PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Duett64ägare
#959864
Hej alla!
Har stora funderingar på att dra husvagn efter min duett. Men jag är osäker på hur mycket den kan dra utan att det blir för höga påfrestningar på den. Duetten jag äger har B20 med en M40 låda efter. Den har PV bakaxel också. Så jag skulle väldigt gärna vilja veta om det går att dra en husvagn som väger 1,5 ton med den, hur mycket klarar dom egentligen? Roligt att få reda på det från dom som kan.
Skulle även vilja veta vad b20:n kan dra per mil med ett sådant ekipage!

Mvh Philip, väldigt tacksam för svar.
av Amarace
#960024
Det här var ca 1300kg bakefter, drog runt 1,5l/mil då ja körde, och då gick det ju inte så fort.

Bild
av Duett64ägare
#960035
Tack för alla svaren! Då bör min duett klara 1,5 ton om vi bara kör i 30 på 2an. De är ju en traktor så de går inte snabbare! Men iallafall, tack så mycket för svaren!

Mvh Philip!
Användarvisningsbild
av lennarte
#960264
Den (tycker jag) ganska låga släpvagnsvikten hänger säkert ihop med att draget endast sitter fast i tvärbalken under reservhjulsbaljan. På en såpass äldre herre (bilen alltså) som detta är finns det ju andra regler om hur man få gå till väga. Det är inte omöjligt att Bilprovningen skulle kunna godkänna en högre släpvagns vikt om man gjort infästningen kraftigare, typ 2 balkar med någon dm mellan. Det finns "folk" som byggt "egna" drag till just veteranbilar och fått det godkänt.
Visst är Duetten en "herre" medans PV-n och Amazonen är en "dam" :lol:

Mvh
Lennart
Användarvisningsbild
av Kloge
#960445
lennarte skrev: Visst är Duetten en "herre" medans PV-n och Amazonen är en "dam" :lol:

Mvh
Lennart
Alldeles riktigt
av Duett64ägare
#960509
Haha jodå visst är det så. Mitt drag är också omgjort då det är en epa, så det är ju med väldigt kraftigt och bör klara en del! Var mest orolig över drivlinan. Tack så mycket
Mvh

Ja killar och tjejer. Då behöver jag br[…]

Golv v90

Baserat på vad du beskrivit hade jag i din s[…]

Passar dessa fälgar

De passar och har sett flertalet S/V60 Cross Count[…]

Bilen klagar hela tiden på låg batt[…]