PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Adamahs
#854424
tjenare folket!

jag har en amazon 62a med b18 motor.
börjar efter några vändor misstänka att jag behöver byta tändspole.

min fråga är nu:
kan man sätta i en högeffektspole (typ biltema) med förkopplingsmotstånd istället för min orginalspole?

jättetacksam för hjälp!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#854460
Både ja och nej.
Har du tändlåset på instrumentbrädan är det problem, då är tändlåset och tändspolen en och samma enhet. Är din bil ombyggd till rattlås (många är det) kan du "bara" koppla förbi det gamla tändlåset (kabeln till tändspolen går fortfarande dit) genom att dra en ny kabel direkt från rattlåset och till nya tändspolen. Har du originalet kvar är det nog enklast att byta både tändlås och tändspole, men då "sabbar" du stöldskyddet som stålspiralen mellan tändlås och tändspole är. Biltemas tändspolar är inte kända för sin höga kvalitet, satsa på en "äkta" begagnad Bosch istället. Ska du ha förkopplingsmotstånd måste du "dra" en kabel direkt från batteriet (eller en motsvarande plats, startmotorn?) via ett relä som "drar" samtidigt som startmotorn "arbetar. Utan förkopplings motstånd "brinner" brytarna upp efter någon mil.

Mvh
Lennart
av Adamahs
#854463
ok! jo jag har tändlåset på inst.brädan tyvärr.
om det inte hjälper att bara byta kond så får jag väl kanske bara lämna in den då:/

tack för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av lennarte
#854529
Ska du ersätta original tändlås och tändspole med ny tändspole och tändlås är det inte så hemskt märkvärdigt. Vet man bara hur man ska göra så går det lätt. Du kan använda original tändlås om du kapar stålröret och kabeln vid tändspolen och sedan röret vid tändlåset så du får kabeln fri. Det går nog inte att göra på plats om man är rädd om grejerna, så du får nog plocka bort allt oavsett. Har inte gjort detta själv så det är bara "hörsägen" jag skriver. Men jag har bytt tändspole/tändlås (beg. så jag fick plocka ut 2st) för många år sedan på min lillebrors PV när han brutit av nyckeln. Svårigheten är att få ut låscylindern, men det kan jag skriva om när du bestämt dig hur du ska göra.

Mvh
Lennart
av senioren
#855754
lennarte har rätt, det är inte svårt att göra som han skriver. Jag har gjort det många gånger, oftast på PV men även på Amazon. Det är nu så många år sedan att jag inte minns exakt hur jag gjorde. Jag kollade i Volvos original verkstadshandbok för Amazon, men där står inte ett ord om hur man tar bort tändspolen. Troligen för att det är så enkelt att det ger sig själv.
Jag har inget minne av att man skulle behöva ta bort låscylindern (men jag förstår att det kan behövas om det sitter en avbruten nyckel fast i den). Däremot har jag ett svagt minne av att stålhöljet runt kabeln från tändlåset till spolen är av ganska hårt material, men med nutida kaptrissor är det gjort på ett kick att kapa den. Det borde inte vara omöjligt att komma åt att kapa på plats under instrumentbrädan.

Hälsning från senioren
av Adamahs
#856080
ok tack!!

nu har jag lite uppdaterad info om fallet!!
jag har bytt tändlås själv då det gamla gick sönder, men kollade nu och det gamla var inte heller orginal.
Stöldlåset är redan kapat och kabeln är skarvad.

Så jag köpte en högeffektspole med förkopplingsmotstånd idag för att testa.
Det jag gjort är fäljande:
Kopplat 1 kabel får ign tändlås till motståndet.
Kopplat 1 kabel från motståndet till spolen +kontakt (den satt där redan i förpackningen)
Kopplat 1 kabel från motståndets -kontakt till fördelaren.

Bilen tände inte så jag började mäta och upptäckte att när spolens -kontakt är fri, alltså att det inte sitter på kabel till den, så fårjag ut 12V där, men så fort jag sätter dit kabeln som går till fördelaren så får jag bara 0,4V.

Nån som vet varför?
av rid54
#856090
Spolen matas med batteri + när tändningen är påslagen. Den ska sedan kopplas till batteri - (alltså "jord") via brytarspetsarna. Det innebär att spänningen på spolens minuskontakt är +12 när kontakten inte är ansluten, men i princip noll V när den är ansluten OM brytarspetsarna är slutna. När brytarspetsarna är öppna ska det vara + 12 V på spolens minuskontakt (för då jordas den inte).
Användarvisningsbild
av lennarte
#856685
Adamahs skrev: Så jag köpte en högeffektspole med förkopplingsmotstånd idag för att testa.
Det jag gjort är fäljande:
Kopplat 1 kabel får ign tändlås till motståndet.
Kopplat 1 kabel från motståndet till spolen +kontakt (den satt där redan i förpackningen)
Kopplat 1 kabel från motståndets -kontakt till fördelaren
Kopplat 1 kabel får ign tändlås till motståndet. Det är Ok
Kopplat 1 kabel från motståndet till spolen +kontakt (den satt där redan i förpackningen). Också Ok
Kopplat 1 kabel från motståndets -kontakt till fördelaren. Det förstår jag däremot inte. Du ska ha kabeln till motståndet från tändlåset, Ok, men andra änden på motståndet är ju redan kopplad på tändspolen, eller hur. Är detta rätt kopplat ska du ha c:a 9V på tändspolen. Har du 12V på tändspolen bränner du upp brytarna på nolltid. 12V på tändspolen ska du ha endast när startmotorn "är igång". Till fördelaren ska du ju ha tändspolens minuskabel

Mvh
Lennart
av jonasbz
#1546892
Jag hoppar in här för jag har i princip samma problem, jag bytte till en ny spole med förkopplingsmotstånd och bilen funkar ju bra på starten och om jag mäter före motståndet hade jag 12,7 V men efter bara 1,3 V, som jag begriper det är det något fel på motståndet, det verkar lite väl effektivt för man ser ju att det funkar, det är ju rött om man låter bilen stå med tändningen på!?
Nån som har nån ide vad det är fråga om?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1547161
Att motståndet blir varmt är normal,det är ju ett motstånd. Det händer samma utan motstånd på en "vanlig" tändspole, men då blir tändspolen varm. Därför finns det ett "radioläge" i tändlåset där man kan stå med parkerad med alla funktioner på utom ström till tändspolen. Den är ju också ett motstånd och blir varm med ström på.
Viktigt med tändspole med motstånd är att du har en kabel med 12V på tändspolen 15 uttag. Där ska vara 12V endast när startmotorn är igång. Då får 9V tändspolen 12V och genererar en mycket stark gnista. På vissa startmotorer finns ett flatstift för detta (sitter på insidan solenoiden), annars får man reläa ström från batteriet till tändspolen med styrström från befintligt flatstift på solenoiden.

Bra, då har vi rett ut detta. Besiktningsman[…]

Clean Zone Interior Package

Har ingen värmare, så just den teorin k[…]

Kunde läsa av strömmen till pedalen och […]

Oljud under bilen

Är länkarna till krängningshäm[…]