PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

#991320
Tjena har bytt bakaxel på min amazon till 240 men nu måste jag byta fram å så den går att regga som ombyggtfordon. Men hur gör jag det på lättaste/bästa sättet? Har sett nån som monterar s60 ok å 740 ventilerade skivor men hur får man oken å passa? Tacksam för alla tips.
#991338
Har du skivor idag på den och vill ha kraftigare? Annars letar du upp en Amazon med skivor fram och tar dom "grejerna". Amazon Sport/P1800 har det från -62/-61 och "vanliga" från -65. Okfästena är skruvade med 4 skruvar som samtidigt håller fast bromsskölden. Finns ju dom som tar hela framvagnen från 140 också

Mvh
Lennart
#991425
Det finns dom som är bättre på detta än jag, men dom ligger visst "lite lågt" än. Det är samma bromsok på senare (-69 och -70) Amazon (samma okfäste) som på 140 och 240 med "enkel" skiva. Tar man då ok och skivor (även då naven) från en 240 med ventilerad skiva skiva så borde det ju passa (samma hjullager??). Sedan har ju 240 och 740 utan ABS (4-kolvsok) samma "grejer". Senare 740 har andra hjullager. Men nu är jag definitivt ute i ytterkanten av mitt kunnande om detta. Det kommer nog bättre svar om detta, och skulle jag ha fel, så får jag säkert reda på det också :lol:

Mvh
Lennart
#993603
Går det inte montera framvagnsbalk komplett från en 140?
Så klart efter ombyggnad av balken.
Då tillsammans med 149-240 broms servo och huvudcylinder.
Jag har byggt om en del 140-240 servo för att passa på Amazon fick på det sättet snål varianten av 2 krets system.
Var en och annan besiktnings gubbe som kliade håret när dom såg det.. men fick alltid det godkänt
Är lite trickigt a justera in men det funkade bra..
#993900
ingesjo skrev: Jag har byggt om en del 140-240 servo för att passa på Amazon fick på det sättet snål varianten av 2 krets system. Var en och annan besiktnings gubbe som kliade håret när dom såg det.. men fick alltid det godkänt
Är lite trickigt a justera in men det funkade bra..
Jag gjorde det samma med min Opel Rekord -59. Tog en huvudcylinder från en -65 (tror jag) Rekord. Passade direkt i och skarvade bromsröret bak. Det blev sådär :oops: Det var ju trumbromsar runt om på -59-an och när backarna slets ner fram var det helt plötsligt ingen broms på framhjulen. "på den tiden" var man ju tvungen att justera bromsarna för pedalen skulle "ta" högt upp och när det slets ner på bromsbanden blev man ju van vid att "trampa" 2 ggr för att pedalen skulle "ta högt", men vid en "paniksituation" hinner man ju inte det. Nu gick det bra i alla fall för farten var låg, men j---ar vad rätt jag blev. Sedan blev det justerat bromsar oftare... Besiktningen sa aldrig något om 2-kretsbromsarna, men påpekade några ggr att man egentligen inte fick skarva ett bromsrör.

Mvh
Lennart
#994343
Lennart,, jag tog komplett bromsservo inkl. huvudcylinder från V 140 och kapade av flänsen som monterades mot torped väggen.
Sedan tillverkades en ny fläns motsvarande original huvudcylindern på Amazon.
Denna svetsades på 140 servot och det hela lackades svart och monterades in.
Såg faktisk helt original ut.
Annars finns samma bromsservo som satt orginal på min 123GT (extra på innerskärmen) att köpa nytt i UK
Det är eftermaknads servon för bla Triumph Spitfire och MG
#994408
ingesjo skrev:Annars finns samma bromsservo som satt orginal på min 123GT (extra på innerskärmen) att köpa nytt i UK Det är eftermaknads servon för bla Triumph Spitfire och MG
Jag hade ett sådant på min PV. Togs från en Triumph 2000, mycket trevlig liten 4-dörrars familjebil (140 storlek) med en rak 6-a ??(samma som i Triumph Vitesse och föregångaren Standard Vanguard). Det var tider det när engelsmän kunde tillverka (egna) bilar
Det var dock inte exakt samma som Volvos. Packningarna i hydrauliken i servon var av en annan storlek, men allt övrigt (ventiler och liknande) är samma. Köpte en rep.sats från Volvo när det strulade med PV-n, rep.sats till Triumph gick inte att få fram då ens (runt 1980)

Mvh
Lennart

Om det inte blev ett gnistregn med den kopplingen […]

Monterade in en CarPlay box i bilen. Känns […]

Löjliga priser XC70

Då var vi uppe på 320K igen, men detta[…]

har du provat göra rent sensorn i LMM? anti[…]