PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av imefromsweden7
#1115014
Tjena, Jag undrar om någon vet hur jag ska koppla in dom extra helljusen till min pv?
Det är en Volvo pv 444h från 1954.
20161008_093034[1].jpg
Nummerplåten ska vara på den dära plåten i mitten
20161008_093034[1].jpg (1.86 MiB) Visad 634 gånger
20161008_093400[1].jpg
Tror nog att jag måste koppla in ljusena i någon av dessa lådor på något sätt för att det ska funka
20161008_093400[1].jpg (1.38 MiB) Visad 635 gånger
av Rådlös
#1115048
Har du 6 eller 12 volt?

Du behöver ett relä för din inkoppling. Det är inte tillåtet att ha extraljus inkopplade tillsammans med halvljus. Därför måste du styra detta med ett relä så att extraljusen bara kan lysa när du har helljus.

En snabbkoll på Biltema gav att det var sällsynt med 6-voltsreläer. Kolla upp detta och återkom när du har ett extraljusrelä för rätt spänning i din bil. Finns ju i och för sig andra återförsäljare av reläer och andra bildelar, så omöjligt är det nog inte.
#1115051
Rådlös skrev:Har du 6 eller 12 volt?

Du behöver ett relä för din inkoppling. Det är inte tillåtet att ha extraljus inkopplade tillsammans med halvljus. Därför måste du styra detta med ett relä så att extraljusen bara kan lysa när du har helljus.

En snabbkoll på Biltema gav att det var sällsynt med 6-voltsreläer. Kolla upp detta och återkom när du har ett extraljusrelä för rätt spänning i din bil. Finns ju i och för sig andra återförsäljare av reläer och andra bildelar, så omöjligt är det nog inte.
12volts relän, jag vet att jag bara får ha extralysena inkopplade med dom normala helljusena och inte halv.
av Rådlös
#1115058
OK! 12 volt. Det enklaste då är ju att du köper en färdig sats på Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000033658/
Då får du med allt förutom verktyg. Det framgår t.o.m på relät hur det skall kopplas. Men det följer säkert med ett papper också?
För att underlätta lite skall du få en tabell här. Den ger förklaring till alla kopplingsnummer, så kallade Bosch-nummer eftersom det var Bosch som införde det för många år sedan. Alla deras konkurrenter kör med samma system för att kunna ha en chans för att sälja sina produkter.
http://www.fordson.se/phpBB2/viewtopic.php?f=13&t=6071
Bli inte förskräckt av att det är en traktorsida. Samma nummer gäller ändå i bilar, lastbilar och traktorer, båtar och andra fordon. Du ser alltså numret på reläet som du har köpt. Sedan letar du upp det i tabellen. Där ser du i klartext vad det betyder. Stämmer det? Koppla där i så fall.
När det gäller verktyg till kontaktpressning, så använd inte en sådan billig plåttång. Köp en sådan här i stället: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Handve ... 000016796/
Använder du en sådan så vet du att det blir riktigt gjort och kommer att fungera. Färgkoden på klämtångens klämlägen är detsamma som färgen på kabelskorna och dom i sin tur matchar kabelarean.

Ett tillägg: Skriv gärna ut Boschnumren och häng upp det på garageväggen. När man har läst tabellen några gånger så blir man en "riktig fena" på Boschnummer till slut.
av Arne
#1115121
Relä kopplas in följande:
30/31 +12 från säkring
85 & 86 jord och manöver spelar ingen roll vilket
87 förbrukare i detta fall extraljus
Tänk på att inte ha för klena kablar.
av Amarace
#1115145
30 är plus, 31 är jord, alltså inte samma sak. Och den ska tas från Batteriets plus (men ska såklart säkras av) för att få ut så bra som möjligt.
av Dixieman
#1135477
Min gamla traktor ju 8)

Jag ryckte bort 4-5 meter gamla kablar då han hade haft extraljus innanför grillen :???:

Sen får man tjöta lite på kä[…]

Storlek på Skivor/bromsar?

Nej inte hos volvo. Anledningen till att jag ä[…]

Eftermontera bluetooth v70 2012

I stort sett är det bara skärmen du kan[…]

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]