B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer


Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav lennarte ons 17 maj 2017, 11:17

Se där ja, då går det ett varv till (jorden runt.... :lol: ) Lite ventiljustering på detta så får du "smyga dig på bilen om du ska hinna med innan den kör". Tändningen (och fördelaren) måste varit helfel.
Det var en jobbarkompis till min far som sade detta in gång i slutet på -60-talet när jag servat hans Amazon -62. Han hade fått den ny av Volvo när han köpte en ny lastbil (det var vanligt då "på den tiden") och inte servat den alls på många år Han körde nästan inget med den dom första åren. Den hade då gått 4 - 5000 mil och stiften var bland det mest utslitna jag någonsin sett
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B



Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla ons 17 maj 2017, 15:36

ja är inte så säker ja. har hört väldigt olika om b20 motorn. att vissa tidiga motorer va inte bra, dom senare vart bättre eller att olika tilverkningsnummer va inte bra osv.

kollade på min felaktiga fördelare och den verkade vara från en b18. men rent praktiskt sett ska den fungera på en b20. iaf så det ska gå att köra normalt utan bekymmer. men va vet jag som aldrig provat med en "hel och felfri" :)

Den nuvarande fördelaren som fungerar är från en b20 så det stämmer rätt iaf.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav lennarte ons 17 maj 2017, 16:07

Originalmotorn i farsans 144 -72 rullade 36500 mil, dom sista 2000 milen på 3 + 1/3 cylinder. Den tog så mycket olja så ungefär var 14-de dag fick jag göra ren stiftet i 3-ans cylinder och skifta med 1-ans (den cylindern fick dra tyngsta lasset). Snubblade över en 72-a 142 som var skrotad och tog hela bilen och "plockade ner" och bytte på farsans motor, koppling, kopplingsvajer, växellåda övre och nedre länkarmar (dom var hade färgen kvar) och drivaxlar (hade vibrationer någonstans i farsans). Sedan körde jag ett par tusen mil med den Har för mig mätaren på den stod på över 30000 i alla fall på den "nya motorn". Vibrationerna var kvar och jag letade ett tag till innan jag av en händelse hittade det. Den främre kardanstångens främsta gaffelfäste för kardankorset var felgjort. Det främre korset satt inte i mitten utan ungefär låsringens bredd fel år ena hållet. Förmodligen hade det varit så sedan den var ny, den hade alltid vibrerat lite så länge farsan hade den, men han brydde sig inte så mycket. han körde inte så fort. Hade jag bytt kardanstången också när jag bytte allt det andra..... Den gick i alla fall kanon när jag sålde den 2009. Då körde jag den på E85 och hade 6x15 760 fälgar på den med 185/65/15 däck.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Rådlös ons 17 maj 2017, 21:26

Ett tips om fördelare till Frrla: http://www.123ignition.se/produkter.php?id=13

Här kan du se ett antal olika Bosch-fördelare och vilken Volvomotor dom satt i. Och du vet väl Frrla? men om någon annan funderar hur Bosch-detaljnummer fungerar. Först 0 sedan mellanslag och siffergrupper om tre siffror med mellanslag mellan varje grupp. Tio siffror totalt. Om man skriver ett Boschnummer så då vet t.ex Google att det handlar om Bosch. Snabbare svar och mer rakt på.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 6873
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 18:55
Ort: 08-

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla ons 17 maj 2017, 23:33

De va bra tips om sökning Rådlös :)

Jag har en 123 fördelare på min -84 GLE b23e motor. fungerar perfekt eftersom den motorn är trimmad. med originalfördelare fick jag bara optimal tändning i ett spann på ca 2 000 rpm. så de va tomgång, motorvägskörning eller däckbränning beroende på hur man ställde fördelaren då :)

Eftersom denna motor nu verkar gå och fördelaren känns fast och fin. så får den sitta kvar i b20in. mitt mål är väll egentligen att den ska vara körbar och någorlunda pålitlig så man tar sig till och från diverse träffar. har ju en hel fördelare extra med fungerande kondensator och brytarspetsar med lock som passar. 240 fördelararm passar denna fördelare så finns mycket i reserv. slänger in några stift, kablar, verktyg, bränslepump och ett par bränslefilter också så har man väll gjort de man kan :)
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav lennarte tor 18 maj 2017, 06:42

I min trimmade PV hade jag en fördelare från en 123 GT motor, men dom är kanske inte så lätta att hitta idag. En sak jag fick som råd var att sätta tändningen på c:a 38° vid 4000 varv då alla fjädrar är uttöjda. Denna fördelare har ingen vakuum dosa, så det är kanske inte riktigt jämförbart. B18A och B20A fördelare i gott skick är ganska jämförbara i tändkurvorna, det har ingen större betydelse på en sliten motor i alla fall. Jag har några gånger fixat till heltaskiga fördelare till bättre än halvtaskiga genom att svetsa i fästena för fjädrarna i både plattan och vikterna. Det har blivit mycket bättre fördelare av det, mer "distingt" när man vrider i rotorn och motorn går bättre.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav rid54 tor 18 maj 2017, 07:44

Fördelare är intressant... Som många andra har jag träffat ett antal B18/B20 i varierande skick. Fördelarna kan uppvisa en hel del olika "brister", om inte de har fått rätt kontroll och omvårdnad.
¤ Vikterna till C-regleringen fastnat eller tagits bort.
¤ Fjädrarna till vikterna utslitna eller borttagna
¤ Fjäderfästena böjda
¤ Vikter o fjädrar OK, men "nock-axeln" kärvat eller rostat fast på drivaxeln
¤ Vakuumklockans fjäder (motkraften mot vakuumet) borta
¤ Vakuumklockan/fördelarplattan har fastnat i nåt läge
¤ Vakuumklockan läcker

... så det finns lite att undersöka. Och då är inte det elektriska medräknat. Jag hittade för länge sedan en "tillsats" som bestod av en optisk läsgaffel och en sorts fyrvingad adapter som träddes på nockaxeln. Detta tillsammans med ett litet "slutsteg" ersatte brytarspetsarna. Funkade fint och eliminerade justeringar och byten av spetsarna.
rid54
Volvotok
 
Inlägg: 3380
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 18:43
Ort: Vallentuna
Kör: Lada Niva och TL22

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla sön 21 maj 2017, 13:32

när vi ändå diskuterar lite hållbarhet osv. tänker på bränslet.
Kan man köra denna motor på tex 95-98 och hä i ett par liter e85 eller lacknafta istället för blyersättning på en tank?
Har sökt runt lite men hittar inget jag känner att man kan lita på riktigt.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav lennarte sön 21 maj 2017, 15:12

Häll i så mycket E85 du kan utan att motorn protesterar. Jag körde farsans 144 på "ren" E85 i flera år utan problem, efter motorbytet. Den gick hur bra som helst. Etanolen sänker ju förbränningstemperaturen så det skonar ventiler och säten. Det enda jag gjorde med den motorn var en strypning i förgasaren som minskar insugshålet i förgasaren till 38mm (provade med papperspackningar i olika utföranden först), gjort av aluminium. Och så ledde jag in förvärmningsslangen direkt i luftfiltret och kastade spjället. På vintern när temperaturen kröp under nollan tog jag bort strypning och tankade bensin. Aldrig en droppe blyersättning dom åren jag körde med den (c:a 2001 - 2009)
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla sön 21 maj 2017, 22:25

ja den verkar vilja gå lite fett som det är nu. och luftfiltret är skitigt så de gör sig själv då jag sätter på det också :) ska damma i e85 mer å mer under tiden när jag får rull på den, så får vi se vart gränsen går då.

just nu är de bara kopplingswire och torkararmaturen jag väntar på. så får vi se hur bromsarna är när jag ger mig på det innan de blir åka av. (D)
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Arne tis 23 maj 2017, 21:25

Bränsleslangar far illa av E85 så kolla upp dessa så de tål E85. Har du flottören i plast så kommer den inte att överleva E85 så länge.
AVG
Arne
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1605
Blev medlem: mån 21 jun 2004, 04:53
Ort: Järvträsk/Tåme

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav lennarte ons 24 maj 2017, 10:27

Arne skrev:Bränsleslangar far illa av E85 så kolla upp dessa så de tål E85. Har du flottören i plast så kommer den inte att överleva E85 så länge.

Den "propagandan" kördes det hårt med i början när det var prismässigt lönsamt att köra på E85. Detta beror nog främst på en sammanblandning med metanol, den är väldigt aggressiv mot vissa material och går inte att hälla i en vanlig bil utan ombyggnad av vissa delar. Däremot kan etanolen lösa upp en massa gamla avlagringar i tank och systemet. Som dels kan ställa till det genom att det fastnar delar av det på ställen där det inte ska vara, dels att gamla dåliga slangar som är "tätade" av avlagringar kan helt klart börjat läcka. Jag hade inget filter på 140-in när jag började köra E85 på den. Inga problem med vare sig flottör eller bensinpump under dom åren jag körde med den. Och bytte inte en slangbit heller. På 740-in bytte jag filter när jag bytte bränslepumpen, fick då flytta filtret för pumpen var lite större.
Har idag på morronen varit och köpt 10 liter E85 som ska hällas i båten mot e.v kondensvatten (är c:a 50 l kvar sedan i fjor). Det sitter en 4-takt utombordare på 90 kh med elektronisk insprutning och jag gör så varje vår. Liksom att jag varje höst kopplar på en dunk men 2 l oljeblandad bensin (4 - 5 %) som jag kör med tills motorn stannar, sedan startar jag upp motorn på oljeblandad bensin på våren och det har fungerat riktigt bra. Detta kanske är något för er som "ställer av" bilarna under långa perioder, kanske. Det är ju förstås lättare med båtmotorn eftersom alla bensinpumpar sitter på motorn så det är "bara" att byta slangen från tanken. Denna motor, Suzuki DF90 är från 2001 och har aldrig varit problem med, trots många år i saltvatten
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5619
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla tis 27 jun 2017, 20:22

Startar ingen ny tråd i "onödan" när denna fråga är relaterad tycker jag.

Såg nyligen att jag inte har något motstånd till tändspolen. Den får full stret och är en 12v tändspole.
Hur pass illa är detta för tex kondensator och brytare? Antar de tar stryk som självaste f? Eller kan man köra med "nya" grejer kanske 1000mil endå såhär?

Sen såg jag att den laddar kanske 16volt och själva dosan från generatorn är helkappslad. Kan man ta vilken som helst från en 240 och sätta dit? Är 3 stift på den men bara 2 kablar från generatorn. Röd och grön.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav rid54 ons 28 jun 2017, 15:24

Lite generellt ska väl en 12 V tändspole klara 12 V. De som har förkopplingsmotstånd är dimensionerade för en lägre spänning (motståndet begränsar strömmen vid 12 v). Kondingen klarar sig nog fint, men brytarna kan ta stryk om det är "fel" spole (en som ska ha motstånd). Blir spolen varm vid användning? Jag tror inte alla Amazon hade förkopplingsmotstånd, alltså det kom vid nån viss årsmodell. Om du köpt spolen ny bör det kanske finnas nån text om huruvida den ska ha ett motstånd eller ej.
rid54
Volvotok
 
Inlägg: 3380
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 18:43
Ort: Vallentuna
Kör: Lada Niva och TL22

Re: B20 varvar inte, svartryker, smäller (video) [LÖST]

Inläggav Frrla ons 28 jun 2017, 19:15

tycket inte spolen blir nå varmare än vanligt även när den laddar såhär högt. spolen satt där när ja köpte bilen. men den ser exakt likadan ut som mina reservspolar från 240is. står 12v på dem. på min glt -84 är spolen också likadan.
Volvo = Vi Orsakar Landets Värsta Orgasmer
http://www.youtube.com/watch?v=sng14AfA7b8

Får by får withö åverdrive!
Användarvisningsbild
Frrla
Bensin i blodet
 
Inlägg: 1355
Blev medlem: sön 12 feb 2012, 22:31
Ort: Ånge, Västernorrland
Kör: 244 GLE b23e -84, 245 GLT b23e -84



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



FöregåendeNästa

Återgå till Volvos veteranmodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster