PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1143550
Gjorde en mindre renovering av min strombergförgasare på min 142-72' i somras där jag bytte membran och bränslenål samt rengjorde insidan.
Detta pga att den fått något för högt CO-värde på senaste besiktningen. Nu verkar det som att bilen får för mycket bensin ändå, den går inte helt perfekt på tomgång och stiften pekar på att den får för mycket! Motorn ,B20, är nyrenoverad ska också nämnas.

Var kan problemet ligga? Bränslemunstycket, flottör?
Har inga specialverktyg för att justera munstycket - kan man göra det på annat sätt? Eller kan nålen justeras för att få "samma" effekt?
#1143567
När jag jobbade på verkstad (när dessa bilar var nästan nya) bytte vi alltid både nål och munstycke samtidigt. Munstycket är ju besvärligt i.o.m det är presspassning. Man bör kunna knacka det uppåt om man har ett verktyg som passar exakt på basen på munstycket. Det går inte att knacka på den del av munstycket som "sticker ner" då förstörs det. Ett nytt munstycke ska sitta typ 2 mm under kanten i halsen, sedan pressade man det uppåt efterhand som det och nålen slits (CO-halten ökar). När det är "jäms med" kanten i förgasarhalsen börjar det gå ut över prestanda och motorgång, innan dess funkade det att höja upp det. Jag hade ett specialverktyg till detta så man kunde pressa upp munstycket och ett annat som man kunde pressa ner det med. Detta lämnade jag med 140 jag sålde 2008, vilket jag ångrat många gånger. Men svarvar man ett verktyg som passar exakt utanpå den del av munstycket som "sticker ner" men innanför grövsta delen av munstycket och med styrning genom hålet i flottörhuset bör det på att knacka på munstycket. Detta går nog inte att göra i bilen utan man får nog ha förgasaren liggande på en bänk, så det blir ordentligt mothåll. Sedan bör det gå att knacka i ett nytt munstycke också. Har aldrig provat detta, men det bör fungera.
#1143594
Åk till en verkstad och be dom kolla/justera CO halten, det är i princip omöjligt att få det bra hemma i vedboden på dessa med "ej justerbar munstycke". Byter du munstycke ska du använda stromberg original, ett "pirat" kan vara sämre som nytt än ett original med 20000mil på nacken.
#1143603
LarsBd skrev:Åk till en verkstad och be dom kolla/justera CO halten, det är i princip omöjligt att få det bra hemma i vedboden på dessa med "ej justerbar munstycke". Byter du munstycke ska du använda stromberg original, ett "pirat" kan vara sämre som nytt än ett original med 20000mil på nacken.
Tyvärr är det så att det är inte många verkstäder idag som har kvar dessa "grejer". Dom som finns i min närhet har det inte. Jag justerade för några häromkring tills jag sålde min 140. Volvoverkstaden hade det inte då (mitten på 2000-talet) och lär inte ha skaffar något. Det gäller ju "bara" modeller fram till sluter på -70-talet, kanske början på -80-talet, sedan är det andra typer av förgasare. Volvoverkstaden här tar inte ens emot 240 längre, frågan är om dom tar in en 7/900 innanför sina fina dörrar.
Har du problem i din vedbod ?? Jag har bara ved i min.... :lol: :lol:
av rid54
#1143617
Blandningen påverkas förutom av munstycket även av bränslenivån i förgasaren. Det kan vara idé att kolla, att flottören mår bra och att nålventilen (alltså flottörventilen) tätar. Dålig tomgång kan dessutom ha sitt ursprung i luftläckage, så det kan löna sig att plugga alla nipplar i insugningsröret (även bromsservo) och se om det påverkar.
#1143619
lennarte skrev:Tyvärr är det så att det är inte många verkstäder idag som har kvar dessa "grejer"
För att få veta måste man fråga på en verkstad i sin närhet och inte lita blint på allt som skrivs på forum.
#1143637
LarsBd skrev:
lennarte skrev:Tyvärr är det så att det är inte många verkstäder idag som har kvar dessa "grejer"
För att få veta måste man fråga på en verkstad i sin närhet och inte lita blint på allt som skrivs på forum.
Det är sant som det är sagt. Jag skrev inte heller vad man ska göra utan beskrev vad man kan göra. skrev ju också Har aldrig provat detta, men det bör fungera. När det var aktuellt för mig hade jag specialverktygen. Skulle det bli aktuellt igen, tänker jag göra som jag beskrev. Skulle misstänka att måttet på utrymmet ovanför munstycket finns beskrivet i "Volvos Gröna" så gör man en bricka, eller hellre kanske, en mothållardorn med det måttet i spetsen kan man knacka det till rätt mått på en gång. Har man då rätt flottönrivå och ny nål också behöver man inte tänka på CO-halten på många år med en bil som jag förmodar inte rullar så många mil om året
#1144842
Tack för tips, alla!
Har nu hittat en liten firma som har specialverktygen och kan justera munstycket på nolltid! Dock finns ingen fungerande CO-mätare där men borde väl gå att höra på motorn när det är rätt? Också en fråga, borde inte motorn få för lite bensin vid nålbyte? Om nu den gamla var sliten så bör ju den nya släppa förbi mindre? Vet fortfarande inte om bilen drar för mycket eller för lite då jag inte provkört den sedan motorrenoveringen, men tydligen hjälper tomgången med choke utdragen. Då bör den väl få för lite?
av rid54
#1144857
Min erfarenhet av B20 är att det inte på nåt lätt sätt kan höras, när den får rätt blandning. Det finns ett "trix" jag lärde mig om horisontalförgasare: Man har motorn (varmkörd) på tomgång, med luftrenaren borttagen så man kommer åt att peta på luftkolven i förgasaren. Sedan lyfter man kolven med ett finger nån centimeter Om den då på en gång varvar upp, så går den fett, om den genast går ned i varv, går den magert. Om den håller tomgångsvarvet ett ögonblick innan den dör, så är den rätt inställd. Jag kan inte underbygga detta med källhänvisningar eller dokument, men så brukade jag ställa förgasarna (dubbla SU) på min Morris Minor och där brukade CO ligga bra när nån mätte det.

Till saken hör ju att CO inte bara beror på blandningen, utan även på hur förbränningen funkar rent allmänt. Man kan med fördel gå över alla misstänkta eller möjliga lufläckor till insuget, tändstiften, tändläget och att vevhusventilationen funkar som den ska.

Men allt är i princip meningslöst om inte flottörventilen är garanterat OK...
#1144859
142volvo skrev:Också en fråga, borde inte motorn få för lite bensin vid nålbyte? Om nu den gamla var sliten så bör ju den nya släppa förbi mindre?
Om co värdet en gång är justerat med en sliten nål och man sedan byter nålen kommer motorn att gå magert över hela registret. Med sliten nål och justerad co kommer motorn att gå rätt på tomgång men magert på allt annat än tomgång. Förutsättningen är att den nya nålens koniska del hamnar på exakt samma höjd och munstycket ej är slitet.
Bakaxel Duett (Äkta EPA) utväxling

Nu får man leta i det bakre arkivet är […]

Däck tryck

Detta gäller V60 från årsmodell 2[…]

S80 T6 AWD -08

Hej igen Artnummer: SA23030911. Menar jag fick 20%[…]

Bilen klagar hela tiden på låg ba[…]