PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Kicke99
#1136072
Hej!

Min stackars bil har stått på lite problem. Motorn tänder inte på alla cylindrar. Motorn är en B18A och där sitter en B20-fördelare på'n.

Bilen började gå dåligt och ryckigt över de sista fartguppen påväg hem och tidigare har liknande beteende berott på dåliga brytare så de var det första jag kollade. Brytaravståndet var obefintligt men brytarspetsarna var inte brända och såg fina ut. Efter att ställt in brytaravståndet på 0,4mm med bladmått så går bilen fortfarande illa. Jag bytte tändstift, ingen skillnad. Ingen gnista på åtminstone cyl. 1, men tror bara den tänder på en cylinder.

Nya tändstift, testat flera olika kondensatorer, testat olika brytaravstånd, testat tändspole med multimeter, rengjort kontaktytor och kollat så att kablarna är fina. (Kopparkablar)

Jag börjar få slut på grejer att testa och söker därför hjälp här.

Tack på förhand, Kristoffer!
av Kicke99
#1136096
Okej, kompressionstest får bli ett projekt för morgondagen då. Känns lite ologiskt eftersom gnista saknas så det är ju det första som borde kollas. Det är relativt nya kopparkablar så dessa borde inte vara problemet men man ska inte heller utesluta dom.
av rid54
#1136110
Det kan vara överslag/överledning i rotorn eller i locket. Det kan uppstå "strömbanor" inne i materialet, så det är inte säkert att man kan se nåt fel. Alla ytor som har med högspänningen att göra kan också skapa problem om det är beläggningar som kan samla fukt, så lite puts kan ibland hjälpa. Så dålig kompression så att det inte tänder alls kan man i många fall höra när man kör startmotorn, det "tuggar ojämnt" när motorn dras runt.
av Arne
#1136203
rid54 skrev:Det kan vara överslag/överledning i rotorn eller i locket. Det kan uppstå "strömbanor" inne i materialet, så det är inte säkert att man kan se nåt fel. Alla ytor som har med högspänningen att göra kan också skapa problem om det är beläggningar som kan samla fukt, så lite puts kan ibland hjälpa. Så dålig kompression så att det inte tänder alls kan man i många fall höra när man kör startmotorn, det "tuggar ojämnt" när motorn dras runt.
Ja, byt rotor och fördelarlock först.
Användarvisningsbild
av Kloge
#1136314
Jag hade problem med tändningen på en B16 och jag bytte ut grejer utan resultat.

Det visade sig att rotoraxeln glappade vilket gjorde att brytaravståndet varierade allt från inget till stort avstånd. Dessutom kärvade centrifugalvikterna.

Jag köpte en ny fördelare från 123 Ignition och kan rekommendera en sådan!

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]