PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av Eriado
#879652
Hej tänkte höra om någon vet vad det kan vara för fel på bromsarna till min amazon 66a bromspedalen tar väldigt långt ner, och när jag kollar i motorutrymmet har det sprutat ur bromsvätska ur lufthålet på bromsvätskebehållaren. Jag har prövat att lufta bromsarna utan resultat. Tacksam för svar? :)
Användarvisningsbild
av lennarte
#879685
Eriado skrev:Hej tänkte höra om någon vet vad det kan vara för fel på bromsarna till min amazon 66a bromspedalen tar väldigt långt ner, och när jag kollar i motorutrymmet har det sprutat ur bromsvätska ur lufthålet på bromsvätskebehållaren. Jag har prövat att lufta bromsarna utan resultat. Tacksam för svar? :)
Har du justerat bromsarna bak? Är pedalen hård när när du trampar på den? Tar den högre upp om du trampar flera gånger efter varandra? Går kolvarna lätt i bromsoken fram?
Att det kommer olja från "lufthålet" i locket till huvudcylindern tyder på att du har för mycket olja i den.

Mvh
Lennart
av Eriado
#879713
Hej nej jag har inte justerat dom bak. Nej bromspedalen är mjuk när jag trycker ner den samt att det då sprutar ut bromsvätska, nivån i behållaren är strax över hälften med bromsvätska. Men pedalen blir hårdare när jag trampat ett par gånger. Ja jag tycker kolvarna går fint
av rid54
#879879
Inte säkert att fenomenen är relaterade till varandra. Om du kan "pumpa" och få pedalen att ta högre upp och med en "stum" känsla, så är det nog någon broms som behöver justeras. Om pedalen är "svampig" kan det vara luft i systemet.

Att det kommer olja ur hålet i locket låter lite udda. Dock har vissa huvudcylindrar en tendens att ge ett litet sprut tillbaka i behållaren precis när man trampar till. Locket bör dock ha nån sorts filter/ventil/skydd för att hindra onödig luftväxling över bromsvätskan. Vet du säkert att ditt lock är oskadat? Om det är hål "rakt igenom" kan det -kanske- skvätta ut lite.
Användarvisningsbild
av lennarte
#879891
Eriado skrev:Hej nej jag har inte justerat dom bak. Nej bromspedalen är mjuk när jag trycker ner den samt att det då sprutar ut bromsvätska, nivån i behållaren är strax över hälften med bromsvätska. Men pedalen blir hårdare när jag trampat ett par gånger. Ja jag tycker kolvarna går fint
Börja med att justera bromsarna bak. En fyrkant 1/4" hylsa med en insexnyckel i "sexkantdelen" var det någon som skrev. Det kan vara ordentligt fast rostat. Om justeringen fungerar ska man "bara" skruva in skruven. Den ska "kugga" 4 ggr på ett varv så skruva in till hjulet är låst, och skruva ut igen tills hjulet rullar lätt. Men som sagt, det kan vara fastrostat och då är det ganska mycket jobb att fixa det. Om bromspedalen känns hård efter ett "par tramp" är det nog justering som behövs. Att det "sprutar" från behållaren när locket är av är Ok men det ska inte komma ut något när locket är på, om det nu inte är för mycket olja.

Mvh
Lennart
av Eriado
#881789
Tackar för hjälpen. Ska försöka justera bromsarna snart. Renoverade huvudbromscylindern med ny kolv och packningar men det sprutar fortfarande ut olja när jag trycker på bromsen. Ska se om det blir ändring på det när jag luftar bromsarna.

MVH Tommy
av rid54
#881851
Bromsvätskebehållarens lock ska inte tillåta att det kommer ut vätska på det sättet. Har nån packning e.d. försvunnit?
av ingesjo
#889693
Hej
Har haft samma fenomen i två Amazoner själv.
Det ena gången var det huvud cylindern som gett upp.
Både tätningarna och cylinden var kass.
Alltså gummit i läpp tätningarna hade anvisningar och repor som gjorde att dessa tätade dåligt.
Samtidigt hade jag rost porer i huvudcylindern, troligen dom som skapade problemen med tätningarna.
Finns helt nya huvudcylindrar i England att köpa ,,, ca. 1400 kr för original samt ca. 1/2 priset för en kopia i Aluminium
Samma fenomen på en annan Amazon hade jag med en bromsslang som hade förstörts så att den inte höll formen längre.
Den växte till en liten boll mitt på höger fram och gissa om det sprutade tillbaka olja när man sedan släppte trycket på pedalen. :P
Skulle tippa på att köpa nytt renoverings kit med följande...
Nya Broms slangar (metallomspunna)
Nya justerningar för bakbromsar
Nya cylindrar bak.
Ny huvud cylinder (Kopia)
Renoverings kit för främre Oken (Packningar)
Broms belägg både fram och bak.
Kommer att kosta dig en 3-4 tusen på Ebay i UK (om du nu inte köper billigast Kina kopian du hittar)
Sedan så klart kostar det att få Oken fram blästrade och henade oxå ,,, sist kostade det mig kaffebröd ,, numera har jag egen bläster...
Kolla här och be dom sätta ihop ett paket,, så får du både frakt och allt i priset
http://stores.ebay.co.uk/classicvolvopa ... 7675.l2563
Finns väl inget mer ortrevligt än att köra runt med en bil som man inte kan lita på bromsarna i...

Hej! Jag köpte en v70n 2,4d från 07 ida[…]

VO31319563 kostade 2241 den 15/9-2017 när j[…]

Däckslitage insidan.

Hjulinställning är enda utvägen.

Precis. Finns en story om att pressen stod på[…]