PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1145225
142volvo skrev: men tydligen hjälper tomgången med choke utdragen. Då bör den väl få för lite?
Joo, det är ju sant, och startar motorn lätt utan choke, så får den för mycket. Men, som skrivits innan, det är svårt att utan CO mätare veta "hur man ligger till", motorn funkar mellan 1 och 6 % CO. Som jag skrev tidigare, byter man nål och munstycke samtidigt och justerar in det med original mall (som verkstaden bör ha om dom har verktygen) så blir CO-halten rätt (mellan 1,5 - 3 %). Om allt övrigt är Ok, t.ex nivå i flottörhuset, tjyvluft, luftfilter, tändstift och allt där tillhörande.
#1145834
Hej.

På den tiden då jag skruvade mycket i dessa maskiner så vände jag på konceptet med justering och sänkte nålen i stället för att höja munstycket.
Det fungerade alldeles utmärkt.
Flottör nivån är lie trickigare att få helt rätt. Upplevde dock aldrig att det hade så stor betydelse för C:O.
Jag justerade in så att inte risken fanns för att bränslet tog slut fortare än det fylldes på. Blir nivån för låg så lägger maskinen av på höga varv vid acceleration.

Så, testa att sänka nålen. Mät utgångsläget och justera några tiondelar i taget.
Om den går extremt fett och så uppträder spikningar i maskinen samt att tempen blir något hög.
#1146412
Testade att göra som rid54 tipsade om, att lyfta kolven i förgasaren under tomgång och se vad som hände. Den höll sig kanske 2 sekunder innan motorn dog. Då bör det enligt rid54s teori betyda att den är rätt inställd? Testade med luftfiltret av att hålla handen för förgasaran och då gick den finfint... alltså går den bättre med något strypt lufttillförsel.

Vad kan vara nästa steg? Om nu den får för lite bensin, är det lönt att kolla flottören? Hur gör jag det?

Också en sak som jag upptäck nu sen motorrenoveringen: Det ryker en himla massa från avgasröret när den är igång och det verkar inte minska.. vit rök och vattnet som stänker ut luktar lite bittermandel-aktigt. Är kanske bara motorn som måste köras in? Eller kylan utomhus?
#1146415
Detta är steg ett för att ha någon aning om vad du håller på med.
LarsBd skrev:Åk till en verkstad och be dom kolla/justera CO halten, det är i princip omöjligt att få det bra hemma i vedboden på dessa med "ej justerbar munstycke".
av rid54
#1146421
Kondens i avgasröret kommer ju att "ackumuleras" i dämpmaterial och rörkrökar etc om man inte blåser ut ordentligt med en rejäl varmkörning på några mil, jag tror att detta är orsaken till rök och vattendropp.

Vad gäller "lyfta-kolven-testet" är detta ju mycket grovt; man får inte nån exakt info egentligen. Jag skulle ha tänkt, att det nog var rätt OK inställning om det blev som du beskriver, men en mätning är ju nästan nödvändig om det är fråga om att komma igenom besiktningen.

Flottörnivån är nåt som påverkar blandningen i viss mån. Bränsleytans nivå påverkar ju hur högt bränslet måste lyftas i munstycket under körning och därmed påverkas blandningen, åtminstone litegrann. Det finns mått på hur detta ska ställas in. Om jag inte minns fel, så ska man ha förgasaren uppochned med bottnen avtagen och mäta hur högt flottören når över ytan där bottnen skruvas fast (eller nåt liknande). Sedan måste ju själva nålen i flottörventilen och dess säte kontrolleras. Även om nivån är rätt, så kan nålventilen läcka och då blir det fel i alla fall. Nålventiler (kägla och säte) borde gå att få tag i som reservdel. Jag minns att under en period fanns käglor, där själva spetsen var belagd med nåt gummiaktigt, dessa skulle enligt uppgift täta bra även efter lång tids användning eftersom de inte förlorade formen så som en sliten kägla/nål gör.

Sedan vill jag återigen nämna detta med tjuvluft. Om bränsle-luftblandningen blir påverkad av tjuvluft så kan även det orsaka CO, eftersom förbränningen störs även av luftöverskott. Kolla alla möjliga läckagemöjligheter. Glöm inte vakuumledningen till servot om du har sådant, den slangen åldras också och ibland läcker själva servot.
#1146436
rid54 är inne på rätt spår gällande flottörnivån.

Om du misstänker problem med flottör/nivå/ventil är korrekt sätt detta:

Demontera förgasaren, vänd den upp och ner, skruva av bottenlocket.
Är nålventilen sliten eller om den misstänks va dålig, så byt mot en ny.
Sen är det bara att mäta flottörnivån och eventuellt justera genom att
böja plåtläppen lite försiktigt åt önskat håll. (förgasaren upp å ner).

Korrekt flottörnivå finns angivet i Volvos litteratur. Ibland med bilder.

Jag uppskattar svaren. Försöker planera […]

Nytt rekord i väntetid (i alla fall p&ar[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det […]

Bakfjädrar.

Ja du, det är inte lätt att veta nä[…]