PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#1135223
I dessa gröna vintrars tider så börjar man helt ofrånkomligt att tänka på (längta till..) att det är dax att sätta på sommarsulorna. Till saken hör att jag inte har några :-0.
Funderar på följande:
Passar 14 " 740 plåtisar på en Ama ? (med spacers för att få rätt dia of course).
Den är moderat sänkt med Lesjöforsare och skulle vilja fylla upp hjulhusen någorlunda...

Andra förslag ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135232
Dom passar inte, det är olika bultcirkel. Försök att hitta US-Ford fälgar från -50 - -60-talet (15") om du vill ha plåtfälgar Tror att senare -60-tals Ford hade mer 14". Toyoya Hi Ace fälgar (14") passar också. Vet inte om fler Toyota fälgar passar. Dessa nu nämnda har ungefär samma ET så är det för breda fälgar får du kanske ha specers ändå. Amazonen hade 4" breda fälgar, Ford Galaxie -54 har 5.5x15" och passar rakt på. En jobbarkompis hade sådana fälgar på sin Amazon Sport -58 i sluter på -60-talet
Användarvisningsbild
av Irokee
#1135255
Tanken är att montera 25 mm´s spacers för att få rätt bultcirkeldiamater (från 114.3 till 108) typ sådana som VP säljer. Då kan jag ju i alla fall klämma dit 740,850 osv fälgar... eller hur ?
Hur blir det då med 14" 740 plåtfälg i en Amazon hjulhusöppning...
Någon som testat...?

Tack igen ;-)

//Micke K
Användarvisningsbild
av lennarte
#1135278
Irokee skrev:Tanken är att montera 25 mm´s spacers för att få rätt bultcirkeldiamater (från 114.3 till 108)
Låter lite "kaka på kaka" och risken är att det tar i på utsidan eftersom du har sänkt den. Sedan spelar ingen roll hur stora eller små fälgar du har, det är däckens rullomkrets som ska stämma mot originalet. Kommer du med en sänkt bil är dom säkert nogrannare mot avvikelser mot original tror jag, och du kommer att överskrida max spårviddsökning med sådana spacers, kolla då på fälgar till 850 istället (ET45 tror jag). Då "tar du bort" hela spåviddsökningen och har "bara" fälgarnas bredd att kolla på
av LarsBd
#1135295
Det går inte att få dit 5,5" eller bredare fälg på Amazon utan att överskrida max spårviddsökning oavsett ET. Besiktningen bryr sig dessutom inte om detta numera bara däck och fälgar håller sig inne i hjulhuset och ser vettigt ut.
Vilka däck är det tänkt att montera på 14" fälgarna, lågprofildäck kommer förmodligen att se störtlöjliga ut med så små fälgar. 185/65x15 ser för små ut i hjulhuset och lämnar mycket luft kvar hur ska det då bli med 14".
Användarvisningsbild
av Irokee
#1135465
För att sammanfatta det hela....
Om man bortser från det "olagliga" vad gäller ökning av ET/spårvidd......
Så vad ni rekommenderar är någon typ av spacers (så tunna som möjligt ?) för att på så sätt kunna få dit 850-fälgar (plåt eller alu ?). Gärna då >= 15" för att det inte ska se för "tunnt" ut i hjulhusöppningen ?

//Michael K
Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1135488
Vad är det du vill uppnå? Få på några däck som ligger hemma o skräpar lr för att få på någon fälg du tycker är snygg? För o köra runt med 850 plåtfälgar hade då inte ja betalat bortåt 1000 kr lr mer för spacers då hade jag hellre lämnat en omgång orginalfälg ar på blästring och pulverlack
av Mackansglt
#1135497
Jag körde med 16" centrumvända Daihatsu fälgar. Inga spacers eller dyligt och ingen sänkning av bilen. Däcken var 195/55 i fram och 205/55 i bak. Lite offroad stuk men jag gillade det. Den var dock väldigt trögstyrd speciellt med en liten träratt. :D :)


Bild
av LarsBd
#1135499
Om du nu ska använda spacer och breda fälgar bör du välja en tjocklek som ger lämplig storlek på frigången mellan hjul - fram/bakvagn. Innan du väljer fälgdiameter måste du bestämma hur stor rulldiameter, bredd och profil du vill ha på däcket. Efter det då du vet vilken fälgdiameter och bredd som krävs till vald däckdimension kan man söka passande fälg och spacer.

Jag har precis bytat batteriet och felsöka (u[…]

Instrumentpanelen visar konstant -45 grader, har h[…]

Om kriget kommer...

Visst, när vägarna blir förstö[…]

Har förberett med att beställa mjuka mat[…]