PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Monsterapan123
#1137741
Hej

Jag är ny här på forumet (skaffade kontot pga att jag tänkte att detta forum skulle vara det rätta att ställa en sådan här fråga på). Det är såhär att på denna mörka period på året "vintern" så är det alltid skönt med värme men såklart så har jag ingen fläkt till värmepaketet. Så det jag undrar är ifall det eventuellt finns andra alternativ till värmefläkt än original. Med detta menar jag alltså ifall det typ tillexempel finns någon nyare model har samma dimensioner på själva fläkten och på så sätt skulle passa i mitt värmepaket.

Så mina frågor är följande...
* Finns det några andra "nyare" fläktar som passar i de gamla värmepaketen? Eller åker jag på att försöka hitta en originalfläkt.
* Om endas originalfläkten går, hur svårt är det att få tag på en sådan?
* Har ni några andra lösningar,, berätta isåfall hur ni gjort så jag kan få lite inspiration. Har renoverat allt annat tillhörande värmepaketet med "nytt" element, pulverlackerat plåt "konstruktionen" både på de som sitter i motorutrymmet och det som är inne i bilen, och lite annat småfix. (tänker inte skaffa någon badrumsfläkt som "provisorisk" lösning utan det skall se bra ut.

Som sagt ny här på forumet, hoppas ni förstår vad jag menar och är tusen gånger mer än tacksam för svar som är "seriösa" ni förstår vad jag menar. Jag ber om ursäkt för eventuella grammatiska eller andra typer av felskrivningar.

Och glöm inte bort att det är vi som får det svenska kulturarvet att "rulla" vidare till den nästkommande generationen :wink:.

Mvh M123
Användarvisningsbild
av lennarte
#1137958
http://motoroldies.se/Shop/index.php?me ... &Visa=Visa
Här kan du se en fläkt och fläktmotorn till Duett/Amazon så då passar (till -65 års modell i ala fall) ju Amazonens i alla fall (det var jag i.f.s ganska säker på)? Men jag vet att det inte är 100% passform. När jag köpte min PV -62-a satt där en fläkt som inte passade riktigt, alla skruvarna som fäster fläkten passade jnte. Kan vara så att motor och och fläktbladen är samma på alla men plåten som du skruvar fast det med skiljer. Därför följer den inte med när du köper den här. Hur det är med 140 vet jag inte (fläkt och fläktmotorn ser ungefär likadant ut), precis fläkten på min 740 ser ungefär likadan ut också. Dock passar den inte elektriskt mot Duetten, den har externa motstånd för hastigheterna. Men finns viljan så..... Det är betydlig kraftigare fläkt, så du får hålla i kepsen om du monterar en sådan. Jag monterade ett komplett värmepaketet från en Toyota av okänd modell inne i kupén på min PV, jag monterade en bromsservon där fläkten satt. Jag monterade bromsar från en -66 Amazon Sport på den och då behövdes servon (skivbroms fram)
av LarsBd
#1138569
Jag är inte helt säker på motoroldies uppgifter om Amazon, tror att fläkten byttes till 65 års modell. I övrigt är det nog som Lennarte skriver att fästena skiljer. Amazon har -64 en ordentligt kupad gavel som täcker fläktmotorn och 65- en i stort sett rak gavel som döljer fläktmotorn. PV har hela fläktmotorn synlig så en viss grad av blanda och ge måste nog till för att få dit en Amazonfläkt.
På blocket finns annars https://www.blocket.se/skaraborg/Delar_ ... m?ca=6&w=3
240 fläkt går att montera osynligt i senare Amazon, det har jag själv gjort.
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]