PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Dixieman
#1137416
Hej, jag har lite meck med tempen som är lite av ett orosmoment :twisted:

Iallafall.

Vid uppstart och körning går tempmätaren upp ganska fort och fortsätter....fortsätter
hela vägen ner bakom panelen i kanske en halv sekund sen tjoffar det till och den lägger sig normalt.
Kylaren i bilen är original B16 och det har ju funkat ypperligt innan topppackningsbytet (toppen var fin också ska tilläggas)

Vi nyligen bytt topplockspackning och vattenpump, samt att vi kokade termostaten och den verkar öppna normalt.

för den delen hade vi ingen annan termostat att jämföra med.

jag har beställt hem en ny termostat som iallafall jag misstänker är problemet.

Kan ju inte heller provstarta bilen då den står instängd i ett litet hörn utan ventilation.


Kan det finnas något annat?
av Arne
#1137420
Rengör hela kylsystemt då du ändå håller på. Sätt på full värme, ta lite maskindiskmedel och häll i kylaren. Varmkör ordentligt och tappa ur allt vatten efteråt. Skölj och kör med rent vatten ett par gånger innan du byter termostat och fyller upp med 50 % glykol vattenblandning. Du kommer att märka att det kommer ut en hel del skit ur motorn då du gör på detta sättet.
av rid54
#1137837
Rent spontant låter det som en "klibbande" termostat, dvs den öppnar inte riktigt när den ska och då hinner motorn bli lite övervarm och sedan går den ned till normaltemp när termostaten väl öppnar. Är det original tempmätare, förresten? Om den är bytt till elektrisk kan det ju vara nåt "elektriskt problem".

Dagens ungdom

Johnnype är en hjälte https://www.jagrul[…]

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]