- tor 30 okt 2014, 23:06
#913101
Du får öppna instrumentpanelen försiktigt och försöka reda ut vilken kabel som är vilken. Tempmätaren och tankmätaren går ju till instrument, så dom behöver man kanske inte tveka på. Laddningslampa och oljetryck går ju direkt till lamporna utan några konstiga "mellanstationer" så det bör vara rakt på dessa. I instruktionsboken för 140 finns kopplingsschema. Det torde räcka långt i det här fallet.
En fundering. Vilken tempgivare använder du? Alltså den som sitter i motorn och ger mätvärdet till instrumentpanelen. Om du nu har VW diesel original så är det ingen självklarhet att den jobbar mot mätaren för Volvo bensinmotor. Bli inte förvånad om den visar temperaturen tvärtom.
Lite överkurs: När man mäter motortemperatur använder man ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen. Det finns två sorter: NTC, Negative Temperature Coefficient. Det motståndet sänker sitt ohmvärde med stigande temperatur. Detta sitter i alla Volvo bensinmotorer från och med 140-modellerna. Den andra typen PTC, Positive Temperature Coefficient ökar sitt motstånd med ökande temperatur. Jag har för några år sedan sett tabeller på sådana här givare. Jag skall inte svära på att jag minns rätt, men så som jag kommer ihåg det nu, så hade VW just PTC-motstånd. Ta det inte som fakta utan undersök själv. Det kan skilja på fästet för dom här givarna också. Någon kan vara gängad direkt i motorn. Någon kan fästas med en utanpåliggande mutter. Sedan skall gängorna stämma också.
Har du nu PTC eller NTC? Enklast är att mäta med en multimeter. Se till att motståndet/mätgivaren är "utomhuskallt". Mät ohmvärdet kallt. Ta loss motståndet/mätgivaren och håll det i handen några minuter, pusta gärna lite på det så att det kommer upp i temperatur. Du bör komma upp i ca 30° med handen. I värsta fall, ha en mugg med varmvatten och doppa i den i stället. Mät ohmvärdet igen. Notera åt vilket håll värdet har ändrat sig. Nu vet du om du har NTC eller PTC. Negative = sjunkande ohmvärde. Positive = ökande ohmvärde.
Sedan kommer det svåra.
Nu gäller det att Volvos instrument är anpassat för det mätområdet som den aktuella givaren ger. Har du otur så matchar inte givaren och instrumentet varandra. Ohmvärdena mot temperaturen kommer jag inte ihåg i detalj, men det finns på nätet om du söker lite. Det finns en "fallgrop" till.
Volvos tempmätare och tankmätare jobbar med 10 volt, +/- 0,2 volt. Dom spänningsförsörjs av en spänningsstabilisator som sitter på baksidan av instrumentpanelen. Det är en liten plåtdosa, stor som en halv tändsticksask, ungefär. Om inte den fungerar så visar inte tempmätaren och tankmätaren rätt. Om den inte finns visar dom inget alls. Stabilisatorn ger alltid 10 volt i alla lägen, om den fungerar. På så vis får man alltid rätt mätvärde även om spänningen varierar stort, som den gör i en bil. När generator laddar fullt är det över 14 volt i systemet. Det kan gå ner till 11,7 volt och ändå vara "godkänt" (men inte bra). Om man då har en stabil spänning visar mätarna "alltid rätt" oavsett spänningen i systemet. Så rätt dom kan efter omständigheterna i alla fall.
Skulle tempmätaren vara av "fel" typ, så finns det kanske en liten chans för dig ändå. Instrumentpanelerna i sena Volvo 140, (efter -72) och Volvo 240 är mycket snarlika varandra. Om det nu är fel instrument, köp ett instrument på skroten från en diesel 240. Det bör passa. Se till att du får med spänningsstabilisatorn också av den händelse att den skulle vara annorlunda. (?) Den sitter på tre flatstift, så det är bara att dra den rakt ut.
Med instrument menar jag enbart tempmätaren i detta fallet.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.