vagt begrepp... ;-}
Men kan man tänka sig 120 hk ur följande set-up (nu är det budget/bonntrimmning vi snackar..)
- Orginal B20 block/topp, får se vad jag får tag i...
- Lätt "portat/putsad" topp (ev planad om jag hittar till vettig penning)
- Orginal dubbelinsug med 2 x SU eller Stromberg 175 (vilka är att föredra...?)
- K-kam (el liknande)
- 2 1/2 " system (ev extractor)
- Orginal brytarsystem
Andra tips
Användarvisningsbild
av lennarte
#1147299
Jag "håller" nog fortfarande på Weber ändå, det gjorde en klar skillnad på både motorgång i allmänhet som "draget" på låga varv och även på toppen. Använde Volvos D-kam (satt på tidigare "E" motorer), ska vara bättre på "vridet" vid lägre varv än "K" som satt på dom senare. Sedan planade jag en B20A topp (senare modellen med större ventiler) 5,5mm så det blev ungefär 10,5 i komp.förhållande (Samma som B20E motorn) "snäppet" hårdare ventilfjädrar och rörde den sedan inte mer. Hade även Volvo original grenrrör från en B18B motor (tror jag det var). Jag fick tag på en strömfördelare från en B18B motor (utan vakuumfördelning) som passade bra med tänd.kurvan till denna motor. Fördelare till "E" motorer fanns inte så många. Passa dig lite med för grovt avgasrör. Motorn blir "lättstött" och "svårkörd" på låga varv och "vridet" på lägre varv blir sämre, jag använde Volvos "trim avgassystem" Simons 2" från en Amazon. Och ska man vara noga så ska röret ha en mindre diameter in i bakre ljuddämparen än in i den främre
http://www.simons.se/produkter/sportsys ... amazon/374
Fick modifiera det lite för att få det att passa till min PV. Denna gick "som ett skott" på både låga och höga varv. Varvade tills ventilerna släppte.På 4-an omkring när mätaren "gick ut", c:a 180 km/tim på 4-an, hade overdrive på den så 200 "knyck" var den nog och "nosade på" i bra väder (Medvind :lol: ), Hade ingen varvräknare och 185/65x15 däck + original bakaxeln till ovderivelådan så helt rätt visade inte mätaren. Här är en tabell för "teoretisk" hastighet vid några olika varvtal med 4,10 utväxling i bakaxeln (original på PV och Amazon)
Varv 1:an 2:an 3:an 4;an Overdrive
6500 42,0 70,6 106,5 177,9 216,9
6750 43,7 73,3 110,6 184,7 225,3
7000 45,3 76,0 114,7 191,5 233,6
En kompis hade Volvos original steg 3 i sin PV och original i ovrigt, där "bottnade" mätaren vid c:a strax under 7000 varv men hans motor varvade ytterligare 2000 varv. Det gjorde inte min, kanske 6500 7000 varv innan ventilerna inte ville följa "rytmen" längre. Effekten i min motor uppskattar jag till c:a 130 hk. Kanske mer, kanske mindre
#1147535
Kul att läsa här och minnas 70 talet med alla Amazoner jag haft och trimmat med Weber och SU och olika kammar. Hade en röd PV 65:a med P 1800 instrumentbräda och 120 hästar. Har haft 100 bilar. Från Alfa till VW.
Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder

Om du vill att bilen skall ha Volvo original halva[…]