PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av äntligenamazon
#888344
Var får jag tag i fälgar och däck :???:

Är ute efter fälgar till min nyinköpta Amazon. Idag finns nå Whitespoke tror jag dom kallas.
Men är ute efter nåt annat. Gärna breddade original kanske? Någon som har nåt annat förslag på snygga billiga fälgar?
:D
Användarvisningsbild
av P210
#888381
Vet att bl.a. VParts och CVI-automotive haft nya 5,5 tums plåtisar, de är rätt fräcka!
Fälgar
Nu har vi åter 5,5" fälgar i lager igen:
613014 - 5,5" fälg, för Amazon, PV, Duett och P1800.
1221462 - 5,5" fälg för 140-serien.
Bild

Annars tycker jag det mesta i fälgväg gör sig bra på en Amazon, modernt som gammalt!

S.k solid wheels - släta plåtfälgar med stor navkapsel och snobbring gör sig fint också!
Bild


Eller kromfälg;
Bild
av ingesjo
#891389
Hmm Amazon blir snygga med nästan vilken fälg som helst :-)
Jag personligen tycker att klassiska Minilite fälgar med ekrar och centrum guld färgat, sedan med högglans polerad kant gör sig jättebra på en Amazon med mörk färg.
Alternativt Gun smoke färgen på centrum och ekrar, sedan med högglans polerad kant på en ljusare bil.
Kolla in RR alloys och Midlands hemsidor ,, där kan du se lite olika färgsättningar på Minilite kopior
JWB fälgar är en kopia av Minilite
http://stores.ebay.co.uk/R-R-Alloys?_tr ... 7675.l2563
http://www.midlandwheels.com/Shop/C-128 ... light.html
Nu är det ett aber då jag tror att JBW inte har 5 bultat för Volvo utan du måste köpa original Minilite.
Kostar inget att fråga JWB i England ,, man brukar bli vänligt bemött :-)
Jag har köpt 2st orginal Minilite av Artlane i Landskrona och kan rekommendera den butiken.
http://www.artlane.se/#!page2/cjg9
OBS det är låååång leveranstid på riktiga (äkta) Minilite
av Schmoyoho
#891572
Gillar minilite men på amazon vet jag inte... http://www.tyresave.co.uk/carpix/minilite15amazonb.jpg

Jag kan hålla med om att amazoner passar med väldigt många fälgar men för moderna fälgar, eller för komplexa fälgar s.a.s, känns inte helt rätt. Enklare och helst inte större än 16" tycker jag blir bäst. Wolfrace är en personlig favorit. Dessutom ganska tidsenlig, kom väl i slutet av 70-talet? http://img708.imageshack.us/img708/6678/amazon2z.jpg
Användarvisningsbild
av lennarte
#891606
Sådana här fälgar (5,5x15) hade jag på min PV. Satt tidigare på en Amazon. Kom ursprungligen från en Shelby Mustang från -60-talet. förre ägarens far köpte dom från USA på -70-talet. Dom var rödmålade bakifrån i "hålen" och olackerad aluminium, högglanspolerade. Kanonsnygga och tidsmässigt helt rätt. Det stod i gjutningen på baksidan SHELBY 500.
Bild
Dom fälgarna sitter nu på en Opel Kadett -38 som är ombyggd med motor växellåda (automat) framvagn och bakaxel från en Amazon -66. Visst är det roligt med "återvinning"... :-)-)

Mvh
Lennart
av ingesjo
#891753
Något av det snyggaste jag sett på en Amazon var på 70-80 talet på en av Amazon klubbens träffar
Ja jag var medlem då :-)
Det var en av klubbens ledare som hade en tidig Amazon i vad jag tror mig komma ihåg liknande den Röd -vita på bilden här..
Nog lite ljusare röd.
Får se om jag kommer ihåg det rätt nu.
Orginal plåtfälgar med kromring (snobb ring) den rundade modellen inte den moderna som var lite mer kantig, fälgbanan lackad med Volvo fälgfärg (den som nästan ser ut som hammar lack ) och centrum delen i samma röda som bilen.
Med den äldre typen av kromad centrumkåpa där fältet med V märket var målat oxå i samma röda ,,,, V bokstaven i krom alternativ i Svart ,, minnet sviker här
Tror något liknande som det ser ut som det sitter på den Svart Amazonen på en av bilderna ovan.
Någon som är duktig på Photoshop kanske kan bidra med bilden på den rödvita Amazonen ovan med inritat ett par sådana fälgar.
Feen det måste varit riktigt snyggt för jag kommer ihåg det fastän det är mer än 30 år sedan
av Schmoyoho
#892687
lennarte skrev:Det stod i gjutningen på baksidan SHELBY 500.
Shelby slotmags tror jag de heter. Tycker dock de ser lite tamare ut än Wolfrace, vilka jag antar är baserade på slotmags och inte tvärtom.
Användarvisningsbild
av lennarte
#892698
Schmoyoho skrev:
lennarte skrev:Det stod i gjutningen på baksidan SHELBY 500.
Shelby slotmags tror jag de heter. Tycker dock de ser lite tamare ut än Wolfrace, vilka jag antar är baserade på slotmags och inte tvärtom.
Det stämmer. Parkerade en gång utanför en affär i Halmstad, runt -86 någon gång. När jag kommer ut står det en mörkblå PV (58 - 61) utanför men precis likadana fälgar (röd insida). Väntade en stund, men blev tvungen att köra. Hade varit roligt att "språka" en stund. Den PV-n var i minst lika kanonskick som min. Såg den aldrig mer, den var nog på "genomresa"

Mvh
Lennart
S/V60 Polestar utan taklucka

Man ska inte förakta 4an. Är ju rappare […]

Hej på er, Jag har fått den kär[…]

Drekkus, Min V90 MY22 early funka t.ex. stäng[…]

Elschema 740

På läge 0 så lyser allt på […]