PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#894835
det här om skarpa kanter i förbränningsrummen eller fel topp packning gör så att kanterna glöder
och det förtänder om jag inte missminer mig. har rundat kanterna själv vid nått tillfälle på b20
det hade jag glömt :oops: . det här är värt att fundera på tvivlar lite på att firman som planar rundar av kanterna. tur att ingesjo och rådlös har koll på läget :-)-)

hasse
av ingesjo
#894884
Är det någon som har koll på hur mycket 1mm planing höjer komp faktorn på en Volvo B20 / B30 topp.
Jag kunde det på mina 5 fingrar för en 30 år sedan.. :roll:
På min Triumph motor (1300cc ) höjer 1 mm avfräsning ca 0,75 punkter.
Om vi tar fallet med Volvo B20 E så skulle det innebära från 10,5 till 11,25 :1 och då börjar vi snacka lite mer teknik med tändningen.
Dock tror jag inte det blir lika dramatiskt på en B20 / B30 topp kanske bara en 1/2 punkts höjning...
Eller feen vet ??
Kan fråga en vän tror han har full koll fortfarande ,,, :)
av P165B
#894956
Jo det är nog något jag missade att slipa ner de vassa kanterna på den planade toppen :???: .. då jag trodde allt i toppen var klart för montering. Den följde med bilen då jag köpte den. Utgick därför att den var klar att montera då förre ägaren planat den.

Håller med om att nedslipning av vassa kanter är viktigt. Kommer att ske på nästa motor i bilen 8)

Det har jag nu insett att toppen inte var färdig, för då jag stannar och startar efter ett tag. Då kommer ett oljemoln i avgasröret pga att ventiltätningarna/styrningarna släppt igenom oljan från vipparmsbryggan ner i cylindrarna :oops: . men ventilerna verkar i övrigt ok, då motorn går jämt och fint. Att motorn är stark och frisk såg jag häromdan när jag slog mitt eget rekord (utan husvagn) då B-30 motorn drog 0,95 landsväg i farter kring 60-80.

Men dessa svåra spikningar fanns redan då originaltoppen användes på samma block.


Har försökt att hitta vad de hårdare tändstiften ska heta?
De som sitter i motorn nu är NGK BP6HS vilket är standard stift för en förgasarmotor.

Någon som har en aning om vad ett hårdare stift heter för de olika tändstiftsmärken som finns?
NGK ska visst heta så enkelt som BP7HS. Men för Champion, Bosch och andra då ??:-/ ?
Användarvisningsbild
av lennarte
#894996
ingesjo skrev:Har du inte uppgifter på hur kurvan ska se ut för de olika fördelarna vi olika varvtal ??
Nej, det har jag inte.
Jag skaffade en B18B (utan vakuum) fördelare till min PV (vässat B20) och den funkade bra. Jag tycker att "han" (P165B) är lite otydlig med vad som egentligen "sitter i" motorn just nu. Är det en planad "E" topp med en (i.f.s) ny "A" fördelare kan det säkert bli problem, men då kan man ju ställa ned tändningen på "det gamla" sättet. D.v.s kör och lyssna, sänk några grader, kör och lyssna o.s.v. Du förlorar några "hästar" men det är kanske bättre än att "spika sönder" motorn. Om man "häller i" E85 så får man en "svalare" förbränning vilket också kan hjälpa. Min erfarenhet med E85 är, häll i tills motorn börjar gå illa, dra i choken och kör vidare. Jag tillverkade en invändigt konisk plugg i aluminium (38mm hål) som passade exakt i Strombergförgasaren på min förra bil (Volvo 144 -72) och körde i mer än 2 år på 100% E85, det funkade kanon utan att "krångla" med nålar och munstycken. Dock fick jag använda startgas under 0° och när det blev riktigt kallt tog jag bort pluggen och tankade bensin.
Jag menar med all denna text, var inte rädd för att sänka tändingen och var inte rädd för E85. :-)-)

Mvh
Lennart
av ingesjo
#895159
Hiaaa
Jag var på ett annat forum och där hade Lennart svarat följande på hur mycket en planing av 1mm gör på kompet...
Obs nu är det inte säkert att detta gäller även för B30..
Lennart hoppas du ursäktar text-stölden :twisted:
Se följande text...
Det stämmer, Man måste nog "gå hela vägen" om det ska göra nytta. Jag hade Weber 40mm DCOE,Amazon sportavgas, fördelare (utan vakuum) från 123GT m.m. Körde med den -85 - 91 .Ca 9000mil. Funkade perfekt när jag sålde den. 10,5 i komp.förhållande är samma som B20E motorn hade. Dom flesta motorer idag (utan turbo) har runt 10. Min 740 med 16V motor har 10,0 (159hk utan turbo). Jag gjorde en snabb matematik (vet ej om det stämmer) Skillnaden mellan 10,5 och 8,8 (som jag har för mig standard B20 är) är 1.7. Det delat med 5mm är 0,34. Alltså skulle 1mm planing göra att komp.förhållander skulle öka med 0,34, vilket skulle i så fall betyda att om en standard topp är 88mm och har 8,8 i komp.förhållander så skulle komp.förhållander i B motorn (utförande 3) vara runt 9,5 (planad c:a 2mm). Men som sagt enbart planing gör inte särskilt stor skilnad.

Mvh
Lennart
av P165B
#895160
Testkört med husvagn idag.
Har både bra och dåliga rapporter.

Försökte hitta hårdare tändstift idag. Men när man kommer med en motor som är 45 år så skrattar de nästan.
Fanns inte så gamla stift att hitta där jag befann mig.

Ställde om tändningen som någon av er föreslagit. Nu står tändningen på 5 grader EFTER ÖD!
Resan kändes bra utan spikningar. Jag var uppe i 90km/tim utan spikningar! Trodde jag hittat felet.

Ända tills jag blev överentusiastisk och började gasa i en tung uppförsbacke (D) ! Då kom spikningarna igen :-O) !!

Men nu testar jag allt som är tillgängligt. Jag testar igen att dra ut choken helt och spikningarna tystnade (B) !!!
Vet att jag testat choken tidigare utan framgång. Men då kanske jag fegade och drog ut halva eller så var spikningarna så grava att de inte gick att tysta motorn så snabbt?

Ja förgasarna är med andra ord för ekonomiskt inställda :roll: . En 6a ska inte dra under litern. Den ska dra ca 1,5L mil.
Nu ska jag ägna mig åt att justera förgasarna för mer bränsle. Blir att flytta upp nålarna något eftersom jag inte har pressverktyg i packningen ;-//
av ingesjo
#895211
P165B
Då har du vad jag kallade okontrollerad detonation då ?? :lol:
Under 1l / mil med 164a + husvagn det måste vara en våt dröm 8)
Bra att du har gafflat in det nu,, i alla fall är det vad får vi hoppas på..
Hmm hade den infon kommit tidigare så hade nog svaren legat annorlunda (Kan inte minnas att jag läst att den drog mindre än en liter)
Där ser man hur lätt det är att missa en liten detalj när man gör en problembeskrivning ,, denna detalj kan sedan stjälpa allt på ända..
Jag vet jag jobbar dagligen med sådant,, gissa om man själv har ställt till det med liknande små missar :oops:
Annars kul att få ventilera kunskaper med andra ....
Vi höres
Ingemar
av rid54
#895254
Jag tror att det är en myt att B30 ska dra 1,5 l/mil. Mina två 164 höll sig runt litern på landsväg och kanske 1,1 -1,2 blandad körning. En mager bränsleblandning brinner lite långsammare än den ideala blandningen och ger därför mer värme, vilket frestar på stiften och hettar upp ev orena ytor i förbränningsrummet, vilket kan leda till detonation och spikande/knackande. Går ditt problem att "fixa" med en rikare blandning och du köper den lösningen så är det kanske enklaste sättet att komma vidare. Annars kanske det är värt besväret att se över förbränningsrum/ventiler/kovltoppar avseende avlagringar och/eller vassa/ojämna partier. Allt under förutsättning att motorn har rätt fördelare och den är i perfekt skick. Att köra på choken är ju inte en bra lösning i längden, utan då bör du justera munstyckshöjden och se över flottörnivån så inte motorn går för magert.
Användarvisningsbild
av gubbstrutt
#895294
för att spä på lite här så har jag läst att olja som kommer med i förbränningen av olika anledningar
ska göra så det blir mer lätt spikat så att säga.
brukar aldrig ha vevhus ventilation in i förgasaren på min ganska hård kompade HD av denna anledningen
utan har en så kallad Catch can med filter utanpå detta är
ej god känt på bil med sluten vevhus ventilation.

Med vänlig hälsning hasse.
av LarsBd
#895316
ingesjo skrev:där hade Lennart svarat följande på hur mycket en planing av 1mm gör på kompet
Jag gjorde en jämförelse mellan B30E och F-motorn och fick 0,72 i förändring per mm minskning av topphöjd.

(Ändrat till E/F-motorn, hade lite hjärnsläpp)
Senast redigerad av 2 LarsBd, redigerad totalt 0 gång.

Din LMM (MAF) är bytt och den är fel til[…]

Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]