Sida 1 av 1

B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: fre 30 dec 2016, 15:02
av Kicke99
Hej!

Min stackars bil har stått på lite problem. Motorn tänder inte på alla cylindrar. Motorn är en B18A och där sitter en B20-fördelare på'n.

Bilen började gå dåligt och ryckigt över de sista fartguppen påväg hem och tidigare har liknande beteende berott på dåliga brytare så de var det första jag kollade. Brytaravståndet var obefintligt men brytarspetsarna var inte brända och såg fina ut. Efter att ställt in brytaravståndet på 0,4mm med bladmått så går bilen fortfarande illa. Jag bytte tändstift, ingen skillnad. Ingen gnista på åtminstone cyl. 1, men tror bara den tänder på en cylinder.

Nya tändstift, testat flera olika kondensatorer, testat olika brytaravstånd, testat tändspole med multimeter, rengjort kontaktytor och kollat så att kablarna är fina. (Kopparkablar)

Jag börjar få slut på grejer att testa och söker därför hjälp här.

Tack på förhand, Kristoffer!

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: fre 30 dec 2016, 16:04
av LarsBd
Dålig kompression kanske? Prova en annan tändkabel om det inte är kopparkablar (de blir aldrig dåliga på insidan).

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: fre 30 dec 2016, 17:01
av Kicke99
Okej, kompressionstest får bli ett projekt för morgondagen då. Känns lite ologiskt eftersom gnista saknas så det är ju det första som borde kollas. Det är relativt nya kopparkablar så dessa borde inte vara problemet men man ska inte heller utesluta dom.

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: fre 30 dec 2016, 17:49
av rid54
Det kan vara överslag/överledning i rotorn eller i locket. Det kan uppstå "strömbanor" inne i materialet, så det är inte säkert att man kan se nåt fel. Alla ytor som har med högspänningen att göra kan också skapa problem om det är beläggningar som kan samla fukt, så lite puts kan ibland hjälpa. Så dålig kompression så att det inte tänder alls kan man i många fall höra när man kör startmotorn, det "tuggar ojämnt" när motorn dras runt.

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: fre 30 dec 2016, 22:32
av Arne
rid54 skrev:Det kan vara överslag/överledning i rotorn eller i locket. Det kan uppstå "strömbanor" inne i materialet, så det är inte säkert att man kan se nåt fel. Alla ytor som har med högspänningen att göra kan också skapa problem om det är beläggningar som kan samla fukt, så lite puts kan ibland hjälpa. Så dålig kompression så att det inte tänder alls kan man i många fall höra när man kör startmotorn, det "tuggar ojämnt" när motorn dras runt.
Ja, byt rotor och fördelarlock först.

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: lör 31 dec 2016, 11:51
av Kicke99
Annat fördelarlock testat nyss, dock begagnat, men felet återstår. Ska kolla noggrannare vilka stift som har gnista och inte.

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: lör 31 dec 2016, 13:17
av Kloge
Jag hade problem med tändningen på en B16 och jag bytte ut grejer utan resultat.

Det visade sig att rotoraxeln glappade vilket gjorde att brytaravståndet varierade allt från inget till stort avstånd. Dessutom kärvade centrifugalvikterna.

Jag köpte en ny fördelare från 123 Ignition och kan rekommendera en sådan!

Re: B18 tänder inte på alla cylindrar

Postat: lör 31 dec 2016, 13:58
av Kicke99
Efter noggrannare rengöring med diverse delar av bilen och in i garaget samt återigen justera brytaravståndet så fungerar bilen igen. Tack för all hjälp!