PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Volvoetoppen
#906517
nu ligger motorn i, det jag undrar nu är hur jag kan koppla samman de 6 sladdar jag har på motorn med den 4 jag har från tändningslåset och hur kommer det bli med orginal tempmätaren kopplas den på en av dessa orginal sladdar
och sedan om nån vet vilka sladdar som ska kopplas på startrelät. Kan tänka mig att det ska kopplas på en av 140ins sladdar där
tacksam för alla svar på dessa jobbiga fråger jag ställer
av Amarace
#906530
Du fpr nog skriva lite mer information, har du en 6,2l GM v8 eller en 1,5l vw t.ex (vi kan ju bara gissa). vad ör det för sladdar på motorn, alltså vad går dom till för funktioner? Om du inte vet är det bästa att skaffa ett elschema över motorns el.
(Rent grundläggande borde du ju ha en kabel för start, en för glödning, en till magnetventil på pumpen omdet inte är vajer, tempmätare, laddlampa och oljetryck)
av Volvoetoppen
#906586
Jo ok det är en d24 -84. Det stämmer det du säger om kablarna. Men det går ju bara 4 sladdar in i hytten det är la glödning och sladden till magnetventilen som inte b20 har. Så hur ska jag koppla det?
Sen har jag en extra fråga har ju hela tiden hört att man ska ha helsyntetolja i d24 men nu har jag fått höra att äldre d24 kan skära med helsyntetolja
av Volvoetoppen
#906850
nu har jag fattat hur jag ska koppla det mesta. men vad ska jag göra med glödningen och sladden från magnetventilen?
av Arne
#907137
Du måste ha ett glödrelä för glödningsfunktionen. Magnetventilen ska aktiveras då du slår på tändningen.
av Volvoetoppen
#908297
Glödrelä har jag men ska det kopplas mellan tändningen och sladden som sitter i början av glödstiften
Vet ju att vissa bara sätter en vippström brytare där. Men om man nu ska koppla både glödnigen och magnetventilen på tändningen kan man då sätta det på samma sladd som går till startmotorn ? Eller blir det för mycket
av Rådlös
#908354
Du kanske skall studera den här bilden:
Bild
Skriv ut den och häng upp den på väggen i garaget.
U är Volt eller spänning.
I är Ampere eller ström.
R är Ohm eller motstånd.
P är Watt eller effekt.
Dom värden du söker U, I, R, eller P står i den inre ringen. I den yttre ringen står ekvationerna uppställda. Du får alltså sätta in dom siffervärden du har, sedan är det bara att räkna.
Känner du att du missade något från fysiklektionerna i skolan så finns det en bok där man kan repetera det viktigaste. Kjell & Co har givit ut den och den heter Hur funkar det? Den ser ut som om den skulle kosta 2 - 300 kr, men den kostar 50 kr.
av Volvoetoppen
#913019
ok. förstår det mesta på bilden ovan då jag bara är 15 år och fortfarande går i skola.
men hur ska jag ta reda på vad som är temp, laddning och oljetryck av 140ins sladdar
har försökt titta var sladdarna går in i mätarhuset men det går i samma härva
av Rådlös
#913101
Du får öppna instrumentpanelen försiktigt och försöka reda ut vilken kabel som är vilken. Tempmätaren och tankmätaren går ju till instrument, så dom behöver man kanske inte tveka på. Laddningslampa och oljetryck går ju direkt till lamporna utan några konstiga "mellanstationer" så det bör vara rakt på dessa. I instruktionsboken för 140 finns kopplingsschema. Det torde räcka långt i det här fallet.
En fundering. Vilken tempgivare använder du? Alltså den som sitter i motorn och ger mätvärdet till instrumentpanelen. Om du nu har VW diesel original så är det ingen självklarhet att den jobbar mot mätaren för Volvo bensinmotor. Bli inte förvånad om den visar temperaturen tvärtom.

Lite överkurs: När man mäter motortemperatur använder man ett motstånd som ändrar ohmvärdet med temperaturen. Det finns två sorter: NTC, Negative Temperature Coefficient. Det motståndet sänker sitt ohmvärde med stigande temperatur. Detta sitter i alla Volvo bensinmotorer från och med 140-modellerna. Den andra typen PTC, Positive Temperature Coefficient ökar sitt motstånd med ökande temperatur. Jag har för några år sedan sett tabeller på sådana här givare. Jag skall inte svära på att jag minns rätt, men så som jag kommer ihåg det nu, så hade VW just PTC-motstånd. Ta det inte som fakta utan undersök själv. Det kan skilja på fästet för dom här givarna också. Någon kan vara gängad direkt i motorn. Någon kan fästas med en utanpåliggande mutter. Sedan skall gängorna stämma också.
Har du nu PTC eller NTC? Enklast är att mäta med en multimeter. Se till att motståndet/mätgivaren är "utomhuskallt". Mät ohmvärdet kallt. Ta loss motståndet/mätgivaren och håll det i handen några minuter, pusta gärna lite på det så att det kommer upp i temperatur. Du bör komma upp i ca 30° med handen. I värsta fall, ha en mugg med varmvatten och doppa i den i stället. Mät ohmvärdet igen. Notera åt vilket håll värdet har ändrat sig. Nu vet du om du har NTC eller PTC. Negative = sjunkande ohmvärde. Positive = ökande ohmvärde.
Sedan kommer det svåra.
Nu gäller det att Volvos instrument är anpassat för det mätområdet som den aktuella givaren ger. Har du otur så matchar inte givaren och instrumentet varandra. Ohmvärdena mot temperaturen kommer jag inte ihåg i detalj, men det finns på nätet om du söker lite. Det finns en "fallgrop" till.
Volvos tempmätare och tankmätare jobbar med 10 volt, +/- 0,2 volt. Dom spänningsförsörjs av en spänningsstabilisator som sitter på baksidan av instrumentpanelen. Det är en liten plåtdosa, stor som en halv tändsticksask, ungefär. Om inte den fungerar så visar inte tempmätaren och tankmätaren rätt. Om den inte finns visar dom inget alls. Stabilisatorn ger alltid 10 volt i alla lägen, om den fungerar. På så vis får man alltid rätt mätvärde även om spänningen varierar stort, som den gör i en bil. När generator laddar fullt är det över 14 volt i systemet. Det kan gå ner till 11,7 volt och ändå vara "godkänt" (men inte bra). Om man då har en stabil spänning visar mätarna "alltid rätt" oavsett spänningen i systemet. Så rätt dom kan efter omständigheterna i alla fall.
Skulle tempmätaren vara av "fel" typ, så finns det kanske en liten chans för dig ändå. Instrumentpanelerna i sena Volvo 140, (efter -72) och Volvo 240 är mycket snarlika varandra. Om det nu är fel instrument, köp ett instrument på skroten från en diesel 240. Det bör passa. Se till att du får med spänningsstabilisatorn också av den händelse att den skulle vara annorlunda. (?) Den sitter på tre flatstift, så det är bara att dra den rakt ut.
Med instrument menar jag enbart tempmätaren i detta fallet.
Senast redigerad av 2 Rådlös, redigerad totalt 0 gång.
av rid54
#913106
Volvoetoppen skrev:Glödrelä har jag men ska det kopplas mellan tändningen och sladden som sitter i början av glödstiften
Vet ju att vissa bara sätter en vippström brytare där. Men om man nu ska koppla både glödnigen och magnetventilen på tändningen kan man då sätta det på samma sladd som går till startmotorn ? Eller blir det för mycket
Glödningen bör väl startas innan starmotorn kopplas in, det bör väl stå o glöda en viss tid så det blir tillräckligt hett i glödstiften. Mycket allmänt hållet skulle jag föreslå att man gör en separat krets för glödstiften, som man styr helt manuellt. Dvs, motorstart blir följande moment: Man slår på "tändningen", vilket innebär att man kopplar in vissa elapparater och bränsleventilen (alltså motorstoppet hävs). Är det kallt trycker man på "Glöd" -knappen och när det gått tillräckligt lång tid så kör man startmotorn och hoppas motorn startar. Möjligen finns nån automatik i originaldieslarna, så man slipper tänka, men om du inte har transplanterat den automatiken så lär du få koppla upp nåt eget. Att ha glödningen samtidigt med startmotorn kan väl göra att man får mala rätt länge med startmotorn innan motorn kommer igång.

Det är heller inte alltför ovanligt att […]

Bakfjädrar.

Kolla Skandix i Tyskland också, sök p&a[…]

Ser ut att komma från det lilla hålet […]

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel ti[…]