Motorn dör - elfel!

PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer


Motorn dör - elfel!

Inläggav 142volvo ons 08 feb 2017, 17:16

Min 142-'72 dog oväntat på motorvägen häromdagen. Började med att radion lade av, sedan vindrutetorkarna, sen till sist hostade motorn till för att sedan dö. Därefter är den totalt stendöd elektriskt! Inget fungerar, varken strålkastare eller instrumentlampor och bilen går inte att starta.
Får starthjälp av en förbipasserande och motorn startar helt perfekt och tuffar på fint på tomgång. Varvar motorn någon minut och beger mig ut igen - hinner ett par kilometer innan motorn dör igen...

Blir bogserad till närmsta parkering och får starthjälp och den startar som tidigare helt perfekt och tickar på föredömligt bra. Tar några varv runt parkeringen utan problem och låter motorn gå varm under en halvtimme. Kör sedan iväg på en avskild väg och stannar till för att backa och vända om - motorn börjar hosta och dör.. Ingen kraft alls kvar i elen nu heller.

Amp-lampan har aldrig tänts (fungerat sen tidigare) så är osäker om det är generatorn som krånglar? Batteriet är uppenbarligen tomt, då syraindikatorn visar svart, och mätte 7 V när jag tog ut det. Har laddat ett antal timmar nu och ingenting verkar hända, indikatorn är fortfarande svart men batteriet mäter ca 12V??

Kan det vara batteriet som har lagt av? Ska tilläggas att batteriet är ca ett år gammalt.
142volvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 12:53



Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav drizz29 ons 08 feb 2017, 17:25

batteri el generator fel
hade samma fel på min 740 då va det generator kolen
enkelt kolla ta en volt mätare o kolla över batteriet
saknar du det prova byt generator kolen
drizz29
Halkkörning
 
Inlägg: 65
Blev medlem: tis 28 aug 2012, 21:52

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav LarsBd ons 08 feb 2017, 17:35

Generatorn laddar inte, vid starthjälp laddas batteriet lite och bilen går därför att köra en stund.
LarsBd
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 897
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 19:42

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav lennarte ons 08 feb 2017, 17:47

En enkel koll man (alltid?) ska göra när man startar motorn, slå på tätningen kolla så lamporna för laddning och oljetrycksmätare lyser, starta motorn, se så dom slocknar. Hade du gjort det denna morgon hade du förmodligen sett att laddningslampan inte tändes. Förmodligen är det så att kolen i generatorn "tagit slut" och behöver ersättas. Sedan kommer problemet, är det original generator sedan bilen var ny har du en laddningsregulator på innerskärmen bakom höger strålkastare. Då kan det vara svårt att få tag på delar. Är det bytt någon gång till en generator från -80-talet kan man byta den inbyggda laddningsregulatorn med kol för en dryg hundring (Biltema har). Förmodligen är det detta fel
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5450
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav rid54 ons 08 feb 2017, 18:57

Laddningsindikatorn i batteriet bygger på att en viss syradensitet (som är direkt kopplad till laddningstillståndet) ska uppnås innan den blir grön. Har du hamnat på 7 V, så lär det ta många timmar innan det blir grönt igen. Om du laddar rejält länge kan du rädda batteriet, så låt det stå på! Med en modern ("intelligent") laddare tills den slår om till underhållsladdning, med en gammeldags får man räkna... Om den börjar på 4A och sjunker efter ett tag till 2-3 A, så får du räkna Ampère gånger timmar och det ska bli 10% mer än vad batteriets Ah-värde är (60 Ah är vanligt), så då är det fråga om 20-30 timmar i alla fall.

Som andra sagt är det troligt att generatorn inte laddar. Förutom att det kan vara fel i regulatorn, att kolen kan vara slut, så kan det väl även vara att laddningslampan har gått. Kolla även att kablaget från generatorn till batteri är i gott skick.
rid54
Volvotok
 
Inlägg: 3355
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 18:43
Ort: Vallentuna
Kör: Lada Niva och TL22

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav lennarte tor 09 feb 2017, 09:05

Om laddningslampan inte lyser när tändningen slås på kan man enkelt kolla laddningslampan om det sitter den nyare typen av generator med inbyggd regulator. Då tar man loss den tunna röda kabeln och håller den mot jord. Då ska laddningslampan lysa. Gör den det är det troligtvis "bara" kolen som är slut. Denna koll går inte (enkelt) att göra om du har laddningsregulatorn i motorrummet
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5450
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav 142volvo fre 10 feb 2017, 19:16

Gällande batteriet så har det stått på laddning i snart 30h och laddlampan som indikerar att den ska vara fulladdad är grön - dock är syraindikatorn på batteriet fortfarande svart. Är batteriet kört? Eller tar det ett tag innan allt är som det ska vara?

Får byta ut kolen på generatorn hursom tänker jag! Bytte generatorn för 3-4 år sedan (från skroten) och antar att det är en lite modernare variant. Då ska det alltså finnas en laddningsregulator med kol monterat bak på den? Finns det inte en extern regulator någonstans i motorutrymmet om jag inte minns helt fel?
142volvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 12:53

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav Rådlös fre 10 feb 2017, 23:03

Du kan bara ha "antingen eller" när det gäller yttre eller inre laddningsregulator. Och har du en inre, sitter i bakgaveln på generatorn, så får du inte koppla in någon yttre detalj. Alltså någon gammal yttre laddningsregulator.
Omställningen för dom här generatorerna med yttre eller inre laddregulator kom runt skiftet 1979 - 1980. Det gick naturligtvis inte över en natt, men det var en händelse i tiden. Så vet du säkert vilken årsmodell det var på donatorbilen så har du en ledtråd. Ett annat lätt sätt att kolla är hur många anslutningar det är på generatorn. På dom senare modellerna med inbyggd regulator finns det bara två kablar. En grov som går till batteriet via startmotorn, och en tunn som går till laddningslampan i instrumentpanelen.

Bild
Bilden visar en separat ledning till startmotorn, men Volvo har kopplat från batteriet till startmotorn och vidare till generatorn i många år. Detta är alltså med inbyggd laddregulator.
Rådlös
Volvonörd
 
Inlägg: 6799
Blev medlem: fre 23 dec 2005, 18:55
Ort: 08-

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav 142volvo tor 16 feb 2017, 13:12

Var ute och kollade generatorn nu. Med batteriet uppladdat och motorn på tomgång mätta jag över batteriet 12.8V vilket jag förstår är alldeles för lågt, amp-lampan lös inte heller när tändningen slogs på. Ser också ut som att min generator har en separat laddningsregulator (se bild) stämmer detta? Den gröna, understa sladden upptäckte jag var lös och hängde i luften men blev ingen skillnad när jag kopplade på den..

Då jag förmodar att det bästa är att köpa en ny generator med inbyggd regulator undrar hur jag ska koppla ihop den med de befintliga sladdarna?
Bilagor
20170216_113919_resized.jpg
20170216_113936_resized.jpg
142volvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 12:53

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav rid54 tor 16 feb 2017, 13:30

Som "Rådlös" har tagit med i sin kommentar kan det kopplas. Bara du hittar sladden från laddlampan i motorrummet... Koppla den till "D+" och en tjockare kabel (som säkert redan finns) från batteri (eller startmotor) till B+. Som bilelektrisk insats räknat relativt enkelt.

Edit: Kolla för all del att laddlampan är hel, om du inte redan gjort det. Den behövs ju för att trigga igång generatorn, oavsett yttre eller inre regulator.
rid54
Volvotok
 
Inlägg: 3355
Blev medlem: tor 16 aug 2012, 18:43
Ort: Vallentuna
Kör: Lada Niva och TL22

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav lennarte tor 16 feb 2017, 14:58

Om du kollar på bilden på generatorn så är de 2 st röda kablar i ett hölje och en grön och röd(??) i det andra höljet, dom går till regulatorn. Om du skruvar loss den klena röda kabeln som går tillsammans men den grova röda kabeln och håller den (klena röda) mot jord (tändning på) så (nästan 100 säker) ska laddningslampan i instrumentet lysa. Då vet du att det är generatorn (kolen) som är problemet. Lyser den inte får du kolla om det verkligen är den kabeln som som dit. och då kolla så laddningslampan är hel. Den grova röda kabeln är B+ och den som går direkt till batteri/startmotor, och den klena är D+ i så fall, så om jag minns rätt är det dessa båda kablar du ska använda om du skaffar en generator av den nyare typen. Det är väldigt länge sedan jag "grejade" med detta. På farsans 144-72 "grejade" jag med generatorn en bit in på -80-talet, men det var regulatorn som strulade då, köpte en ny, sedan funkade laddningen tills bilen såldes 2008. Om du borstar rent på generatorn så står det på uttagen. B+ och D+ ska du ha till den nya generatorn, DF och (tror jag) D- går till regulatorn och behövs inte sedan
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5450
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav 142volvo mån 20 feb 2017, 22:41

Har nu testat mig fram och kommit fram till att generatorn/kolen är paj och köper därför en ny.
Har någon erfarenhet av denna från biltema? Passar den b20A?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000019449/

Ska ta ut den gamla generatorn till Biltema och jämföra på plats men om någon vet om att den inte passar så slipper jag släpa ut den :)
142volvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 12:53

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav LarsBd tis 21 feb 2017, 07:09

Det är ingen ide att jämföra eftersom den är till B21 och senare motorer och passar inte direkt utan modifiering av själva generatorn eller tillverkning av ett nytt fäste.
Om släpringarna är ok varför inte köpa nya kol?
LarsBd
Mekaniker Wannabe
 
Inlägg: 897
Blev medlem: tis 08 jan 2008, 19:42

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav lennarte tis 21 feb 2017, 09:18

LarsBd skrev:Det är ingen ide att jämföra eftersom den är till B21 och senare motorer och passar inte direkt utan modifiering av själva generatorn eller tillverkning av ett nytt fäste.
Om släpringarna är ok varför inte köpa nya kol?

Tyvärr är det som "LarsBd" skriver, B20 (även B30 motorn) har en "egen" fartsättning med en stor skruv. Det betyder att det börjar bli ont om sådana generatorer och dom finns inte längre på "lågprismarknaden".
Kommer inte ihåg exakt, men kolen sitter längst bak på generatorn under ett "lock" där den klena röda kabeln sitter. Den sitter i själva kolhållaren om jag inte minns alldeles fel och är inte allt för svårt att byta. E.v är dom lödda fast i kolhållaren. Du behöver alltså inte "ta isär" generatorn för att dyta dom. Byta kullager i generatorn är inte fel att göra efter så många år, men det är ett större jobb på dessa då lagret sitter innanför släpringarna på (i alla fall en del av) dessa generatorer.
Mvh
Lennart
lennarte
Volvonörd
 
Inlägg: 5450
Blev medlem: tor 01 dec 2011, 18:39
Kör: Volvo 745 GLT 16V -88B

Re: Motorn dör - elfel!

Inläggav 142volvo tis 21 feb 2017, 14:23

Tack för tips!
Är en Motorola 40A- generator och vet inte vilken bil den suttit på tidigare. Fick av kolhållaren bakom den plastlucka som är vid den gröna sladdens kontakt (se tidigare bild). Kolen sitter i en hållare av vit plast och får inte ut dom. Finns det ett speciellt sätt? Eller är de inte utbytbara?
142volvo
Däckkrängare
 
Inlägg: 116
Blev medlem: ons 29 maj 2013, 12:53



Klicka här för att gå till nästa sida av tråden

Klicka här för att se fler Volvo kategorier

Sök på jagrullar.se - Sveriges Volvoforum



Nästa

Återgå till Volvos veteranmodeller

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: RitPer, Schmoyoho och 6 gäster