PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av HansOrjan
#1137335
Bil: PV544B, 1960
Problem Spräckt topplockspackning

Snöre? Ja, eller: Hur djup är en grop?

Vad är detta för svammel? Kom till saken!

Saken är den att en vän till mig har en 544B som stått i ladan alldeles för många år pga en blåst topplockspackning. Ett par mekar har bekräftat diagnosen, men ingen har velat ta sig an jobbet att byta den. Så frågan ställdes till mig: "Snälla du, KAN du inte hjälpa oss att få ut Peggy på vägarna igen?" :roll:

Och nu till frågorna, och nu kommer den första som är av typen som står i rubriken?

* Tid
Om allt jävlas så där lagom mycket som det brukar jävlas; hur lång tid tar ett toppackningsbyte? (Ja, jag sa ju det, 'hur långt är ett snöre'...)
Det är ju en del bultar att få loss, jag föreställer mig att större delen av dem kommer att bjuda motstånd mot att bli lossade.

* Fiffigt
Vad mer är fiffigt att byta samtidigt när verktygen ändå är framme?

Jag tar emot all typ av uppmuntran, och naturligtvis är det fritt fram att häckla mig för att jag frågar så dumt... ??:-/
Användarvisningsbild
av Nexus
#1137372
Hur duktig är du på skruva med bilar? Har du gjort något liknande förr?
Allt berore ju mycket på vad du kan och hur du löser ev problem på vägen och hur mycket verktyg du har tillgång till.
Böcker går ju skaffa med info om moment mm
Användarvisningsbild
av lennarte
#1137385
Ett snöre är alltid lika långt. Det är från ände till ände...... En sak som är värre att förklara är däremot, varför är det längre mellan måndag och fredag än mellan fredag och måndag. Kunde Marty Feldman se två torsdagar om han stod mitt i veckan???
En första fråga, har packningen "gått sönder" mellan cylinder och vevhus (inte ovanligt på dessa motorer) eller mellan mellan cylinder och kylsystem?? Det senare ställer då frågan, har motorn gått varm, kanske riktigt varm, kanske kokat ordentligt?? Dessa motorer är ju inte "rymdteknologi" precis och ordentligt tåliga mot just varmkörning, men allt är mycket lättare om packningen gått sönder mellan cylinder och vevhus. Det sitter pinnbult på dessa motorer (10 st om jag inte minns fel) som gör att det kan rosta fast ordentligt mellan pinnbult och skruvhålen i topplocket, främst runt skadan på packningen. Har det varit vatten i någon cylinder kan kolv/kolvar rostat fast ordentligt. Har den stått länge efter en skada mellan cylinder och vattenkanal och det har varit vattenånga i i topplocket som gör att ventiler och ventilsäten kan vara mer skadat (rostigt) än om den "bara" varit avställd. Går motorn runt är nog skadorna mer begränsade. Börja med att testa om motorn går att dra runt, ta sedan av ventilkåpan och alla muttrarna till topplocket och spraya en bra rostlösningsolja och låt det "tränga ner" runt pinnbultarna. Upprepa detta varje vecka framöver tills det blir varmare vädet, det kan vara rejält kallt att stå i en lada och skruva på vintern. Ibland kan det vara lättare att försöka skruva upp pinnbultarna en och en (det brukar inte vara alla som rostar fast) tills det "bara" är dom värst fastrostade kvar och då kan man "vicka" lite (åt sidorna och med mejslar upp och ner). Det hände förr (Saab 99 med engelsk Triumph motor) att man fick såga av dom sista pinnbultarna med bågfilsblad och borra ur resterna. En sak som är besvärlig på dessa motorer är givaren till kylvattentemperaturgivaren. Det är en typ som är "mekanisk" och när man ska lossa den får inte innehållet följa med. det är ett mycket tunt kopparrör fyllt med eter och blir det skadat funkar den aldrig mer. Samma där, lossa på den spraya rostlösning på den fram till våren

Edit,
Kom på en sak, om motorn stått stilla länge kan ventilerna fastnat. Då är det ju lämpligt att plocka bort ventilbryggan så man inte kröker stötstänger i onödan om någon ventil sitter fast när man försöker vrida runt
Senast redigerad av 1 lennarte, redigerad totalt 0 gånger.
av Arne
#1137417
Om motorn inte går att vrida runt så är det enklare att ta ur motorn och jobba med den i värmen på ett motorstativ, då kan du systematiskt gå igenom motorn. Går den däremot att vrida på så kan det vara enklare att ta loss toppen och endast ta med den till en varm lokal där du kan kolla upp den närmare. I övrigt är Lennarts beskrivning fullständigt komplett.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1137426
För dom yngre på detta forum, hittade en bild på en viss person. Den är inte fejkad, han såg ut så. Kolla gärna på Det våras för Frankenstein från -74 av Mel Brooks. Där spelar Marty Feldman Dr Frankensteins assistent Igor.
Bilagor
marty feldman.png
marty feldman.png (190.4 KiB) Visad 769 gånger
Användarvisningsbild
av erikn
#1137504
[youtube]tbuoeqw7LkQ[/youtube]
av HansOrjan
#1137547
Glada hurrarop och handfasta tips! Tack, mina vänner.

Jag betraktar mig som ganska hyfsat duktig hemmamekaniker :roll: , jag ger mig gärna i kast med både det ena och det andra. Men den förberedde överlever, brukar jag säga, och det är därför jag frågar som jag gör. T.ex. tipset med givaren till kylvattentempgivaren; det är ju en bra detalj att känna till lite extra noga. :!:

I skrivande stund står Peggy i en lada på Åland, och jag allt jag vet är att ägaren fått veta att "topplockspackningen är kass". Hur, var och varför den har gått sönder är okänt. När det väl blir dags att sätta igång blir det till att flytta henne - bilen dvs, inte ägaren - hem till garaget. Eller rättare sagt till gårdsplan, där WD-40'n för göra sitt jobb ordentligt innan jag tar itu med att skruva loss ditt och datt.

Återigen tack, mina vänner därute. Jag förbehåller mig rätten att återkomma i ärendet ;-//
Användarvisningsbild
av Irokee
#1137796
Hej Hans-Örjan,
Bytte topplockspackning på min Ama (B-18) i höstas och jag bytte faktiskt vattenpumpen samtidigt. Mycket lättare att byta den då toppen är borta, samt att man vet att det är nya fräscha gummipackningar.

//Micke K
av LarsBd
#1137842
För att gå reda på snörets längd måste man mäta.
Beroende på hur mycket bilen ska användas kan man fundera på en blyfrikonvertering eller bara en ventilslipning eller endast packningsbyte. Kanske ta en eventuell ventilrenovering/blyfrikonvertering i ett senare skede då ägaren vet om det var så roligt att köra PV.
I övrigt bör man byta allt som rekomenderas i en "storservice".
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]