PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av perfel01
#1077747
Hej

Behöver uppslag för felsökning....

I min bil har varvräknaren, vattentemperaturmätaren samt tankmätaren slutat att fungera. Ibland kan de börja fungera och men då bara lite. Nålarna vill liksom inte komma ända upp:-). Det kan inte vara av en tillfällighet att dessa tre mätare bara lägger av samtidigt. Finns det någon minsta gemensam nämnare för dessa mätare? (Oljetemperaturmätaren funkar ej trots ny givare, har aldrig funkat).

Det som fungerar är i stort sett allt annat. Nedan funkar.

Oljetrycksgivare
Hastighetsmätaren
Instrumentbelysningen
Hel o halvljus
Blinkers
Bromsljus
Varningsblinkers
Defroster
Fläkt
Spolare
Torkare

Bilen startar lätt. Trodde ett tag att felet kunde ha att göra med laddningen eftersom laddningslampan lyste. Jag har precis kontrollerat generatorn och den fungerar som den ska. Med tanke på felen ovan blir jag osäker på laddningslampan. Har även monterar en ny laddningsregulator. Även tändspolen är bytt. Kablar med med anslutningar till generator och tändspole är kontrollerade. Självfallet är batteriet bra.

Som sagt, skulle behöva lite tips på uppslag för felsökning.

Hälsningar

Per
av rid54
#1077754
En del Volvomodeller hade en spänningsregulator som matade vissa instrument. Detta var för att instrumenten inte skulle visa olika värden vid olika batterispänning (laddning/ej laddning). Misstänker att den kom i samband med att tempmätaren blev elektrisk (typ 140-serien). Det skulle kunna vara den som strular (om din bil har en sån...).
av rid54
#1077776
perfel01 skrev:Tack. Är det den som benämns spänningsstabilisator i verkstadshandboken?
Det skulle jag tro.
av Rådlös
#1077808
Jag är på resa nu, men om någon dag är jag hemma igen. Då har jag uppgift på vad en ny stabilisator heter på ELFA. Den finns där.
av Rådlös
#1078370
Nu är jag hemma igen.
I och med att tråden handlar om en P1800 så kanske jag måste gardera mig något, jag har aldrig suttit i en sådan bil. Än mindre tittat i motorrummet. Men det är som rid54 säger att spänningsstabilisatorn skall se till att instrumenten visar rätt oavsett vad den aktuella batteri- eller laddspänningen är för stunden. Stabilisatorn ger 10 volt, +/- 0,2 volt ut. Detta är uppgifter från Volvo 140-serien. Därför garderar jag mig när du skriver att även varvräknaren i din bil reagerar på dom andra instrumenten. I 140-serien är ingen varvräknare kopplad på stabilisatorn. Bara temp- och tankmätarn. Tidigare fanns det inte några stabilisatorer. Det har att göra med "uppfinningen" av IC-kretsar. Dom kom ungefär samtidigt med Volvo 140.

Stabilisatorn heter i alla fall: 73-092-63 i ELFA-katalogen. ELFA är ingen lågprisfirma, men dom har det mesta inom elektronik. Dom lägger alltid moms på alla priser. Alltså det som står i katalogen är utan moms. Katalogen finns även på nätet.
Svara till mig med ett PM och en e-postadress så skall jag komplettera med fler uppgifter om stabilisatorn.

jag hade 2+1 fel... dels hade EGR saggat ihop och […]

Pluskabel glapp

V70 1,6 diesel 2011 vägrar starta. Ny startmo[…]

Dörrlås V-fram

Har indikering på att min förardör[…]

Lösa yttre backspeglar

För er som undrar är problemet lokaliser[…]