PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av 1960PV
#1121747
Jag är en ny medlem och hoppas någon kan svara angående fördelaren på B16 motor.
Jag försöker att ställa tändningen genom att vrida på fördelaren, men den går inte att vrida på.
Har haft B18 och B20 motorer innan och det var inga problem med att vrida på fördelaren.
Det sitter en skruv på höger sida under fördelaren (framifrån sett) och det är väl den som skall lossas?
Den andra skruven sitter på en utgjutnad direkt på blocket och den används till att lyfta upp fördelaren verkar det som.
Har lyckats med att få igång motorn, men den går inte rent.

Hoppas på svar.
Användarvisningsbild
av lennarte
#1121775
Har den stått länge kan det rosta fast i "halsen". spraya på WD40 eller liknande så lossnar det. Knacka lite lätt på fästet när du försöker vrida den. Tändningen ändras ju normalt efter hand som brytarna och framför allt "klacken" som går mot axeln slits ju, så ibland (om det inte är ändrat tändläge) kan man med nya brytare justera med brytaravståndet så tändläget blir rätt. Det är inte så fruktansvärt "känsligt" med en eller annan grad fel på dessa relativt "lågkomprimerande" motorer, så med nya brytare kommer man i alla fall ganska nära. Om det nu inte skulle gå att få loss fördelaren med "lagom" kraft. Jag löste det så på min Opel Rekord -59-a så det borde gå på en Volvo också. Dessa motorer är nästan kopior av varandra, bl.a. tändmärket är en ingjuten stålkula i svänghjulet på båda.
av 1960PV
#1122018
lennarte
tack för snabbt svar, skall testa det.
Fördelaren går att lyfta lite när jag lossar den vänstra skruven, vågar inte lyfta för mycket.
Jag provar med 556 och låter den stå så ett tag,så får vi se om det fungerar.

Fungerar inte, vågar man försöka att lyfta upp fördelare?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1124067
Kommer inte exakt ihåg hur det ser ut på B16 motorn, det är ett antal år sedan jag jobbade på en. Typ 35 år.... Men skruven på sidan ska lossas för justering av tändläget på B18/B20 motorn. Dom 2 skruvarna nedåt skruvas bort när man lyfter bort fördelaren. Detta gäller B18/20, har för mig att B16 bara har en skruv neråt (samma som Opel) och då justerar man tändläget genom att lossa den skruven och vrida fördelaren. Där är då ett avlång spår i fästet till fördelaren. Där satt det fast på min Opel så jag fick justera tändläget med brytaravståndet. Sökt efter bilder på detta, kanske någon annan kan hjälpa till också, Det finns ju trots allt en och annan B16 motor i drift. Ska du lyfta fördelaren så får man vara försiktig så inte drevet under följer med, det kan vara problem att sätta tillbaka (ska passa i oljepumpen), och sedan är drivspåret inte i centrum till fördelaren. Fortfarande B18/20, men har för mig att det är ungefär samma på B16
av Rådlös
#1124109
Du minns säkert rätt Lennart! På sidan med 123 Ignintion finns enkla måttskisser och där ser man att drivspåret inte sitter i centrum. Så ditt minne håller ännu. :wink:
http://www.123ignition.se/produkter.php?id=30
Till 1960PV kan vi visa vad som kan uppstå om man lyfter fördelaren och har lite otur: http://www.nbmarine.se/ Gå in på A-Fordsidor. Välj Dagbok, november 2005, skrolla till 9/11. Det går inte att direktlänka till bilderna om du vill kunna se bilder före och efter. Det handlar i alla fall om en B20-motor, men jag tror att dom fästskruvar som Lennart beskriver, ser ungefär lika dana ut i B4B/B16?
av Arne
#1124372
På B4b och B16 kan man inte lossa drevet mellan fördelare och oljepump uppifrån. Enda sättet att lossa detta drev eller kugga om det är via oljepumpen. Alltså bort med oljetråget och oljepumpen sen kommer man åt drevet. Så det är ingen risk att drevet följer med upp via fördelaren.
Senast redigerad av 1 Arne, redigerad totalt 0 gånger.
av 1960PV
#1125885
Tack för alla svar.
Jag skall undvika att lyfta fördelaren om det inte behövs.
Förmodligen så har en rostat fast, den har stått länge innan jag började på den for ca. 2 års sedan.
Det är väl bara att spruta 556 på fördelaren så skall den väl lossa.

Motorlampan tändes för några dagar[…]

Bältesvarnare

Är väl bara att jorda kabeln som g&ari[…]

Startproblem varm motor S70

Jag är ingen expert alls men jag har för[…]

Försvinner "partikelfilter felaktig sig[…]